• Em me

gillar inte att amma:(

Behöver stöttas lite! Jag kan amma och fick igång amningen med en gång, allt funkar egentligen jätte bra.. Men jag gillar inte att amma, jag vill att det ska va mysigt och speciellt men jag tycker bara att det är söligt, svårt att veta när han vill ha och känner mig endast som mat.. Ibland när man lägger han vid bröstet så får han panik, även om tanken bara var att mysa är de som han tror att jag ska mata han när han inte vill,. De känns som om han bara ser mig som mat och jag vill ju vara hans mamma...

Älskar han så otroligt mycket och vet ju att amning är det bästa, men om jag skulle ge upp det kan jag ju få känna mig mer som hans mamma..

Behöver helt enkelt stöttas lite med hur jag ska få en annan syn på saken..

• Svar på tråden gillar inte att amma:(
  • Em me
    Natulcien skrev 2014-02-25 10:39:58 följande:
    De flesta spädbarn har sådana där perioder. Och det är jobbigt och frustrerande. Men det går över. Ofta är det gaser och knip i magen.
    Det är bättre att ta Sempers magdroppar om han har ont i magen. Det är bara probiotika, d.v.s. bra bakteriekultur, och behöver bara tas en gång om dagen. Det lugnade vår sons mage i samma ålder, i alla fall. Och magmassage.

TV ska du nog undvika. Kan ha stressande effekt på så små barn.
    Bättre att bära honom lite och låta honom titta på lugnare saker i huset/lägenheten. Kanske prova att läsa för honom? Kan kännas fånigt att läsa för ett spädbarn, men vi började "läsa" för vår son när han var 2-3 månader. Tittade i pekböcker och pratade om bilderna. Han älskade det, och blev alltid lugn av det.
    Jag läser och sjunger jätte mycket med honom ! Började tidigt med det men han gillar det. ! De är absolut bästa, fungerade dock inte igår.. De enda som funkar är isåfalla att gå runt med han och "guppa" med han, men jag måste ju få äta och göra mina behov med.. Jag är anti tv och mobiler med barn, då han tittat på tvn har det vart rätt tv, enkel färg osv.. De finns program som går att se för han med, bebistv kallas det nog.. Pluggar till

Förskollärare så gick någon kurs som handlade om det..men gillar det inte ändå:)

ska kanske testa de dropparna då!
  • Natulcien
    Em me skrev 2014-02-25 12:13:21 följande:
    Jag läser och sjunger jätte mycket med honom ! Började tidigt med det men han gillar det. ! De är absolut bästa, fungerade dock inte igår.. De enda som funkar är isåfalla att gå runt med han och "guppa" med han, men jag måste ju få äta och göra mina behov med.. Jag är anti tv och mobiler med barn, då han tittat på tvn har det vart rätt tv, enkel färg osv.. De finns program som går att se för han med, bebistv kallas det nog.. Pluggar till
    Förskollärare så gick någon kurs som handlade om det..men gillar det inte ändå:)

ska kanske testa de dropparna då!
    Sonen gillade också att man gick runt och "guppade" honom, och då var en ergonomisk bärsele oumbärlig. Har du något sånt? Med en sån kan man ju både laga mat, äta, städa, tvätta och gå och handla och bebisen bara hänger med och är nöjd. Många använder ju bärsjal också.

Ang. "bebis-TV" så läste jag någon forskningsrapport om det, och att man inte har funnit några som helst bevis för att små barn drar någon som helst nytta av TV under sina två första år. Hittar den dock inte nu, tyvärr.

Jag minns att jag tyckte att det var ganska jobbigt med sonen runt 2 månader. Men vid 3 månader så blev det mycket bättre.
  • isolande

Känner igen mig i dig TS. Inget av mina barn har någonsin velat bli tröstade med mina bröst, de vill ha sina snuttefiltar och napp. Amma som tröst blev bara värre skrik och gap, jag var MAT, inget annat.

Se tiden an, man behöver inte älska att amma och man kan fasa ut det så småningom när man känner att man fått nog. Jag ammade första till 6 månader, andra till 5 månader, sen blev det ersättning. Stod inte ut längre själv, och barnen blev glada och nöjda ist för kinkiga och skrikiga.

