• tilde72

Dottern svårväckt på morgnarna

Som rubriken lyder så är det ingen lätt match här hemma på morgnarna när vi ska upp till dagis och jobb.
    Enkelt tänker ni. Dottern får lägga sig tidigare. Inte lättaste där heller.
    Går till hennes rum flera gånger och försöker få henne att vakna. Jag vill inte bara helt ohämmat rycka upp henne. Det känns inte bra.
    Oftast blir det bråttom bråttom och jag blir stressad arg och förtvivlad för att det aldrig blir ordning på detta. Iväg till buss och dagis med andan och gråten i halsen.
    Har min egen teori om det här. Att varje dag och då menar jag varje dag ställa väckarklockan på ringning och gå upp samma tid och helst av allt lägga sig samma tid också.
    Ni andra här med barn hur får ni det att funka? Måste väl vara någon mera som har detta problem.

• Svar på tråden Dottern svårväckt på morgnarna
  • Malima

Hur gammal är hon och hur ser sömnen ut i övrigt? Sover hon på dagen?

• Tow2Mater

Man kan ju ta det i flera steg; t ex
    1) tända lampa
    2) prata och pussa
    3) kittla och småbusa lite

4) klä på i sängen
    5) ta upp barnet sittandes i famnen och prata, kittla mera etc

Vid det här laget brukar min pojke vara kissnodig och måsta gå på toa. Efter det är han vaken.

• Natulcien

Vår son gillar också att sova på mornarna och kan vara lite svårväckt ibland. Men något som oftast funkar är att låta hans favorit-gosedjur väcka honom genom att prata, sjunga och puffa på honom. Då hör man alltid ett fniss under täcket förr eller senare.
    Men innan dess så har jag förberett lite genom att öppna hans dörr, tända en lampa utanför, slamra lite i köket etc.

• Nenne666

Jag har alltid gått upp 1 h innan vi SKA upp. Det ger en lugnare start och det är lättare att få klart barnen mot att dom hinner krypa upp i soffan i nån halvtimme med en smörgås (vet att vissa tycker att man oavkortat äter vid köksbordet). Tandborstningen sker i samband med att ytterkläderna sen ska på. Detta har funkat bra för oss i ungefär 17 år. Startade det just för att JAG är så förbannat morgontrött själv och behövde en timmes göra-ingenting-stund, ta en kopp kaffe osv. Numer gör vi klart allt första timmen och slappar den andra tills vi åker. Ungefär så. Kommer aldrig försent och det är aldrig någon stress.. Man kan tom snosa kl 1-2 ggr.

• LottaF

Jag förstår dig helt och hållet. Jag har 2 morgontrötta tjejer och det kvitta hur de sovit på natten är alltid lika svåra att få upp på morgonen fortfarande idag vuxna. Det bästa är om man kan hålla så fasta rutiner så möjligt alla dagat i veckan med sömnen. Men det är inget kul att gå upp hur tidigt som helst på helgen, Vi hade tur då sonen var morgonpigg och alltid uppe innan tuppen gal, så vid 8 åt vi frukost även på helgerna. Lät vi döttrarna sova länge blev det svårt att somna = svårare att komma upp ännu svårare att somna osv. Så vid 8 försökte vi att ha dem i säng och då hade vi det vi kalla vuxentid så pappa och jag kunde prata utan barn som kallade. Sonen sov och tjejerna var på sitt rum i sängen lyssnade på band läste eller gjorde något annat i sängen. Det tog tid för dem att somna men de vila sig iallafall. När vi införde detta så mådde de bättre och det var lite lättare att komma upp på morgonen för dem. Ett tips kan vara att få äta framför tv vissa klarar det bra andra inte, hjälp dem med kläderna lyft upp från sängen och bär till toan. Tänd lampan i sovrummet, ta av täcket, prata, sätt på musik, servra något att äta dricka på sängkanten finns många sätt att få det bättre det gäller bara att ni hittar ert sätt. Jag hoppas ni hittar er lösning så morgnarna blir bättre. Lycka till

• clembke

Mina brukar ha en lång startsträcka på morgonen. Nu ärdom inte så svårväckta men att stressa dom funkar inte.

Jag tar upp dom, dom kissar, sätter/lägger sig i soffan framför bolibompa. Där får dom även äta (dom ggr dom äter. Dom kan oftast inte äta förrän efter ett par timmar). Kläderna tas på där oxå. O vid det här laget har dom vaknat till ordentlig att tandborstning o ytterkläder funkar oftast.

• pigglet

Våra lägger sig alltid samma tid och vaknar samma tid, året om (typ - under jul- och sommarlov brukar vi förskjuta tiden 1 timme).
    Redan vid 18 börjar det städas undan, på med pyamas osv. Vid 19 ligger yngsta och vi har släckt. De äldre ligger och läser till 20.
    Alla vaknar självmant vid 6.30-7. Det är inte många gånger som jag behövt väcka barn under de 11 år vi haft dem.

