rädd!!
Ts, det gör ONT! Men kom ihåg att det bara är en liten kort stund av hela livet som du har så ont, och det bästa av allt: ut kommer ju din bebis!! Det finns också bra smärtlindring, så var inte rädd för att fråga om det när du ska föda!
Min förlossning var en igångsättning och tog 24 timmar allt som allt från att de satte igång mig. I början hade jag bara värkar i ryggen och även om det gjorde jätteont så räckte det att duscha varmt en stund, få varma handdukar mot ryggslutet och att min sambo masserade ryggen. Efter flera timmar ändrades dock värkarna så de kändes i magen också (jag fick dock värkstimulerande pga igångsättningen) och då skrek jag rätt ut att jag inte stod ut mer trots lustgasen, DÅ kom räddningen, EPIDURALEN! Så otroligt skönt efter 12 timmars värkarbete och efter det kunde jag tillochmed sova 2-3 timmar! När man väl får krysta sen är det väldigt befriande och då är det så nära tills bebis kommer! Jag hade dock väldigt jobbiga krystvärkar som började 1-2 timmar innan jag var helt öppen för att krysta, det tryckte på helt otroligt mycket en gång i minuten ungefär och det hjälpte inte epiduralen mot tyvärr..men jag klarade det oxå även om jag blev skitsur på barnmorskan just då för hon vägrade ge mig kejsarsnitt istället hehe När jag äntligen fick börja krysta var det jätteskönt, det gjorde inte särskilt ont men tog över en timme. Ut kom min fina underbara dotter, så värt all smärta jag känt under förlossningen!!
Fokusera på målet, alltså när du har er bebis i famnen! Läs på om dyk-tekniken, den hjälpte mig väldigt mycket.
Ang. lavemang så fick jag det innan de satte igång mig, bara att fråga om de inte erbjuder dig det!