wizzer skrev 2014-03-28 08:28:03 följande:
Hej! Min dotter var ca ett kilo tyngre än din vid samma ålder, dock ett par cm längre. Hon föddes stor och har följt sin egen kurva, bortsett från ett skutt vid ca 2 månader (åt extra mycket pga värme). Jag har enbart gett ersättning, inom den rekommenderade mängden, både på paketet och i rikshandboken. BVC har aldrig föreslagit någon mängdjustering eller liknande. Min dotter har nu vid 9 mån börjat plana ut på viktkurvan då hon rör sig HELA TIDEN. Jag har också varit orolig då jag läst om sambandet tjock på ersättning/framtida övervikt men både jag och pappan var lika runda och är slanka idag, så nu har jag lugnat mig en del. Du verkar ju inte övermata så då verkar det helt absurt att minska mängden. Hur såg din och pappans kurva ut? Vad vägde hon vid födseln? Även om hon ligger på +2sd så är det inom normalintervallet, man måste inte ligga på mitten.. Det enda jag skulle gjort annorlunda är att jag hade gett lite vatten mellan matningarna under den varma perioden som var istället för mer mat (var BVC som sa nej till vatten och att mer ersättning var rätt, här utgick de från råd som ges till ammande mammor lärde jag mig sedan..). BVC verkar inte alltid ha koll på vad man bör göra annorlunda om man ger ersättning, många råd utgår från amning, tyvärr. Man kan inte låta bebisen småsnutta på samma sätt, t.ex., då blir det lätt för mycket mat. Men minska mängden när man ger enligt rekommendationer och bebisen är nöjd, galenskap..
Jag var en jättebebis när jag föddes, 4920g, och höll samma kurva länge. Pappans vet jag inte. Min dotter låg på -2sd när hon föddes & under 4 mån flög hon upp på +2sd. Nu ligger hon där. Längden är på mitten. Jag märker nu att hon äter mindre av sig själv. Får även gröt till frukost så hon hoppar över en ersättning på förmiddagen. Jag tror nog att när hon börjar röra sig mer så jämnar det ut sig :)