Inlägg från: Inafina77 |Visa alla inlägg
  • Inafina77

Gravid v. 35, tvär-sätesläge. Chanser att bebis vänder sig ned?

Är gravid i v. 35 med bebis nr 2 i tvär-sätesläge, huvudet under revben ungefär. 
    Min andra dotter satt också upp, vi gjorde vändningsförsök som inte hade tillstymmelse till att lyckas. Hon satt där hon satt. Blev kejsarsnitt i v. 38+2. 
    Nu är det samma sak, bebisen sitter under revbenen. Båda barnen verkar ha suttit så så länge man har kunnat känna. Vad kan orsaken vara? Får inte något svar av bm, bara att bebisen kan vända sig.  Någon som haft ungefär samma historia, har bebis vänt sig själv? Hur gjorde ni andra sätesgraviditeten, vändningsförsök?
    Många som säger och skriver om att bebisen vänt sig sent, tom just innan förlossning. Men hur vanligt är det  att den får för sig att vända sig så sent om bebisen suttit upp under så lång tid? 
    Många frågor.... 

• Svar på tråden Gravid v. 35, tvär-sätesläge. Chanser att bebis vänder sig ned?
  • Inafina77

Ja inte lätt detta.. Mina snurrar inte runt alls utan sitter där de sitter, som små papegojor och knackar i mammas revben! Känns konstigt att de skulle börja få för sig att vända sig i sista minuten, jag känner nu hur trångt den har det därinne, buffar väldigt hårt men känns inte som att den skulle kunna få till en vändning. Men man vet aldrig.

Iof så tar jag gärna ett KS till, mitt första var helt perfekt. Var uppe på benen utan direkt smärta efter någon timme, och själva uttagningen av bebisen var också en fin upplevelse. 

Gjorde ju som sagt vändningsförsök i första grav, utan att det fungerade, kommer mest troligt tacka nej till det nu. Någon som har tackat nej till vändning? Blev det diskussioner med BM och läkare eller gick det utan tråkiga miner??

• Inafina77

Natten innan vi skulle in till läkaren för att få tid för kejsarsnitt så vände sig min lilla dam. Helt utan att jag märkte det. Både vi och barnmorskan blev lite förvånade när lillan låg neråt, fixerad och allt. Detta var då i v 37+5 tror jag...
    Allt gick bra sedan med normal förlossning. 
    Men, Måste dock säga att jag hade mycket mindre ont och mindre besvär efteråt av kejsarsnittet än av vanliga förlossningen... Så ni som "måste" göra snitt, det behöver inte alls bli så smärtsamt eller fruktansvärt som många säger. För mig var båda förlossningarna jättebra, och ingen skillnad på känslor för barnet och anknytning och hela den biten. Två olika förlossningar, två lika fantastiska upplevelser! 

Svar på tråden Gravid v. 35, tvär-sätesläge. Chanser att bebis vänder sig ned?