Inlägg från: Anonym (ledsen) |Visa alla inlägg
  • Anonym (ledsen)

Citodon

Hej. Jag har ca 20 tabletter kvar av mina panocod/citodon tabletter, jag har fått nytt jobb om ca 10 dagar och jag känner jag vill bli av med detta problem, ( så man inte får de under tiden där  ) har lixom ingen ro till att sjukskriva mej eller ligga och må dåligt då... 

Hur gör man? Har slutat tvärt två ggr men då mått ganska dåligt. Vill inte ha de så..... Har 100 kvar på recept med. kanske ska ta ut dem och så dem är väck sen. 

VÅGAR inte ta detta med min sambo då jag är så rädd för reaktionen. har alltid sagt jag har de under kontroll :( har svår smärta i botten, men som är märkbart bättre !

Ge mej dina bästa tips... jag gråter redan

• Svar på tråden Citodon
  • Anonym (ledsen)

Kan säga jag äter 4-6 om dagen nu ca

• Anonym (ledsen)
    Anonym (...) skrev 2014-02-22 12:26:02 följande:
    Börja med att trappa ned, sen finns det ju inget annat val än att ta det dåliga måendet under några dagar. Det fysiska tar ju inte mer än ett par dagar. Sen ska du klara det psykologiska suget under lång lång tid framöver. Det behöver de flesta faktiskt hjälp med. Verktyg att använda.
    Vad för verktyg?
    LillaJag06 skrev 2014-02-22 12:34:30 följande:
    Hej TS. Det jobbigaste brukar vara de två sista tabletterna.
    Börja med att ta bort två och gör så i några dagar sen när du känner dig redo får du göra samma sak.
    Om du är stark nog att stå ut med abstinensen i några dagar kan det gå snabbare men då behöver du kanske hjälp från din sambo.
    Jag åt 6 + citodon om dagen i nästan 2 år svår smärta och skulle byta över till morgon plåster. Min övergång var lite lättare men hade abstinens eftersom kroppen vant dig. Min sambo fick hjälpa mig de första dagarna pga smärtan i kroppen, ont i magen och huvudvärk.
    Om du inte vill säga sanningen kan du bara säga att du vill försöka vara utan tabletterna och måste trappa ner.

Du kan även ersätta en citodon med en alvedon/panodil.

Du fixar det TS fast det kan vara lite jobbigt b
    Tack för ditt svar, ja jag hoppas jag gör de! Man är starkare än va man tror! trappade du ner? eller bytte du bara ?
    frappa skrev 2014-02-22 14:04:46 följande:

Det är helt normalt att bli beroende av såna här mediciner.

Det kan du förklara för din sambo.
    Beroende börjar redan ske efter par veckor för de flesta.

Sen att det är ett beroende som man har kontroll över är en annan sak.

För de flesta har bra koll detta.

Det enklaste är att trappa ut medicinen, genom att ta bort lite, lite då och då.
    Räkna gärna ut det på ett papper och se åtgång och sänkningarna, och sen följ detta.

Se till att du har kvälls/natt tabletten kvar till sist, så får man inte så stora sömnproblem.

Kodein är en rätt enkel medicin att avsluta, mot de andra som finns.

Så är en kodein en smekning mot dessa.

Jag är så dålig på sånt och räkna ut.... Men tycker du jag ska trappa ner med dem 100 med? Som jag tror jag får ta ut rint 8:e mars kanske ? eller dessa 20?

• Anonym (ledsen)

Promenader och alevedon har även orudis. 

Jag vet inte om jag fixar att trappa ner, om jag äter upp dessa 20 och sen 0... Hur lång tid tror ni Abs blir då? 
    .... helvete vikjen skit rent utsagt !

vilken proffsig ssk.. NOT

• Anonym (ledsen)
    frappa skrev 2014-02-23 13:36:55 följande:
    Hur länge har du gått på citodonen?
    Men såklart du fixar att trappa ned, tro på dig själv.
    några år, men helt från ca 1,5 ... Med uppehåll ca 1 månad för några månader sedan. 

Fixar jag att sluta helt tror du? NEJ jag tror verkligen inte de, känner redan sug efter 2 till idag.... 

BARA så inåt skogen rädd för att bli sjuk i början av jobbet...
  • Anonym (ledsen)

Jo fixa de det tror jag, men trappa ner är nog svårt för mej. De fixar jag nog inte, 

Men hur blir symtomen tror ni? och Längden? ni verkar va bra att prata med, jag är jätte tacksam för era svar ska ni veta !

• Anonym (ledsen)
    frappa skrev 2014-02-23 17:28:14 följande:

Jag har märkt på kodein att det varierar rejält mellan en person till annan.

Gissar att du är helt kass i 2-3dagar, för sedan lätta upp.

Det värsta i mitt tycke är myrkrypningarna, så slipper man bara dessa så brukar det gå rätt så bra.

Roliga att man kan bli så trötter då, att man somnar på typ en sekund, för bara vakna 15-30min senare vara klarvaken och inte kunna sova mer.

Jag brukar ladda upp med gäng bra filmer och sova när det går och inte försöker forcera sömn.

För det brukar bara gå åt helvete ändå.

Hålla sig i rörelse funkar för stunden, så det kan man köra emellanåt när det är jobbigt.

kan säga att jag kan inte ligga och glo på film.. Har väldigt mkt och göra, kanske är svårt då! 
    Ok, sist mådde jag lite som influensa? ej myrkryp
  • Anonym (ledsen)

Kan ta ut hundra nu, hur lägger jag bäst upp de då? så jag slipper AT?

• Anonym (ledsen)

Orkade ni inte med mej mer? :O

• Anonym (ledsen)

Plockade ut då jag kommer hämta dem ändå... Så nu ska jag äta dessa ut sedan sluta ! 
    Men hur mkt borde man trappa ner med ? 

• Anonym (ledsen)

pratade med en spec.. Dem säger man måste tappa ner ex 4-3 3-2 osv. OCH även fast man gör så får man abstinens...??

Svar på tråden Citodon