• Anonym (GAD)

Börjat med Paroxetin, tips tack!

Hej. Jag har börjat med Paroxetin mot min GAD. Tog första tabletten idag, 10 mg. Hoppas på att detta blir en vändning i mitt liv.

Nu skulle jag behöva era tips och erfarenheter inom denna medicin. Tar ni tabletten precis samma tid varje dag? Hur länge åt du/har du ätit det? Hjälpte det dig? Har du tagit avstånd till något speciellt i samband med att du började med Paroxetin?

• Svar på tråden Börjat med Paroxetin, tips tack!
  • Anonym (GAD)

Jättetacksam för era svar. Kom nyss hem ifrån akuten då 1177 tyckte jag skulle ta mig dit. Började med att jag vaknade och mådde illa, yrsel och illamående. Övergick i kraftiga rysningar som vägrade försvinna och som sedan blev som en känsla av "eld" under huden. Aldrig varit med om liknande och drabbades av panik. Trodde verkligen det var något fel. Tar ju dessutom dessa tabletter för att kunna hantera min dödsångest, men det gick alltså inget vidare.

Träffade sjuksköterska, men dom trodde på biverkning. Har ni varit med om liknande någon gång? Iallafall rysningar?

Nu är jag som sagt hemma igen. Kommer vågor av illamående och rysningar. Har tagit atarax. Är livrädd för att somna. Har dessutom lite ont i huvudet.

Jag som verkligen (naivt) trodde, fram tills för några timmar sedan, att insättningen skulle gå bra. Nu överväger jag att sluta istället bara för jag är så rädd.

• Anonym (GAD)
    Carran83 skrev 2014-03-02 20:13:56 följande:
    Vad menar du med rysningar?

Jag fick svettattacker och lite yrsel i början, det var det enda.

Det med sexlusten har jag också märkt av men äter en annan tablett som ska motverka det och det fungerar bra:)

Kämpa på lite till så ska du se att det blir bättre!

Det är tyvärr bara så jag kan beskriva de på bästa sätt. Kändes som att jag rös gång på gång på gång. Tillslut var det som en brännande känsla under huden. Aldrig varit med om liknande. Hoppas på att det inte blir likadant inatt..

Jag har tagit tablett idag också och tänkte fortsätta ge det en chans. Känns skönt att kunna bolla lite med er här, då detta är helt nytt för mig.
  • Anonym (GAD)
    Carran83 skrev 2014-03-02 23:09:43 följande:

Okej, nej det är inget jag känner igen från någon medicin ( har annars haft hur mycket biverkningar som helst).

Bra att du ger det en chans! Är Atarax också en ny medicin för dig?

Atarax har jag haft länge, så den känner jag mig säker med. Dock blir jag fruktansvärt seg och trött i huvudet av den, men bättre det än ångest/biverkning.

Hur lång tid tog det för dig innan allt blev "stabilt"? :)
  • Anonym (GAD)
    Anonym (Slutat) skrev 2014-03-01 23:24:58 följande:

Jag åt Paroxetin under cirka 11 år. Slutade för ungefär lite mer än ett år sedan. 
    Jag åt det mot social fobi och panikångest. 
    Det enda negativa som jag märkte av var att jag totalt tappade sexlusten och när jag väl hade sex kunde jag absolut inte få orgasm. Dock var det värt det eftersom jag med hjälp av medicinen kunde lämna mitt hem och vara bland folk. 
    Jag åt 50 mg/dag och tog alltid medicinen på morgonen direkt när jag klev upp. Tyckte det var jobbigt om jag tog den på kvällen eftersom jag då inte kunde sova alls. 
    När jag skulle sluta så var det galet jobbigt. Skakningar och yrsel i flera månader. Jag tog det väldigt lugnt med att sluta eftersom jag ätit medicinen så pass många år. Det tog runt 5 månader att sluta helt. 

Tack för ditt svar!

Äter du någon medicin nu? Om inte, hur upplever du din panikångest och social fobi nu?

Hade du några biverkningar vid insättning av Paroxetin?
  • Anonym (GAD)
    Fjärilslarv skrev 2014-03-03 12:44:32 följande:

jag har ätit den, ganska harmlös medicin som inte gör så mycket väsen av sig, men den fungerade i alla fall.

