• Malin8702

"Börja tänka på mängden ersättning" Hon är 4mån!!

Hur i hela friden kan jag sänka eller ge mindre ersättning till min 4månaders? Enligt bvc väger hon för mycket för sin längd och ska tänka på hur mycket hon äter. Jag kan ge henne mindre men då äter hon oftare & det blir under dag mer. Kan för *** inte banta henne! Sen tror jag hon har mätt henne fel. 0,5cm längre på en månad medans förra månaden hade hon vuxit 6cm. Hur långa/hur mycket väger era små? Har ni fått en predikan om deras vikt?

• Svar på tråden "Börja tänka på mängden ersättning" Hon är 4mån!!
  • Stjärnebo

Min sambos syster hade det problemet med sin dotter. Bvc sa att hon vägde för mycket och åt för mycket. Hon gjorde inget åt saken och idag är dottern på två år helt normal viktig.
    Jag tycker inte du ska ge mindre ersättning. 
    Har du ett måttband hemma att mäta själv med? Vi gjorde det en gång. Ha barnets huvud mot en vägg liggande ut från väggen på en filt. Ta hjälp av någon som gör som bm, drar ut benen och mäter där hälen hamnar. Håll samtidigt i huvudet mot väggen. Ha måttbandet liggande under barnet. Låter säkert krångligt men vi gjorde så en gång nu när vi inte skulle till bvc på två månader. :P 

Min dotter väger lite i underkant till sin vikt så har fått inrådan att ge mer mat än hon vill ha. Vi gjorde det först när hon var  6 månader men det slutade i 24 timmar utan sömn och kaskadkräkningar. Man ska aldrig göra precis som bvc säger :/ Tyvärr. 

• kaffetunnan

Hur mycket väger barnet och hur lång?
    Finns ju faktiskt ibland fog för att kanske vara uppmärksam men det löser ju sig för det mesta med vikten när de börjar med mat och sedan när de rör på sig och speciellt när de börjar att gå.

• kaffetunnan

Mina tv.killar vägde vid 4 månader 8750g och 68 lång. Tv 2 78??g och 64 lång. Jag gör fortfarande i ordning 200 mat var 4 timme, samma som när de var två månader. Min sköterska har inte sagt någonting om att de är förstora även fast de ät tvillingar och födda tidigare i 37.

• Malin8702
    kaffetunnan skrev 2014-02-24 10:37:59 följande:
    Hur mycket väger barnet och hur lång? Finns ju faktiskt ibland fog för att kanske vara uppmärksam men det löser ju sig för det mesta med vikten när de börjar med mat och sedan när de rör på sig och speciellt när de börjar att gå.

3månader var 62cm & vägde 7030g Nu vid 4månader 62,5cm & 8220g. Kan hon bara vuxit 0,5 cm?. Vid 2månader var hon 56cm
  • jagvill85

Hej, min lille var 57cm 5030g 1mån, 59cm 6080g 2mån, 64cm 7775g 3 mån, 66 cm 8550g 4mån och 67cm 9230g 6mån.
    Enligt min barnläkare är dessa mått helt i sin ordning (i överkant) så tycker inte du behöver oroa dig. Tror det fär med längtillväxt stannar upp lite när de nått 60-65cm. Min barnmorska tyckte att min lile också gick upp för mycket i vikt men eftersom jag ammade honom (5-6ggr/dag) menade hon att det var ok. Men att ifall han hade varit på ersättning så borde jag ha dragit ner lite...konstigt resonemang i mina öron. Enda regeln med ersättning jag har hört är bara att man inte borde överskrida 1 liter per dag. 
    Vid 4 mån kan du ju också börja ge smakportioner om du vill  
    De flesta kommentarer vi har fått om vår runda lille kille är bara att "det är så bra att ha lite extra ifall de blir sjuka"