• Em me
    Natulcien skrev 2014-02-25 12:54:17 följande:
    Sonen gillade också att man gick runt och "guppade" honom, och då var en ergonomisk bärsele oumbärlig. Har du något sånt? Med en sån kan man ju både laga mat, äta, städa, tvätta och gå och handla och bebisen bara hänger med och är nöjd. Många använder ju bärsjal också.

Ang. "bebis-TV" så läste jag någon forskningsrapport om det, och att man inte har funnit några som helst bevis för att små barn drar någon som helst nytta av TV under sina två första år. Hittar den dock inte nu, tyvärr.

Jag minns att jag tyckte att det var ganska jobbigt med sonen runt 2 månader. Men vid 3 månader så blev det mycket bättre.
    Ja, han har suttit i babybjörn och de gillar han lika mycket som vagnen. Men egentligen är han inte en skrikig bebis, de va igår de va otröstligt.. De är mest frustationen när han skriker vid bröstet då man får höra så mycket om att amning ska va tröstande .. Ibland känns de som om han skriker för han tror jag ska mata honom och då känner jag att det är tufft och jag känner mig ibland bara som mat...

De är ju egentligen de jag vill ha stöd i, man får höra hur mysigt det är med amning och jag känner det bara som ett söligt måste..
  • Em me
    isolande skrev 2014-02-25 13:35:00 följande:

Känner igen mig i dig TS. Inget av mina barn har någonsin velat bli tröstade med mina bröst, de vill ha sina snuttefiltar och napp. Amma som tröst blev bara värre skrik och gap, jag var MAT, inget annat.

Se tiden an, man behöver inte älska att amma och man kan fasa ut det så småningom när man känner att man fått nog. Jag ammade första till 6 månader, andra till 5 månader, sen blev det ersättning. Stod inte ut längre själv, och barnen blev glada och nöjda ist för kinkiga och skrikiga.

Skönt att inte va ensam! Jag vill absolut ta mig igenom det! Men de pratas om att amning ska va så mycket mer än mat, och den biten förstår jag inte..
  • isolande
    Em me skrev 2014-02-25 15:32:32 följande:
    Skönt att inte va ensam! Jag vill absolut ta mig igenom det! Men de pratas om att amning ska va så mycket mer än mat, och den biten förstår jag inte..
    Jag fattade aldrig heller det, var inte ett dugg mysigt och barnen verkade tycka detsamma. Man får inse att alla är olika helt enkelt, vissa tycker det är mysigt, andra pest, både mammor och barn Drömmer

Lycka till!
  • Plopps80
    Em me skrev 2014-02-25 12:03:58 följande:
    Jag känner precis som du! Vill absolut amma då det är det bästa! Dock är amningen nästan alltid bara mat för honom. Lugnande för honom är hans filt och napp . Jag vill amma, vill bara njuta lite mer av det och inte heller bara vara mat.. Känner att jag räknar ner så dessa 6 månader är över så inte amningen styr allt.. Folk i min omgivning tycks inte heller förstå det, kalas ska firas, vi ska på resturang och fik och ditten och datten, vi har båda stora familjer och detta är första barnet på båda sidor och alla ska träffa honom jämt. De blir för mycket för mig och lillkillen . Jag försöker säga det och de känns som om de inte fattar. Vill helst bara sitta hemma med honom och få in rutiner som håller mer än en vecka, han byter ju rutiner hela tiden. .

Så var jag med första barnet. Ville inte göra något då jag ville skapa rutiner för min dotter. Men som du skriver byter så små barn rutiner från dag till dag så det är ingen ide. Nu med barn nr två gör jag allt jag känner för. Åker och träffar folk mm. Han är mycket lugnare än barn nummer ett och somnar där han är. Han har också börjat strula rejält vid amning. Han börjar bli för stor för att ligga och mysa då han är så nyfiken på omgivningen. Men han tar inte napp tyvärr så bröstet är ändå bra att ha när han är orolig och har sugbehov. Det är väldigt många kvinnor som har en rosa bild kring amningen att det ska vara sååå mysigt och härligt. Men det är allt annat än ett rosa skimmer. Jag kan ärligt säga att jag räknar ner tills jag ska få slippa det. För varje dag som går tänker jag att jag är ett steg närmare att få sluta. Sedan TS blir det lättare efter 4-5 mån när man börjar med smakpotioner då kan man ge lite gröt och mosad banan samt lite mat och då ammar man ju mindre. Jag kommer börja med smakisar om typ 2 v. Började när dottern var 3,5 månader också förr började man ju vid 3 månader. Allt kommer bli bättre och rutiner kommer du få på bebisen runt 4-6 mån.
  • Em me
    Plopps80 skrev 2014-02-25 16:00:16 följande:

