vårdnadstvist med narcissist
Jag önskar få kontakt med folk som går igenom eller har gått igenom vårdnadstvist med personer med narcissistisk personlighetsstörning. Någon?
Jag önskar få kontakt med folk som går igenom eller har gått igenom vårdnadstvist med personer med narcissistisk personlighetsstörning. Någon?
Stämmer ju att man inte kan ställa nån diagnos. Lika lite som man kan med en alkoholist men man kan ändå konstaterar att vederbörande dricker för mycket - eller beter sig som en narcissist.
Jag undvek vårdnadstvist med dylik person just genom att inte tvista. Att läsa på och förstå hur deras värld ser ut och se till att inte trigga. Kan om man är bekväm med engelska rekommendera två böcker, BIFF och Splitting. I dem får man hjälp att lära sig hantera "knepiga personer" och verktyg för att inte själv agera konfliktdrivande.
http://www.adlibris.com/se/bok/biff-9781936268351
Vad är problemet just med denna person? Varför tvist?
"Vid bedömning av vad som är bäst för barnet skall det fästas avseende särskilt vid – risken för att barnet eller någon annan i familjen utsätts för övergrepp, olovligen förs bort eller hålls kvar eller annars far illa, och – barnets behov av en nära och god kontakt med båda föräldrarna."..."Vid bedömning om vårdnaden skall vara gemensam eller anförtros åt en av föräldrarna skall rätten fästa avseende särskilt vid föräldrarnas förmåga att samarbeta i frågor som rör barnet."
"Vid bedömning av vad som är bäst för barnet skall det fästas avseende särskilt vid – risken för att barnet eller någon annan i familjen utsätts för övergrepp, olovligen förs bort eller hålls kvar eller annars far illa, och – barnets behov av en nära och god kontakt med båda föräldrarna."..."Vid bedömning om vårdnaden skall vara gemensam eller anförtros åt en av föräldrarna skall rätten fästa avseende särskilt vid föräldrarnas förmåga att samarbeta i frågor som rör barnet."
Kanske lite OT, men vill bara säga att majoriteten av personer med narcissistisk ps aldrig kommer få en diagnos av den enkla anledning att de inte anser sig själva ha några problem och därför inte kommer söka hjälp. En del av denna ps är ju just oförmågan att se sin egen del i det som händer,, en sån här person hittar alltid orsaken till problem hos någon annan, allt ifrån fd partner till myndigheter/rättsväsende/staten/skolan/vården etc etc. Ofta har de även inslag av andra ps, t ex rättshaverits, antisocial. De flesta är dock hyfsat socialt välfungerande och kommer därför aldrig i fråga för LPT (lag om psykiatrisk tvångsvård). Utan deras samtycke kommer de aldrig få vård/diagnos o samtycke ger de i princip aldrig eftersom de inte anser problemet ligger hos dem. Även om de får vård är prognosen inte jättegod. Av det TS skrivit om sin fd partner är det mycket som stämmer in på en person med narcissistisk ps. Och ja - jag har "rätten" att uttala mig då jag har legitimation inom ett yrke där man ställer denna typ av diagnoser (dvs diagnos personlighetsstörning av ngt slag).