Inlägg från: ellinorsmamma |Visa alla inlägg
  • ellinorsmamma

Hey Jude!

Monsa

Vår älste är snart 8, mellanpojken 3½ och lilltjejen 10 månader.

Det är precis som du säger att två barn kan man dela upp mellan föräldrarna. Men tre,då är det alltid någon som måste vänta på sin tur och det kan orsaka avunsjuka eller bråk och stress för föräldrarna.

Jag har hört många prata om "skillnaden" mellan första och andra barnet, hur svårt och jobbigt allt plötsligt blev. Personligen kände jag först denna skillnaden mennan nr 2 och nr3. Först nu efter snart ett år har jag riktigt kommit in i det nya om du förstår vad jag menar.

Mina graviditeter har alla varit olika.
    Första: Mådde hur bra som helst, både fysiksk och psykiskt
    Andra: Kräktes ca 10 ggr per dag i tre månader. Fruktansvärt. Foglossning.
    Tredje: Mådde lite illa i början, det försvann i vecka 10-11 ungefär, ingen foglossning.

Har du fler frågor så är det bara att fråga på.

• ellinorsmamma

NY brud.

IKEA är för härligt. Hur trivs förresten Pavel i sitt nya hus?

Här är det soligt i dag, efter tre dagars regn och rusk. Imorgon är det sista april med majkasa och fyrverkerier. Vi får se om de får fart på elden eller hur det blir.

I dag har jag skrivit en tenta, anatomi och fysiologi. Hoppas och tror att jag klarade den!!!

Ringblomma.
    Skicka hit lite riktig värme åt oss i kalla Schvedia. Vi behöver det.
    När planerar ni att resa till Sverige nästa gång? Har dina föräldrar träffat sitt nya barnbarn?
    Ha en riktig bra shabbat i Israel.

Mayasmama
    Uttalar man Elah ungefär som Ella?
    Har aldrig hört namnet men det är verkligen fint.
    Ska också fundera lite på namn så kanske jag kan föreslå några senare för dig om det är ok?

Annars. Vad har ni för er i dag, speciella planer eller bara slappa och ha det skönt?

Här ska vi snart tända grillen och grilla, det är alltid lika gott. Nä nu måste jag hämta upp lilla Ellinor från spjälsängen, hon har vaknat.

• ellinorsmamma

Mayasmama

Undra varför du inte kunde skriva i gästboken?

Både Elah och Milly är fina namn. Nilly finns ju också i Israel som namn.

• ellinorsmamma

Mayasmama

Leah, Tova, Noah (Nåa), Avigal, Naomi, Netali, Li, Sarah. Något som faller på läppen?

• ellinorsmamma

Chaia.

Ha en underbar resa och njut så mycket som ni bara kan. Ta vara på varje minut men se också till att ni får vila lite på samma gång.

Skydda er från solen och drick mycket vatten

• ellinorsmamma

Mayasmama

Vad säger du om Hanna eller Ronia?

• ellinorsmamma

Hej allihopa

Min man trivs inte heller bra i Sverige. Han anser att det är som ett "vackert vykort"- fint på framsidan med helt tomt på baksidan!

Han vill också att vi ska flytta till Israel så fort som möjligt. Men det som det hänger på är det ekonomiska, annars hade vi gjort det för länge sedan. Med tre barn så behövs ett ordnat liv med stor lägenhet, stor bil och barnomsorg och det är inte gratis i Israel. "Säkerhetsnätet" med barnbidrag och ev bostadsbidrag existerar ju inte i Israel. Och jag vill helst inte att min man ska behöva jobba 14 timmar per dygn- han är ju människa han med.

Men som ni andra skriver, man får dåligt samvete när man åker hem från Israel, jag vet att han inte alls vill tillbaka hit. Och vi bor i en liten stad i norrland- världens ände.
    Man märker hur han och vi andra också lever upp när vi är i Israel på semester.

Vi får se hur det blir och vad som sker i framtiden.
    Hur resonerar ni andra i frågan? Flytt eller inte flytt???

• ellinorsmamma

Tutim

Vi bor i Hudiksvall, Hälsingland.

Monsa
    Gjorde också tidigt Vul pga tidigare utomkvedshavandeskap.
    Gjorde det i vecka 6 och då var det precis på gränsen så man kunde urskilja något. När ska du göra UL?

Ringblomma
    vad är det du längtar efter/saknar här i Sverige?
    Vart tror du att det är lättare att bo med familj och barn?

Hur bra är du på Ivrit? Kan du prata och läsa obehindrat?

• ellinorsmamma

Ringblomma

Men du pratar väl Svenska med dina barn?

• ellinorsmamma

Lämna din adress i in-boxen så kan jag skicka saltlakrits åt dig om du vill. Djungelvrål, Malaco laktitsfiskar, salta bomber. You name it.

Svar på tråden Hey Jude!