• Em me

gillar inte att amma:(

Behöver stöttas lite! Jag kan amma och fick igång amningen med en gång, allt funkar egentligen jätte bra.. Men jag gillar inte att amma, jag vill att det ska va mysigt och speciellt men jag tycker bara att det är söligt, svårt att veta när han vill ha och känner mig endast som mat.. Ibland när man lägger han vid bröstet så får han panik, även om tanken bara var att mysa är de som han tror att jag ska mata han när han inte vill,. De känns som om han bara ser mig som mat och jag vill ju vara hans mamma...

Älskar han så otroligt mycket och vet ju att amning är det bästa, men om jag skulle ge upp det kan jag ju få känna mig mer som hans mamma..

Behöver helt enkelt stöttas lite med hur jag ska få en annan syn på saken..

• Svar på tråden gillar inte att amma:(
  • fluu

Du får nog helt enkelt tänka efter. Tycker du ändå att det är viktigt med amning och har viljan att fortsätta lite till så kämpa på, om inte sluta. Det är okej det med.
    Nu skriver du inte hur gammal man är, men att det är söligt är vanligt de första månaderna. För mig lugnade det sig kring sex månader och jag kunde till och med gå utan BH och så.
    Är det själva amningssituationen du tycker är jobbig, men vill fortfarande ge bröstmjölk kan du ju prova att pumpa, ge på flaska och mata i annan ställning än amningsposition.

Det där med att du tror att han ser dig som enbart mat sitter nog i ditt huvud. De flesta ungar är väldigt fixerade vid amning och bröst, du är ju hans mamma lika mycket för det  och blir det varken mer eller mindre beroende på hur du matar honom :)

Sen är det så att vissa barn gärna tuttar för tuttandes skull, för att få närhet, för att det är mysigt, för att det är lugnande. Och vissa barn(som min) vill bara tutta för matens skull. Mysa kan man ju göra på tusen olika sett.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Natulcien

Men du är ju både mamma och mat. Upplever du dig som "mat" när du ammar, så kommer du sannolikt att uppleva dig som "flaskhållare" om du byter till ersättning eftersom han kommer att vara lika "matfixerad" oavsett. Spädbarn är "besatta" av mat och närhet, eftersom det är vad de behöver för att överleva.

Hur gammal är din son?
    Det är söligt i början. Brösten läcker, det sprutar om bebisen släpper taget och det kräks i tid och otid. Men jag upplevde att det där blev mycket, mycket bättre efter ca 2 månader. Då blev amningarna den där mysiga stunden utan spill och kladd och jag hade lärt mig att tyda sonens signaler, vilket gjorde mig tryggare.

• Flickan och kråkan

Hej! Hur gammal är din lilla? När man helammar så är det väldigt mycket amning första tiden och det är lätt lite söligt. Ibland kan man ha lite märkliga föreställningar om vad amning är och hur det ska vara. Lätt att se på filmer om ammande mammor i gungstolar med sovande barn....typ . Jag har ammat tre barn rätt länge. För mig är inte amningsstunderna det ultimata mysstunderna. Yngsta är 8 månader nu och han far runt och fäktar och rullar och drar, några rofyllda amningsstunder är ett minne blott - men samtidigt så är det också så tydligt hur mysigt han tycker att det är. Trygghet, värme, närhet och mamma . Sedan är det ju också så att om din bebis inte är så gammal så har de ju inte så många behov. De behöver mat.....mycket mat ofta. De behöver trygghet och kissa och bajsa. Oavsett om man ammar eller om man flaskmatar så kommer mamma och pappa att huvudsakligen vara symbol för just mat och trygghet. Sedan är det lättare som mamma att känna sig som en mjölkautomat så klart när man ammar. Ditt resonemang kring "mammaskapet" känns lite skevt, sedan hur du vill göra med just amningen är en helt annan sak och något bara du, bebis och pappan kan ta ställning till. Dessutom har du ju den praktiska aspekten. Ingen disk, inga förstoppade magar. Urjobbigt att börja med vanlig mat efter helamning tycker jag...kladdigt och man måste ha med sig, värma, diska .

• Em me

Hej och tack för trevliga svar som inte var "dömande" . Sonen är 2månader och tre veckor. Upplever att amningen fungerade bättre när han var precis nyfödd, då ville han snutta lite och bara mysa. De var så klart söligare med då, men jag kände att jag kunde trösta och finnas där.