Vad åt du den för och hur länge? Hade du några biverkningar? Funderar på varför just jag reagerade så starkt av den häromnatten när de allra flesta knappt får några biverkningar alls.
  • Anonym (GAD)
    Fjärilslarv skrev 2014-03-03 12:49:20 följande:
    om alla hade reagerat exakt på samma vis så hade man bara behövt en medicin ;)
    Paroxein åt jag i ett år ungefär, har zoloft nu.
    Jo, det är sant men inte läst om många som har upplevt den brännande känslan under huden, därför blir jag bara lite fundersam om medicinen inte är bra för mig. Men ska fortsätta ge det en chans.

Var det någon speciell anledning till att du bytte till zoloft och hur fungerar den för dig?
  • Anonym (GAD)
    Fjärilslarv skrev 2014-03-03 13:11:06 följande:
    jag fick inte den önskade effekten trots mer än normal dagsdos för att sammanfatta kort =).
    har även prövat cymbalta som är ssni och voxra som jag tror också är ssnri, helvete vilket häxa jag blev. så fick jag setralin (zoloft) och då blev jag som jag ville bli av medicinen =).

Jag äter den på grund av depression i släkten som jag har ärvt kan man säga (också extremt kortfattad förklaring) så jag kommer att behöva medicinera hela livet, precis som jag medicinerar mot mina andra sjukdomar.

just ja, jag tar min på morgonen med mina andra morgonmediciner, vilket är allt ifrån 7- 12 ;). 
    Okej! Vad skönt att du hittat setralin nu som passar dig hoppas att Paroxetin passar mig, men det återstår väl att se.

Tack för att du delade med dig :)
  • Anonym (GAD)
    Carran83 skrev 2014-03-03 19:17:41 följande:
    Jag gick från Cymbalta och Lyrica till Paroxetin för att jag fick sådana hemska biverkningar av de andra så det är svårt att säg.

Svettningarna och det svaga illamåendet tog nog runt tre veckor innan de avtog.

Har du känt likadant Idag?
    Det har varit bättre, nu känner jag dock att det smyger tillbaka lite. Dock mer lindrigt (just nu) och hoppas på att det håller sig så och går bort då jag måste jobba imorgon. Försöker att inte stressa upp mig, men usch vad svårt det är ibland.
  • Anonym (GAD)
    Anonym (Slutat) skrev 2014-03-04 17:45:46 följande:
    Nej, nu äter jag ingen. Jag känner inte av någon panikångest längre faktiskt. Som tur är!
    Sociala fobin kan jag känna av till viss del om det är mycket folk och jag är stressad i övrigt. 
    Sen har jag helt bytt jobb, vilket har hjälpt. Tidigare jobbade jag med rekrytering åt ett callcenter vilket ställde extremt stora krav på att jag skulle vara social och framåt. Nu jobbar jag statligt med vanligt kontorsjobb och där får jag vara ifred på ett helt annat sätt. 
    Jag har väl insett att jag är ganska asocial av mig så jag undviker situationer som jag vet kommer vara jobbiga. 
    Skulle aldrig gå på stan en lördag efter lön till exempel. 

Vid insättningen hade jag rejäla biverkningar. Mådde extremt dåligt och hade allvarliga självmordstankar. De gick över efter någon vecka men jag kunde inte vara själv hemma under den tiden. På något sätt var det värt det eftersom jag mådde så pass dåligt även innan medicinen och jag hoppades att jag med hjälp av medicinen skulle kunna fungera mer som folk. 
    Åh, vad skönt att höra att panikångesten blivit bättre och även att du inte behöver äta medicin. Jag vill kunna se att inom ett år så ska jag "fungera" utan, får se hur detta går.. Först och främst ska väl kanske medicinen göra sitt helt och hållet också!

Oj. Självmordstankar har jag ej haft och förhoppningsvis inte kommer ha heller. Kan kanske bero på min extrema rädsla inför döden också.

Är det möjligt att känna av medicinen nu, efter en vecka? På ett bra sätt menar jag nu. Eller är det placebo? Känns annars som att jag är påväg åt rätt riktning.
  • Anonym (GAD)
    Fjärilslarv skrev 2014-03-04 17:51:30 följande:

Hej igen ts!
    Jag har prövat en del olika ssri och en snri och kommer inte riktigt ihåg vilken som gav vilken biverkan. Men detta är vad jag har lyckats att sammanställa i alla fall:

Oro, rastlöshet, ökad ångest övergående (inom 3 veckor) - alla
    Oro, rastlöshet, ökad ångest ej övergående- cymbalta (ssnr) och citalopram
    ökad illska, rastlöshet, aggressivitet - cymbalta och voxra (båda är ssnri tror jag)
    enorma svettningar - fluexetin.

