• Anonym (GAD)

Börjat med Paroxetin, tips tack!

Hej. Jag har börjat med Paroxetin mot min GAD. Tog första tabletten idag, 10 mg. Hoppas på att detta blir en vändning i mitt liv.

Nu skulle jag behöva era tips och erfarenheter inom denna medicin. Tar ni tabletten precis samma tid varje dag? Hur länge åt du/har du ätit det? Hjälpte det dig? Har du tagit avstånd till något speciellt i samband med att du började med Paroxetin?

• Svar på tråden Börjat med Paroxetin, tips tack!
  • Anonym (GAD)
    Fjärilslarv skrev 2014-03-03 12:44:32 följande:

jag har ätit den, ganska harmlös medicin som inte gör så mycket väsen av sig, men den fungerade i alla fall.

Vad åt du den för och hur länge? Hade du några biverkningar? Funderar på varför just jag reagerade så starkt av den häromnatten när de allra flesta knappt får några biverkningar alls.
  • Fjärilslarv
    Anonym (GAD) skrev 2014-03-03 12:48:21 följande:
    Vad åt du den för och hur länge? Hade du några biverkningar? Funderar på varför just jag reagerade så starkt av den häromnatten när de allra flesta knappt får några biverkningar alls.
    om alla hade reagerat exakt på samma vis så hade man bara behövt en medicin ;)
    Paroxein åt jag i ett år ungefär, har zoloft nu.
  • Anonym (GAD)
    Fjärilslarv skrev 2014-03-03 12:49:20 följande:
    om alla hade reagerat exakt på samma vis så hade man bara behövt en medicin ;)
    Paroxein åt jag i ett år ungefär, har zoloft nu.
    Jo, det är sant men inte läst om många som har upplevt den brännande känslan under huden, därför blir jag bara lite fundersam om medicinen inte är bra för mig. Men ska fortsätta ge det en chans.

Var det någon speciell anledning till att du bytte till zoloft och hur fungerar den för dig?
  • Fjärilslarv
    Anonym (GAD) skrev 2014-03-03 12:54:16 följande:
    Jo, det är sant men inte läst om många som har upplevt den brännande känslan under huden, därför blir jag bara lite fundersam om medicinen inte är bra för mig. Men ska fortsätta ge det en chans.

Var det någon speciell anledning till att du bytte till zoloft och hur fungerar den för dig?
    jag fick inte den önskade effekten trots mer än normal dagsdos för att sammanfatta kort =).
    har även prövat cymbalta som är ssni och voxra som jag tror också är ssnri, helvete vilket häxa jag blev. så fick jag setralin (zoloft) och då blev jag som jag ville bli av medicinen =).

Jag äter den på grund av depression i släkten som jag har ärvt kan man säga (också extremt kortfattad förklaring) så jag kommer att behöva medicinera hela livet, precis som jag medicinerar mot mina andra sjukdomar.

just ja, jag tar min på morgonen med mina andra morgonmediciner, vilket är allt ifrån 7- 12 ;). 
  • Anonym (GAD)
    Fjärilslarv skrev 2014-03-03 13:11:06 följande:
    jag fick inte den önskade effekten trots mer än normal dagsdos för att sammanfatta kort =).
    har även prövat cymbalta som är ssni och voxra som jag tror också är ssnri, helvete vilket häxa jag blev. så fick jag setralin (zoloft) och då blev jag som jag ville bli av medicinen =).

Jag äter den på grund av depression i släkten som jag har ärvt kan man säga (också extremt kortfattad förklaring) så jag kommer att behöva medicinera hela livet, precis som jag medicinerar mot mina andra sjukdomar.

just ja, jag tar min på morgonen med mina andra morgonmediciner, vilket är allt ifrån 7- 12 ;). 
    Okej! Vad skönt att du hittat setralin nu som passar dig hoppas att Paroxetin passar mig, men det återstår väl att se.

Tack för att du delade med dig :)
  • Carran83
    Anonym (GAD) skrev 2014-03-03 12:43:12 följande:
    Atarax har jag haft länge, så den känner jag mig säker med. Dock blir jag fruktansvärt seg och trött i huvudet av den, men bättre det än ångest/biverkning.

Hur lång tid tog det för dig innan allt blev "stabilt"? :)
    Jag gick från Cymbalta och Lyrica till Paroxetin för att jag fick sådana hemska biverkningar av de andra så det är svårt att säg.

Svettningarna och det svaga illamåendet tog nog runt tre veckor innan de avtog.

Har du känt likadant Idag?
  • Anonym (GAD)
    Carran83 skrev 2014-03-03 19:17:41 följande:
    Jag gick från Cymbalta och Lyrica till Paroxetin för att jag fick sådana hemska biverkningar av de andra så det är svårt att säg.

Svettningarna och det svaga illamåendet tog nog runt tre veckor innan de avtog.

Har du känt likadant Idag?
    Det har varit bättre, nu känner jag dock att det smyger tillbaka lite. Dock mer lindrigt (just nu) och hoppas på att det håller sig så och går bort då jag måste jobba imorgon. Försöker att inte stressa upp mig, men usch vad svårt det är ibland.
  • Fjärilslarv
    Anonym (GAD) skrev 2014-03-03 16:42:51 följande:
    Okej! Vad skönt att du hittat setralin nu som passar dig hoppas att Paroxetin passar mig, men det återstår väl att se.

Tack för att du delade med dig :)
    ingen  orsak =).
  • Anonym (Slutat)
    Anonym (GAD) skrev 2014-03-03 12:45:46 följande:
    Tack för ditt svar!

Äter du någon medicin nu? Om inte, hur upplever du din panikångest och social fobi nu?

Hade du några biverkningar vid insättning av Paroxetin?
    Nej, nu äter jag ingen. Jag känner inte av någon panikångest längre faktiskt. Som tur är!
    Sociala fobin kan jag känna av till viss del om det är mycket folk och jag är stressad i övrigt. 
    Sen har jag helt bytt jobb, vilket har hjälpt. Tidigare jobbade jag med rekrytering åt ett callcenter vilket ställde extremt stora krav på att jag skulle vara social och framåt. Nu jobbar jag statligt med vanligt kontorsjobb och där får jag vara ifred på ett helt annat sätt. 
    Jag har väl insett att jag är ganska asocial av mig så jag undviker situationer som jag vet kommer vara jobbiga. 
    Skulle aldrig gå på stan en lördag efter lön till exempel. 

Vid insättningen hade jag rejäla biverkningar. Mådde extremt dåligt och hade allvarliga självmordstankar. De gick över efter någon vecka men jag kunde inte vara själv hemma under den tiden. På något sätt var det värt det eftersom jag mådde så pass dåligt även innan medicinen och jag hoppades att jag med hjälp av medicinen skulle kunna fungera mer som folk. 
  • Fjärilslarv

Hej igen ts!
    Jag har prövat en del olika ssri och en snri och kommer inte riktigt ihåg vilken som gav vilken biverkan. Men detta är vad jag har lyckats att sammanställa i alla fall:

Oro, rastlöshet, ökad ångest övergående (inom 3 veckor) - alla
    Oro, rastlöshet, ökad ångest ej övergående- cymbalta (ssnr) och citalopram
    ökad illska, rastlöshet, aggressivitet - cymbalta och voxra (båda är ssnri tror jag)
    enorma svettningar - fluexetin.

Svar på tråden Börjat med Paroxetin, tips tack!