jagvill85 skrev 2014-02-27 10:54:41 följande:
Hej, min lille var 57cm 5030g 1mån, 59cm 6080g 2mån, 64cm 7775g 3 mån, 66 cm 8550g 4mån och 67cm 9230g 6mån. Enligt min barnläkare är dessa mått helt i sin ordning (i överkant) så tycker inte du behöver oroa dig. Tror det fär med längtillväxt stannar upp lite när de nått 60-65cm. Min barnmorska tyckte att min lile också gick upp för mycket i vikt men eftersom jag ammade honom (5-6ggr/dag) menade hon att det var ok. Men att ifall han hade varit på ersättning så borde jag ha dragit ner lite...konstigt resonemang i mina öron. Enda regeln med ersättning jag har hört är bara att man inte borde överskrida 1 liter per dag. Vid 4 mån kan du ju också börja ge smakportioner om du vill De flesta kommentarer vi har fått om vår runda lille kille är bara att "det är så bra att ha lite extra ifall de blir sjuka"
Ja det är lite så .. ammar man så är allt okej! (känns som det iaf) Det här med smakportioner, dem säger väl 6 månader nu? Hur mycket kan hon äta nu? Bokstavligen smaka eller kan hon äta lite? Hon gillar juice, kan hon dricka det eller bara smaka lite?