• matimi

glitter framför ögonen, vecka 35

Jag är gravid i vecka 35 och har senaste veckan då och då fått ett skimmer framför ögonen. Inte i samband med att jag reser mig upp eller har ätit dåligt. Någon som vet vad detta kan vara?

• Svar på tråden glitter framför ögonen, vecka 35
  • Hooligan86

Ögonmigrän? Jag har haft det vid sporadiska tillfällen de senaste åren.. Ser ut som små självlysande prickar/glitter som flyger omkring.. Typ lite som damm i solljus.. Kan bli så att man får synbortfall helt eller delvis också (men bara tillfälligt!). Jäkligt obehagligt men enligt sjukvården ofarligt och har med trycket i ögats blodkärl att göra bl.a.

• Ingrid Marie

Synfältsrubbningar i sen graviditet hör till de saker du skall diskutera med barnmorska eller läkare. Tämligen snart. Ring förlossningen och hör vad de tycker, om du inte kan få fatt i din vanliga MVC-barnmorska.

• Fröken Frågvis

Jag har också haft ögonflimmer, i kombination med extrem yrsel och illamående. De misstänkte först havandeskapsförgiftning men sa sen att det troligtvis var en stressreaktion. Har haft det vid ett par tillfällen och kan nog själv skriva under på att det orsakas av stress för min del.

• Afla

Jag har haft det och då berodde det på havandeskapsförgiftning. Jag tycker att du ska ringa in omgående.

• matimi

Tack för era svar. Läste om havandeskapsförgiftning, kan man ha det utan att vara svullen och ha huvudvärk?

• Fröken Frågvis
    matimi skrev 2014-02-25 21:05:27 följande:
    Tack för era svar. Läste om havandeskapsförgiftning, kan man ha det utan att vara svullen och ha huvudvärk?

För mig uteslöt de havandeskapsförgiftning pga att jag haft lågt blodtryck hela graviditeten. Svullen var jag och huvudvärk har jag haft väldigt mycket men de gick alltså helt och hållet på blodtrycket i mitt fall.
  • matimi

Okej. Mitt blodtryck var högre än jag brukar ha senast hos bm (3 veckor sedan) men hon sa att det inte var oroväckande högt.

• Afla

Mitt blodtryck ändrades på två dagar, så det kan absolut ha gått upp mkt på tre veckor. Och jag var inte det minsta svullen, hade dock huvudvärk men det måste man inte ha... Förhoppningsvis är det bara nån migrän som andra föreslagit, men jag tycker du ska kolla upp det för säkerhets skull

• apricos

Intressant, jag har också upplevt det du skriver om men aldrig ens reflekterat över att det kan vara symptom på något. Brukar ni få hög puls utan att röra er speciellt mycket?

• Fröken Frågvis
    Afla skrev 2014-02-25 16:13:36 följande:
    Jag har haft det och då berodde det på havandeskapsförgiftning. Jag tycker att du ska ringa in omgående.

Minns du hur högt blodtryck du hade? Jag har legat väldigt lågt hela graviditeten, runt 90/55, men igår låg jag plötsligt på 140/90 samtidigt som jag hade äggvita i urinen. Detta upptäcktes inne på fl och jag tycker det är så märkligt att de inte reagerade på det, särskilt som jag kontaktade dem pga synrubbningar och yrsel för ett par veckor sen. Nu pratade de bara om uvi och skulle skicka mitt urinprov på odling. Ursäkta att jag lånar tråden, ts!
  • Afla
    Fröken Frågvis skrev 2014-02-27 17:55:36 följande:

Minns du hur högt blodtryck du hade? Jag har legat väldigt lågt hela graviditeten, runt 90/55, men igår låg jag plötsligt på 140/90 samtidigt som jag hade äggvita i urinen. Detta upptäcktes inne på fl och jag tycker det är så märkligt att de inte reagerade på det, särskilt som jag kontaktade dem pga synrubbningar och yrsel för ett par veckor sen. Nu pratade de bara om uvi och skulle skicka mitt urinprov på odling. Ursäkta att jag lånar tråden, ts!
    Gränsen för högt blodtryck går ju vid 140/90, och hade du dessutom protein i urinen så tycker jag att det lät märkligt att de inte reagerade. Jag tycker du ska ringa och fråga dem igen om specifikt havandeskapsförgiftning. Jag hade 180/105 när jag fick det, låg mestadels på 160/100 sen innan och efter han fötts. Men som sagt så är gränsen 140/90. Hoppas allt går bra för dig!
  • augustii

Det kan som folk tidigare sagt vara havandeskapsförgiftning så viktigt att kolla upp så fort som möjligt. Men jag fick skimmer ett par gånger utan att ha havandeskapsförgiftning eller högt blodtryck.

Svar på tråden glitter framför ögonen, vecka 35