• Arbetsvegan

Du har så rätt TS, rutiner är A och O om det är svårt att vakna. Det innebär att det är samma tid som gäller vardag som helg, sommarlov som i terminerna. Rätt trist men kan vara värt det, speciellt med tanke på att barnet kommer att bli tonåring och då förskjuts den biologiska klockan än mer, hon kommer troligtvis att bli än mer morgontrött...
    (Har hon sen otur kan det bli så att den "rubbningen" kvarstår i livet).

Ett annat tips är att gå upp en timme tidigare, lika trist det också, men är man utpräglad morgontrött kan det vara det som är räddningen för att få en dräglig tillvaro.

Du kan tända lampan en halvtimme innan du väcker henne, ljuset signalerar till kroppen att det snart är dags att vakna. Vill du inte kliva upp bara för att göra det finns det wakeupligts man kan köpa för en hyfsat billig peng. De simulerar soluppgången och är värd varenda krona i inköp!
    www.pricerunner.se/cl/317/Radio&other_hits=75%3Awake+up+light|252%3Awake+up+light|1272%3Awake+up+light|253%3Awake+up+light|x%3B%3B154155%3B&q=wake+up+light&ref=redirect&search=wake+up+light&sort=3&viewType=standard

• oraklet från delphi
    clembke skrev 2014-02-27 14:31:08 följande:
    Mina brukar ha en lång startsträcka på morgonen. Nu ärdom inte så svårväckta men att stressa dom funkar inte. Jag tar upp dom, dom kissar, sätter/lägger sig i soffan framför bolibompa. Där får dom även äta (dom ggr dom äter. Dom kan oftast inte äta förrän efter ett par timmar). Kläderna tas på där oxå. O vid det här laget har dom vaknat till ordentlig att tandborstning o ytterkläder funkar oftast.

Så gör vi med det löste alla morgon problem :)
  • oraklet från delphi

Vi tom bar in den tröttaste av dem till soffan till bollibompa det blir en jättelugn mysig morgon varje morgon med detta sättet våra barn myser med frukost med framför bollibompa sen är det klädracet på bollibompa om ni hinner ts där barnet tävlar med programledaren vem som hinner klä på sig innan tiden går ut och tips är att annars spela in klädracet och spela upp det när tiden börjar bli knapp annars kan du köra med räkna att oj nu kör vi om tio sekunder slås tröjan vara på och om 20 SEK byxorna osv detta fungerar :)

• oraklet från delphi
    oraklet från delphi skrev 2014-02-28 08:57:06 följande:
    Vi tom bar in den tröttaste av dem till soffan till bollibompa det blir en jättelugn mysig morgon varje morgon med detta sättet våra barn myser med frukost med framför bollibompa sen är det klädracet på bollibompa om ni hinner ts där barnet tävlar med programledaren vem som hinner klä på sig innan tiden går ut och tips är att annars spela in klädracet och spela upp det när tiden börjar bli knapp annars kan du köra med räkna att oj nu kör vi om tio sekunder slås tröjan vara på och om 20 SEK byxorna osv detta fungerar :)

Det ska stå " ska tröjan vara på, inte slås.... :)
  • oraklet från delphi

Hur har det gått ts?

• tilde72
    oraklet från delphi skrev 2014-03-02 10:07:21 följande:

Hur har det gått ts?

Inlägget mitt är snart 1 år gammalt dock är det samma visa fortfarande.
    Då jag har ett jobb där jag börjar olika tider så blir det för oss svårt.
    Jag vet att det enda rätta för oss är att gå upp samma tid varje varje dag och i säng likaså. Annars kommer det inte att lösa sig.
    dit har vi som sagt inte kommit ännu...
  • Barbamama08

När somnar hon då? Är hon kvällspigg är det ju inte så konstigt.

• mammalovis

Vi har två barn. Sambon snoozar helst en eller två gånger, medan jag går upp drygt en timma innan vi ska väg. Nu har jag förmånen/oturen att böja samma tid 5 dagar i veckan, så det bli inga sovmorgnar precis. Barnen på 1,5 och 4 år läggs senast 20, lite tidigare nu efter vintertiden infördes.

När jag går och duschar tänder jag i taket i den äldstas rum, ibland går jag in och säger god morgon med. Sedan pratar jag med henne när jag går och klär på mig och har jag tur är hon uppe när jag är redo för frukost, annars får man påminna igen. Det brukar fungera med att hota om indragen frukost så kommer hon, även om hon får en andra frukost på förskolan. Oftast har de kommit upp vid 630.

• tilde72
    Barbamama08 skrev 2014-11-19 13:45:57 följande:

När somnar hon då? Är hon kvällspigg är det ju inte så konstigt.

Kvällspigg det är hon. Det kan bli allt från 21-22.30 
Svar på tråden Dottern svårväckt på morgnarna