• Anonym (GAD)

Börjat med Paroxetin, tips tack!

Hej. Jag har börjat med Paroxetin mot min GAD. Tog första tabletten idag, 10 mg. Hoppas på att detta blir en vändning i mitt liv.

Nu skulle jag behöva era tips och erfarenheter inom denna medicin. Tar ni tabletten precis samma tid varje dag? Hur länge åt du/har du ätit det? Hjälpte det dig? Har du tagit avstånd till något speciellt i samband med att du började med Paroxetin?

• Svar på tråden Börjat med Paroxetin, tips tack!
  • Carran83

Jag äter den och är nöjd! Har också GAD.

Var inga problem med insättning heller :)

Jag tar två tabletter på morgonen, kan bli allt från kl 7-12 och jag märker ingen skillnad när jag tar den.

Du får fråga mig om det är något med du undrar :)

• Carran83

Har ätit den i ett år snart efter att ha provat fem andra mediciner först :)

• Anonym (Slutat)

Jag åt Paroxetin under cirka 11 år. Slutade för ungefär lite mer än ett år sedan. 
    Jag åt det mot social fobi och panikångest. 
    Det enda negativa som jag märkte av var att jag totalt tappade sexlusten och när jag väl hade sex kunde jag absolut inte få orgasm. Dock var det värt det eftersom jag med hjälp av medicinen kunde lämna mitt hem och vara bland folk. 
    Jag åt 50 mg/dag och tog alltid medicinen på morgonen direkt när jag klev upp. Tyckte det var jobbigt om jag tog den på kvällen eftersom jag då inte kunde sova alls. 
    När jag skulle sluta så var det galet jobbigt. Skakningar och yrsel i flera månader. Jag tog det väldigt lugnt med att sluta eftersom jag ätit medicinen så pass många år. Det tog runt 5 månader att sluta helt. 

• Anonym (GAD)

Jättetacksam för era svar. Kom nyss hem ifrån akuten då 1177 tyckte jag skulle ta mig dit. Började med att jag vaknade och mådde illa, yrsel och illamående. Övergick i kraftiga rysningar som vägrade försvinna och som sedan blev som en känsla av "eld" under huden. Aldrig varit med om liknande och drabbades av panik. Trodde verkligen det var något fel. Tar ju dessutom dessa tabletter för att kunna hantera min dödsångest, men det gick alltså inget vidare.

Träffade sjuksköterska, men dom trodde på biverkning. Har ni varit med om liknande någon gång? Iallafall rysningar?

Nu är jag som sagt hemma igen. Kommer vågor av illamående och rysningar. Har tagit atarax. Är livrädd för att somna. Har dessutom lite ont i huvudet.

Jag som verkligen (naivt) trodde, fram tills för några timmar sedan, att insättningen skulle gå bra. Nu överväger jag att sluta istället bara för jag är så rädd.

• Carran83

Vad menar du med rysningar?

Jag fick svettattacker och lite yrsel i början, det var det enda.

Det med sexlusten har jag också märkt av men äter en annan tablett som ska motverka det och det fungerar bra:)

Kämpa på lite till så ska du se att det blir bättre!

• Anonym (GAD)
    Carran83 skrev 2014-03-02 20:13:56 följande:
    Vad menar du med rysningar?

Jag fick svettattacker och lite yrsel i början, det var det enda.

Det med sexlusten har jag också märkt av men äter en annan tablett som ska motverka det och det fungerar bra:)

Kämpa på lite till så ska du se att det blir bättre!

Det är tyvärr bara så jag kan beskriva de på bästa sätt. Kändes som att jag rös gång på gång på gång. Tillslut var det som en brännande känsla under huden. Aldrig varit med om liknande. Hoppas på att det inte blir likadant inatt..

Jag har tagit tablett idag också och tänkte fortsätta ge det en chans. Känns skönt att kunna bolla lite med er här, då detta är helt nytt för mig.
  • Carran83

Okej, nej det är inget jag känner igen från någon medicin ( har annars haft hur mycket biverkningar som helst).

Bra att du ger det en chans! Är Atarax också en ny medicin för dig?

• Anonym (GAD)
    Carran83 skrev 2014-03-02 23:09:43 följande:

Okej, nej det är inget jag känner igen från någon medicin ( har annars haft hur mycket biverkningar som helst).

Bra att du ger det en chans! Är Atarax också en ny medicin för dig?

Atarax har jag haft länge, så den känner jag mig säker med. Dock blir jag fruktansvärt seg och trött i huvudet av den, men bättre det än ångest/biverkning.

Hur lång tid tog det för dig innan allt blev "stabilt"? :)
  • Fjärilslarv

jag har ätit den, ganska harmlös medicin som inte gör så mycket väsen av sig, men den fungerade i alla fall.

• Anonym (GAD)
    Anonym (Slutat) skrev 2014-03-01 23:24:58 följande:

Jag åt Paroxetin under cirka 11 år. Slutade för ungefär lite mer än ett år sedan. 
    Jag åt det mot social fobi och panikångest. 
    Det enda negativa som jag märkte av var att jag totalt tappade sexlusten och när jag väl hade sex kunde jag absolut inte få orgasm. Dock var det värt det eftersom jag med hjälp av medicinen kunde lämna mitt hem och vara bland folk. 
    Jag åt 50 mg/dag och tog alltid medicinen på morgonen direkt när jag klev upp. Tyckte det var jobbigt om jag tog den på kvällen eftersom jag då inte kunde sova alls. 
    När jag skulle sluta så var det galet jobbigt. Skakningar och yrsel i flera månader. Jag tog det väldigt lugnt med att sluta eftersom jag ätit medicinen så pass många år. Det tog runt 5 månader att sluta helt. 

Tack för ditt svar!

Äter du någon medicin nu? Om inte, hur upplever du din panikångest och social fobi nu?

Hade du några biverkningar vid insättning av Paroxetin?
Svar på tråden Börjat med Paroxetin, tips tack!