Hur man står ut med smärtan....
Jag var också orolig innan förlossningen, typ hela graviditeten, men samtal pä auroramott. plus att förbereda mig genom att göra det som var viktigt för just mig (läsa på mycket om förlossningar) att det kändes mindre oroligt.
Jag fick inte panik etc av smärtan, vilket var min stora rädsla innan (liksom att känna att jag ville dö, bara fly från allt, mm som jag läst om att vissa kvinnor upplever). Jag har i o f s aldrig haft panik, men däremot lite ångest förr, och tänkte att om smärtan blir tillräckligt stark borde vem som helst kunna få panik (vet inte om det stämmer dock...)
Så svaret för min del är nog att jag tror kanske att jag undermedvetet tänkte att den här smärtan var det någon mening med- till skillnad från smärtan när man råkar slå i tån i ett stolsben med full kraft och det gör så ont att jag tycker synd om mig själv en liten,iten stund -och att det kanske var därför som den INTE upplevdes som hemsk känslomässigt. Men det var ju inget jag låg och tänkte på för att peppa mig själv där i förlossningssängen, "stå ut för det leder ju till något bra" utan jag tror som sagt att den inställningen, om det nu var den som hjälpte, bara fanns med i ryggmärgen. Jag tyckte inte synd om mig, inte heller kände jag mig det minsta traumatiserad, varken under förlossningen eller efteråt, vilket jag nog kanske tycker att jag borde ha gjort m tanke på hur ont det gjorde!
(Jfr med "meningslös" smärta à la slå i tån riktigt hårt...som jag gissar kan kännas relativt sett värre.)
Jag är normaltålig när det gäller smärta skulle jag tro. Min förlossning var en normalförlossning.
Sedan, en sak som hjälpte mig att stå ut med smärtan under just värkarna (innan krystvärkarna) var att jag hade upplevt den förut (första barnet fick sedan födas med akut kejsarsnitt). Jag upplevde den som mycket värre första gången. Nu var jag förberedd på HUR de kändes och hur onte de gjorde, och det skulle jag tro hjälpte mig mycket att inte uppleva smärtan som lika... "ond", och det är jag väldigt glad för. Ett tips (som du nog redan har fått) är ju att inte underskatta dessa värkar. Det gjorde jag första g för det kändes liksom inte så farligt om det skulle göra ont där, jfr med längre ner...
Detta är inte riktigt svaret på just din fråga- hur man står ut m smärtan när man väl är i förlossningsarbetet- men ett sätt att förbereda sig för att det ska upplevas bättre kan ju vara att försöka i a f minska oron innan, även om man inte blir helt fri från oro. Det låter verkligen som att du borde försöka hinna prata med någon, få samtal på auroramott eller med psykolog genom mvc innan förlossningen om du är så här orolig!! Om du nu inte redan har hunnit föda redan! Massor av Lycka Till!