Men vad snäll du är tar dig tiden till att skriva ner detta. Det uppskattas så!

Jag kan känna igen mig (än sålänge) i oron, rastlösheten och ibland svettningar. Har även märkt att jag är extremt ljudkänslig, eller om någon/något skrämmer till mig så går det som en "stöt" genom kroppen.
  • Anonym (GAD)
    Carran83 skrev 2014-03-15 22:59:38 följande:

Hej!

Hur går det för dig TS?

Hej Carran!

Det har gått bra. Jag har ökat dosen nu, så numera äter jag en hel tablett. Känns som att detta kan vara en bra medicin för mig, men svårt att säga såhär tidigt. Oavsett mår jag bättre. Placebo eller inte, är väldigt glad iallafall

Har klarat av att jobba utan direkta biverkningar, vilket är väldigt skönt. Var hemma en dag efter att jag fick den obehagliga attacken, men utöver det så har dagarna rullat på. Var rädd att det skulle påverka jobbet, men icke

Tack för att du frågar. Blir varm i kroppen när ni bryr er. Kramar
  • Anonym (GAD)
    Anonym (GAD) skrev 2014-03-15 23:33:02 följande:
    Hej Carran! smile1.gif

Det har gått bra. Jag har ökat dosen nu, så numera äter jag en hel tablett. Känns som att detta kan vara en bra medicin för mig, men svårt att säga såhär tidigt. Oavsett mår jag bättre. Placebo eller inte, är väldigt glad iallafall smile1.gif

Har klarat av att jobba utan direkta biverkningar, vilket är väldigt skönt. Var hemma en dag efter att jag fick den obehagliga attacken, men utöver det så har dagarna rullat på. Var rädd att det skulle påverka jobbet, men icke smile1.gif

Tack för att du frågar. Blir varm i kroppen när ni bryr er. Kramar
    Det har faktiskt dykt upp lite saker jag funderat på under dagarna...

Jag sover väldigt dåligt. Vaknar flera gånger och har svårt att somna om. Vaknar nästan varje gång jag vänder mig om, vilket har blivit väldigt många gånger per natt nu.

Händer och fötter domnar jätteofta också. Om inte dom domnar så är det stickningar/pirr, nästan som när en kroppsdel somnat och "vaknar". Vet inte om detta är biverkningar, men något jag börjat reagera på.

Någon som känner igen sig?
  • Anonym (Gad)

Den hjälper jättebra! Äter också den mot GAD. Gör livet uthärdligt :)

• Anonym (GAD)
    Carran83 skrev 2014-03-20 00:14:36 följande:

Tar du medicinen på morgonen eller kvällen? Jag fick svårigheter med sömnen när jag tog den på kvällen.

Nu sover jag helt okej men jag drömmer väldigt mycket och väldigt "verkligt".

Tar alltid medicinen på morgonen, har blivit mellan klockan 7-11. Drömmer också mycket och verkligt, när jag väl somnar riktigt!
  • Anonym (GAD)
    Anonym (Gad) skrev 2014-03-20 22:45:13 följande:

Den hjälper jättebra! Äter också den mot GAD. Gör livet uthärdligt :)

Vad härligt att höra hur länge har du ätit? Har du haft några biverkningar? När kände du, på ett ungefär, vändningen?
  • Anonym (GAD)
    Anonym (abc) skrev 2014-03-21 20:54:58 följande:

Paroxetin är en bra medicin mot GAD, hjälpte mig men pga sömnproblemen den gav mig slutade jag till slut. Jag somnade gott men vaknade som en klocka samma tid/er varje natt och kunde inte somna om. Inte säkert det blir så för dig men för mig var det inte hållbart.

Det är ju lite så som jag har nu. Somnar, oftast, utan problem men efter ca två timmar vaknar jag upp första gången. Tvingar mig till söms, vaknar återigen efter en halvtimma. Efter det vaknar jag efter 10 minuter etc. Fram till morgonen. Då tar jag ändå atarax innan jag lägger mig.. Men hoppas att det vänder, väldigt frustrerande att inte riktigt få en hel natts sömn. Tack för att du delade med dig!
Svar på tråden Börjat med Paroxetin, tips tack!