• Malin8702
    jagvill85 skrev 2014-02-27 10:54:41 följande:
    Hej, min lille var 57cm 5030g 1mån, 59cm 6080g 2mån, 64cm 7775g 3 mån, 66 cm 8550g 4mån och 67cm 9230g 6mån. Enligt min barnläkare är dessa mått helt i sin ordning (i överkant) så tycker inte du behöver oroa dig. Tror det fär med längtillväxt stannar upp lite när de nått 60-65cm. Min barnmorska tyckte att min lile också gick upp för mycket i vikt men eftersom jag ammade honom (5-6ggr/dag) menade hon att det var ok. Men att ifall han hade varit på ersättning så borde jag ha dragit ner lite...konstigt resonemang i mina öron. Enda regeln med ersättning jag har hört är bara att man inte borde överskrida 1 liter per dag.  Vid 4 mån kan du ju också börja ge smakportioner om du vill   De flesta kommentarer vi har fått om vår runda lille kille är bara att "det är så bra att ha lite extra ifall de blir sjuka"

Ja det är lite så .. ammar man så är allt okej! (känns som det iaf) Det här med smakportioner, dem säger väl 6 månader nu? Hur mycket kan hon äta nu? Bokstavligen smaka eller kan hon äta lite? Hon gillar juice, kan hon dricka det eller bara smaka lite?
  • Sous

Att allt är ok när man ammar beror på att det finns studier som visar samband mellan snabb viktökning under ersättningsmatning och övervikt, men något liknande samband finns inte för ammade barn. Jag har själv gett mest ersättning, så det är inte så att jag försöker ge dig dåligt samvete. Om det är så att din dotter hoppat uppåt rejält så ska de alltså reagera, men det är naturligtvis inte fråga om att banta en bebis. Dessutom låter ju längdmätningen som att de kanske gjort fel. Avvakta en månad, är mitt råd och se hur det ser ut då.

• Annelie 76

Vad är det för djävla människor som jobbar på BVC? Nästa gång hon säger nånting så skäll ut henne ordentligt! Bebisar äter när de är hungriga och slutat när de är mätta, de äter alltså alltid precis så mycket de behöver. Att ge för lite mat kommer få barnets hjärna att utvecklas sämre och hela kroppen tar skada, vill kärringen att ditt barn ska få skador för livet? 

• Fiamedbarn

Vi proppade i vår bebis för mycket ersättning och jag frågade ofta på BVC om vi gav han för mycket. "Nejdå, bebisar kräks ut det de inte behöver". Och han kaskadkräktes. Och blev otroligt rund, men det såg inte vi. Jag önskar att vi hade fått lite riktlinjer från BVC för han är fortfarande överviktig och det hade varit lättare att ta det lite lugnt från början.

Naturligtvis ska inte din bebis svälta eller banta! Men vad gäller oss så åt han allt han fick, och han hade definitivt blivit nöjd på mindre.

Luck is what happens when preparation meets opportunity
  • Malin8702
    Fiamedbarn skrev 2014-03-02 16:54:14 följande:
    Vi proppade i vår bebis för mycket ersättning och jag frågade ofta på BVC om vi gav han för mycket. "Nejdå, bebisar kräks ut det de inte behöver". Och han kaskadkräktes. Och blev otroligt rund, men det såg inte vi. Jag önskar att vi hade fått lite riktlinjer från BVC för han är fortfarande överviktig och det hade varit lättare att ta det lite lugnt från början. Naturligtvis ska inte din bebis svälta eller banta! Men vad gäller oss så åt han allt han fick, och han hade definitivt blivit nöjd på mindre.
    Luck is what happens when preparation meets opportunity

Under ca 2 veckor fick hon mycket mat på morgonen med tanke på att hon inte hade ätit på ca 10tim, hon fick 270ml då ist. Men började åla sig & stöna när det var ca 40-50 kvar. Hon åt tills det tog slut & började kräka någon av gångerna iaf. Sänkte till 240 igen och hon är nöjd med det. Nu blev hon förkyld i fredags och riktigt täpp i näsan, ätit dåligt. Känns bra att veta att hon har lite extra hull så hon inte blir skadligt tunn.
Svar på tråden "Börja tänka på mängden ersättning" Hon är 4mån!!