Anledningen till frågan är att han haft flertalet dagar då han skriker så han tar i från tårna och jag upplever det värre då jag tar upp han (som om han tror att jag ska mata honom fast han inte är hungrig). Igår skrek han ända till kl 14:00 och var inte speciellt glad efter det heller. Han åt inte mellan 8:30 till 14. Skrek intensivt 4h nonstop. Detta är ju normalt för en bebis kanske, men han har innan varit så lätt att trösta, tagit napp och lugnat sig på bara minuter.. Jag känner mig lite otillräcklig.. Och överallt står det att det ska vara lugnande att bara få ligga vid bröstet, men de blir bara värre..

• fluu
    Em me skrev 2014-02-25 09:46:23 följande:
    Hej och tack för trevliga svar som inte var "dömande" . Sonen är 2månader och tre veckor. Upplever att amningen fungerade bättre när han var precis nyfödd, då ville han snutta lite och bara mysa. De var så klart söligare med då, men jag kände att jag kunde trösta och finnas där.

Anledningen till frågan är att han haft flertalet dagar då han skriker så han tar i från tårna och jag upplever det värre då jag tar upp han (som om han tror att jag ska mata honom fast han inte är hungrig). Igår skrek han ända till kl 14:00 och var inte speciellt glad efter det heller. Han åt inte mellan 8:30 till 14. Skrek intensivt 4h nonstop. Detta är ju normalt för en bebis kanske, men han har innan varit så lätt att trösta, tagit napp och lugnat sig på bara minuter.. Jag känner mig lite otillräcklig.. Och överallt står det att det ska vara lugnande att bara få ligga vid bröstet, men de blir bara värre..
    Om han skriker så och kan känna obehag med amningen kanske det har något med magen att göra? Obalans, gaser etc. Miniform kanske kan vara bra i så fall. Eller massage. Annars kan det ju vara allergi. Min dotter skrek mycket kring amningen innan vi upptäckte hennes äggallergi. När jag slutade äta ägg blev det bra.
    Eller om det bara kom helt plötsligt kanske det har med sjukdom att göra. Bebisar som har ont i öronen kan tycka att det är obehagligt att suga och äta. Är det en intensiv utvecklingsperiod kan det ju också bli mycket skrik.

Är det bara det att han inte vill amma när han inte är hungrig så ha honom i annan position än som när du ammar. Kanske funkar att ha honom högt uppe på axeln istället?
  • Em me
    fluu skrev 2014-02-25 09:51:58 följande:
    Om han skriker så och kan känna obehag med amningen kanske det har något med magen att göra? Obalans, gaser etc. Miniform kanske kan vara bra i så fall. Eller massage. Annars kan det ju vara allergi. Min dotter skrek mycket kring amningen innan vi upptäckte hennes äggallergi. När jag slutade äta ägg blev det bra.
    Eller om det bara kom helt plötsligt kanske det har med sjukdom att göra. Bebisar som har ont i öronen kan tycka att det är obehagligt att suga och äta. Är det en intensiv utvecklingsperiod kan det ju också bli mycket skrik.

Är det bara det att han inte vill amma när han inte är hungrig så ha honom i annan position än som när du ammar. Kanske funkar att ha honom högt uppe på axeln istället?
    Han får lätt ont i magen så försöker så gott jag kan, har rådfrågat på bvc om jag ska utesluta något men det enda hon sa var lök, hon.. Fick även förslag om dessa droppar men han hatar att ta sina d-droppar så vill helst undvika att göra varje matning till en hemsk upplevelse..

De enda som tycks fungera lite är babysittern framför tvn, men vill helst inte att tvn ska va på hela dagarna, och tror på att man inte ska titta för mycket på tv..

Att ligga på rygg kan med göra gråten intensivare, han vill helst sitta eller va på mage, men mage på mage är de full fart på honom och då blir de inte bra i längden..