Så var jag med första barnet. Ville inte göra något då jag ville skapa rutiner för min dotter. Men som du skriver byter så små barn rutiner från dag till dag så det är ingen ide. Nu med barn nr två gör jag allt jag känner för. Åker och träffar folk mm. Han är mycket lugnare än barn nummer ett och somnar där han är. Han har också börjat strula rejält vid amning. Han börjar bli för stor för att ligga och mysa då han är så nyfiken på omgivningen. Men han tar inte napp tyvärr så bröstet är ändå bra att ha när han är orolig och har sugbehov. Det är väldigt många kvinnor som har en rosa bild kring amningen att det ska vara sååå mysigt och härligt. Men det är allt annat än ett rosa skimmer. Jag kan ärligt säga att jag räknar ner tills jag ska få slippa det. För varje dag som går tänker jag att jag är ett steg närmare att få sluta. Sedan TS blir det lättare efter 4-5 mån när man börjar med smakpotioner då kan man ge lite gröt och mosad banan samt lite mat och då ammar man ju mindre. Jag kommer börja med smakisar om typ 2 v. Började när dottern var 3,5 månader också förr började man ju vid 3 månader. Allt kommer bli bättre och rutiner kommer du få på bebisen runt 4-6 mån.
    Ja, dendär rosa världen finns inte.. De är söligt, man läcker och luktar surt! Ska bli skönt när jag kan börja med smakportioner!

De känns skönt att inte vara ensam om att tycka såhär! Längtar efter att kunna sova utan bh med..
  • Plopps80

Jag med, längtar såå efter att sova utan bh. Vill ha min kropp tillbaka. Men snart så.... Tiden går fort och det är skönt att vara fri från amningen till sommaren. Sist fick jag barn i april och ammade hela sommaren. Det hade sina fördelar men jag är glad att ha min kropp för mig själv till sommaren.

• fluu
    Em me skrev 2014-02-25 10:19:36 följande:
    Han får lätt ont i magen så försöker så gott jag kan, har rådfrågat på bvc om jag ska utesluta något men det enda hon sa var lök, hon.. Fick även förslag om dessa droppar men han hatar att ta sina d-droppar så vill helst undvika att göra varje matning till en hemsk upplevelse..

De enda som tycks fungera lite är babysittern framför tvn, men vill helst inte att tvn ska va på hela dagarna, och tror på att man inte ska titta för mycket på tv..

Att ligga på rygg kan med göra gråten intensivare, han vill helst sitta eller va på mage, men mage på mage är de full fart på honom och då blir de inte bra i längden..

De största problemet är nog att jag känner mig otillräcklig nu när ham plötsligt börjat vara så ledsen., och då blir amningen ytligare ett moment, för att se om han är hungrig när han inte är det förvärrar det bara...
    Vi gav alltid droppar för sig innan och inte i samband med måltid så det inte skulle orsaka obehag. Gällande magen så vet inte alltid BVC vad de snackar om. Har han extra ont i magen en dag så tänk efter vad du ätit under dagen och kanske gårdagen och prova utesluta själv. Han ska ju inte behöva ha ont bara för att din bvc-sköterska verkar lite långsam.

Känner du dig otillräcklig så blir du kanske stressad? Han känner nog av det och det smittar över på honom. Jag vet att det är lättare sagt än gjort, men försök hantera stressen. Eller testa någon gång bara att ge på flaska och se om det blir skillnad. Och om det blir skillnad med ersättning. Någon gång här och där stör inte amningen om du skulle vilja fortsätta sen.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
Svar på tråden gillar inte att amma:(