Hey Jude!
Elims
Undrar också lite vad det är i badrumssskåpet som inte är kosher för pesach...?
Elims
Undrar också lite vad det är i badrumssskåpet som inte är kosher för pesach...?
Elims - jag satt tidigare i dag och läste introduktionen till Spice and spirit och undrade över dricksglas, hur är det med dem, har du glas separat för milchig och fleissig som förvaras tillsammans med respektive porslin? Även om man bara dricker vatten, kommer glaset i kontakt med födan i munnen när man dricker och skall därför separeras?
KidA: du har rätt, en gemensam stor middag för oss alla vid tillfälle skulle vara synnerligen gemytligt!
Någon som sett till Monsa på länge?
Nyb är väl i flyttagen och utan internet, antar jag...
Fajga : hur tog sambon förlusten i går afton?
Vad skall ni göra med den ? *intresserad* Nya spännande recept på gång? (ok, jag har makaber humor)
Fajga - livstidsmedlemskap i Frölunda? Tror det vore något för min systerson, boende i Linköping och den enda i familjen där osm envist håller på VF.
Gissa vad, på Ica Maxi sålde de CD skivor för 59 kronor, och vad hittade min falkblick om inte Dr Hooks 20 greatest hits Någon mer än jag som ö h t minns denna fantastiska grupp ?!?!?
Just nu den enda skiva som spelas här hemma, envist, hela dagen
fajga - kollade in detta, födelsedagspresenten avgjord!
Han är tapper på matcherna, lille Marcus, ensam tolvåring med VF tröja med pappa och släkten med LIH-diton...Jag stöttar honom så gott jag kan på distans! Ett medlemsskap är ju PRECIS vad han skall ha
Ellinorsmamma: låter som in intensiv semester! Roligt att sederkvällen var så lyckad! Hur många brukar komma, vet du det? 50? 100?
Tacksamt med alla tips vad gäller barnaktiviteter i Stockholm. Jag har lovar att åka dit med jobbet 30 augusti till 2 september på en kongress och vi funderade på att göra det till en liten familjesemester, men maken behöver ju sysselsätta sig och barnen under dagen medan jag jobbar. Humlegården är nu definitivt uppsatt på listan!
Här är barnen fortfarande förkylda och sonen hemma från dagis i dag med. Han är pigg här hemma men snuvig och hostig och jag tror inte han orkat en hel dagisdag (visserligen bara fem timmar, men ändå).
KidA: sade du LUGG
Kom fram ur garderoben Fajga! Vi vill se hur du tar du tar sig ut i nya frisyren. Och vi lovar att inte skratta.....
Chana: min mormors mormors mormor var judinna men konverterade till kristendom i samband med äktenskap med en kristen (svensk) man (på den tiden var s k "blandäktenskap" inte tillåtna). I mitt fall kan det dock vara svårt att verkligen påvisa den obrutna linjen av mödrar och döttrar, det är ju så många generationer, och jag har heller aldrig riktigt försökt, men funderar på att faktiskt se hur mycket papper som verkligen går att gräva fram ur arkiven. Sedan jag fick min dotter känns det ännu viktigare. Men Finland/Ryssland och arkiv för så länge sedan...hmmmm.....
Och här blir det nog lax i kväll tror jag - inspirerad som alltid av allt matprat
Elims, erkänn, egentligen är du HUNGRIG!
Monsa! Uff, låter stökigt!
Varje familj måste ju hitta sätt och lösningar på vardagen som fungerar för just den familjen, men visst skall ditt skolarbete och dina möjligheter att utvecklas och göra kul saker också finnas utrymme för!
Vi är två "karriärister" (låter fjompigt, "akademiker med långa utbildningar och spännande arbeten" låter kanske bättre). VI har tåv sm åbarn, 3,5 år och 17 månader, så visst är det tight att få ihop det med jämna mellanrum, men vi har valt att inte låta någon av oss stå tillbaka mer än den andre, dvs vi arbetar båda deltid. Vi pusslar varje vecka för att båda skall få ihop respektives arbete, och med bådas goda vilja går det bra.
Att arbeta deltid är inte idealiskt ur jobbsynpunkt, och visst blir det lidande ibland, men alternativet, att inte sätt afamiljen först, är sämre, tycker vi. Men det krävs ju att båda två delar den uppfattningen och att inte den enes jobb inte betraktas som viktigare än den andres!
Detta hjälper dig ju inte just nu med skrivningnar och arbeten, förstås, det är ju mer en långsiktig principdiskussion ni måste föra. Har du ingen släkting eller väninna/granne som kan rycka in ett par timmar så du får gjort ditt skolarbete?
Hoppas det fixar sig, och som sagt, säg till oss om du vil ha lite input på dina arbeten
Så undrar man, Fajga, har du helt gått i ide i garderoben och kommer inte ut förrän håret växt ut eller?
Lagt oss...wishful thinking *trött mamma med morgonpigga barn*
Här har vi varit vid Härlanda tjärn, lekt i sandlådan, plockat ner vårkläder från vinden, och haft en mysig dag. Nu regnar det, och vi fick t o m strött ut gödning på gräsmattan innan dess!*belåten husägarinna*