De största problemet är nog att jag känner mig otillräcklig nu när ham plötsligt börjat vara så ledsen., och då blir amningen ytligare ett moment, för att se om han är hungrig när han inte är det förvärrar det bara...
  • Plopps80

Här är en till som avskyr amningen. Men jag ser fördelarna. Det ger tröst åt orolig bebis, man slipper göra iordning maten och koka flaskor mm. Dessutom är mjölken det bästa för barnet med antikroppar och perfekt sammansatt näring. Jag ammade min dotter 6 månader och planerar samma med sonen. Jag tycker amningen är jobbig eftersom det alltid hänger på mig att göra bebisen nöjd, jag måste vakna på nätterna. Dessutom har man aldrig kroppen ifred. Man måste tänka på vad man äter och dricker. Man får tänka på att ta på amningsvänliga kläder. Det rinner mjölk och man känner sig ständigt lite sunkig. Som tur är går 6 månader fort och det är verkligen en befrielse att börja med mat och välling. Skulle inte vilja vara utan amningen då den räddar många kvällar när Lillen är orolig. Man köper sig lite lugn och ro med bröstet.

• Plopps80

Min kille är 3 månader precis nu. Jag har uteslutit choklad, bönor, lök, starka kryddor, apelsiner/juice, äpple,päron och broccoli. Dessa saker har gett min lille ont i magen.

• Natulcien
    Em me skrev 2014-02-25 10:19:36 följande:
    Han får lätt ont i magen så försöker så gott jag kan, har rådfrågat på bvc om jag ska utesluta något men det enda hon sa var lök, hon.. Fick även förslag om dessa droppar men han hatar att ta sina d-droppar så vill helst undvika att göra varje matning till en hemsk upplevelse..

De enda som tycks fungera lite är babysittern framför tvn, men vill helst inte att tvn ska va på hela dagarna, och tror på att man inte ska titta för mycket på tv..

Att ligga på rygg kan med göra gråten intensivare, han vill helst sitta eller va på mage, men mage på mage är de full fart på honom och då blir de inte bra i längden..

De största problemet är nog att jag känner mig otillräcklig nu när ham plötsligt börjat vara så ledsen., och då blir amningen ytligare ett moment, för att se om han är hungrig när han inte är det förvärrar det bara...
    De flesta spädbarn har sådana där perioder. Och det är jobbigt och frustrerande. Men det går över. Ofta är det gaser och knip i magen.
    Det är bättre att ta Sempers magdroppar om han har ont i magen. Det är bara probiotika, d.v.s. bra bakteriekultur, och behöver bara tas en gång om dagen. Det lugnade vår sons mage i samma ålder, i alla fall. Och magmassage.

TV ska du nog undvika. Kan ha stressande effekt på så små barn.
    Bättre att bära honom lite och låta honom titta på lugnare saker i huset/lägenheten. Kanske prova att läsa för honom? Kan kännas fånigt att läsa för ett spädbarn, men vi började "läsa" för vår son när han var 2-3 månader. Tittade i pekböcker och pratade om bilderna. Han älskade det, och blev alltid lugn av det.
  • Em me
    Plopps80 skrev 2014-02-25 10:27:18 följande:

Här är en till som avskyr amningen. Men jag ser fördelarna. Det ger tröst åt orolig bebis, man slipper göra iordning maten och koka flaskor mm. Dessutom är mjölken det bästa för barnet med antikroppar och perfekt sammansatt näring. Jag ammade min dotter 6 månader och planerar samma med sonen. Jag tycker amningen är jobbig eftersom det alltid hänger på mig att göra bebisen nöjd, jag måste vakna på nätterna. Dessutom har man aldrig kroppen ifred. Man måste tänka på vad man äter och dricker. Man får tänka på att ta på amningsvänliga kläder. Det rinner mjölk och man känner sig ständigt lite sunkig. Som tur är går 6 månader fort och det är verkligen en befrielse att börja med mat och välling. Skulle inte vilja vara utan amningen då den räddar många kvällar när Lillen är orolig. Man köper sig lite lugn och ro med bröstet.

Jag känner precis som du! Vill absolut amma då det är det bästa! Dock är amningen nästan alltid bara mat för honom. Lugnande för honom är hans filt och napp .

Jag vill amma, vill bara njuta lite mer av det och inte heller bara vara mat.. Känner att jag räknar ner så dessa 6 månader är över så inte amningen styr allt.. Folk i min omgivning tycks inte heller förstå det, kalas ska firas, vi ska på resturang och fik och ditten och datten, vi har båda stora familjer och detta är första barnet på båda sidor och alla ska träffa honom jämt. De blir för mycket för mig och lillkillen . Jag försöker säga det och de känns som om de inte fattar. Vill helst bara sitta hemma med honom och få in rutiner som håller mer än en vecka, han byter ju rutiner hela tiden. .
Svar på tråden gillar inte att amma:(