• Anonym (ledsen)

Citodon

Hej. Jag har ca 20 tabletter kvar av mina panocod/citodon tabletter, jag har fått nytt jobb om ca 10 dagar och jag känner jag vill bli av med detta problem, ( så man inte får de under tiden där  ) har lixom ingen ro till att sjukskriva mej eller ligga och må dåligt då... 

Hur gör man? Har slutat tvärt två ggr men då mått ganska dåligt. Vill inte ha de så..... Har 100 kvar på recept med. kanske ska ta ut dem och så dem är väck sen. 

VÅGAR inte ta detta med min sambo då jag är så rädd för reaktionen. har alltid sagt jag har de under kontroll :( har svår smärta i botten, men som är märkbart bättre !

Ge mej dina bästa tips... jag gråter redan

• Svar på tråden Citodon
  • Anonym (ledsen)

Kan säga jag äter 4-6 om dagen nu ca

• Anonym (...)

Börja med att trappa ned, sen finns det ju inget annat val än att ta det dåliga måendet under några dagar. Det fysiska tar ju inte mer än ett par dagar. Sen ska du klara det psykologiska suget under lång lång tid framöver. Det behöver de flesta faktiskt hjälp med. Verktyg att använda.

• LillaJag06

Hej TS. Det jobbigaste brukar vara de två sista tabletterna.

Börja med att ta bort två och gör så i några dagar sen när du känner dig redo får du göra samma sak.

Om du är stark nog att stå ut med abstinensen i några dagar kan det gå snabbare men då behöver du kanske hjälp från din sambo.

Jag åt 6 + citodon om dagen i nästan 2 år svår smärta och skulle byta över till morgon plåster. Min övergång var lite lättare men hade abstinens eftersom kroppen vant dig. Min sambo fick hjälpa mig de första dagarna pga smärtan i kroppen, ont i magen och huvudvärk.

Om du inte vill säga sanningen kan du bara säga att du vill försöka vara utan tabletterna och måste trappa ner.

Du kan även ersätta en citodon med en alvedon/panodil.

Du fixar det TS fast det kan vara lite jobbigt b

• frappa

Det är helt normalt att bli beroende av såna här mediciner.

Det kan du förklara för din sambo.
    Beroende börjar redan ske efter par veckor för de flesta.

Sen att det är ett beroende som man har kontroll över är en annan sak.

För de flesta har bra koll detta.

Det enklaste är att trappa ut medicinen, genom att ta bort lite, lite då och då.
    Räkna gärna ut det på ett papper och se åtgång och sänkningarna, och sen följ detta.

Se till att du har kvälls/natt tabletten kvar till sist, så får man inte så stora sömnproblem.

Kodein är en rätt enkel medicin att avsluta, mot de andra som finns.

Så är en kodein en smekning mot dessa.

• frappa
    LillaJag06 skrev 2014-02-22 12:34:30 följande:
    Börja med att ta bort två och gör så i några dagar sen när du känner dig redo får du göra samma sak.
    Om du är stark nog att stå ut med abstinensen i några dagar kan det gå snabbare men då behöver du kanske hjälp från din sambo.
    Jag åt 6 + citodon om dagen i nästan 2 år svår smärta och skulle byta över till morgon plåster. Min övergång var lite lättare men hade abstinens eftersom kroppen vant dig. Min sambo fick hjälpa mig de första dagarna pga smärtan i kroppen, ont i magen och huvudvärk.
    Om du inte vill säga sanningen kan du bara säga att du vill försöka vara utan tabletterna och måste trappa ner.

Finns ingen anledning att rusha fram i att avsluta, utan man kan räkna ut hur många man har och vilken tid man har på sig att trappa ut.

Alvedon lär knappast hjälpa mot problemen med att sluta med kodein.

En del använde imodium som är en opioid utan berusning.

• LillaJag06
    frappa skrev 2014-02-22 14:07:30 följande:

Finns ingen anledning att rusha fram i att avsluta, utan man kan räkna ut hur många man har och vilken tid man har på sig att trappa ut.

Alvedon lär knappast hjälpa mot problemen med att sluta med kodein.

En del använde imodium som är en opioid utan berusning.

Hon skrev ju att hon hade 10 dagar på sig därav svaret hon fick.

Jag skrev aldrig att det skulle hjälpa mot abstinensen utan jag menade att hon kunde ta det om hon hade ont och inte har något annat.

Du läste/tolkade min text lite fel.

Alvedon är ofta en droppe o havet när man har stora smärtproblem men det är bättre än inget och speciellt om hon får huvudvärk pga nedtrappningen.
  • Anonym (ledsen)
    Anonym (...) skrev 2014-02-22 12:26:02 följande:
    Börja med att trappa ned, sen finns det ju inget annat val än att ta det dåliga måendet under några dagar. Det fysiska tar ju inte mer än ett par dagar. Sen ska du klara det psykologiska suget under lång lång tid framöver. Det behöver de flesta faktiskt hjälp med. Verktyg att använda.
    Vad för verktyg?
    LillaJag06 skrev 2014-02-22 12:34:30 följande:

Tack för ditt svar, ja jag hoppas jag gör de! Man är starkare än va man tror! trappade du ner? eller bytte du bara ?
    frappa skrev 2014-02-22 14:04:46 följande:

Det är helt normalt att bli beroende av såna här mediciner.

Det kan du förklara för din sambo.
    Beroende börjar redan ske efter par veckor för de flesta.

Sen att det är ett beroende som man har kontroll över är en annan sak.

För de flesta har bra koll detta.

Det enklaste är att trappa ut medicinen, genom att ta bort lite, lite då och då.
    Räkna gärna ut det på ett papper och se åtgång och sänkningarna, och sen följ detta.

Se till att du har kvälls/natt tabletten kvar till sist, så får man inte så stora sömnproblem.

Kodein är en rätt enkel medicin att avsluta, mot de andra som finns.

Så är en kodein en smekning mot dessa.

Jag är så dålig på sånt och räkna ut.... Men tycker du jag ska trappa ner med dem 100 med? Som jag tror jag får ta ut rint 8:e mars kanske ? eller dessa 20?

• frappa
    Anonym (ledsen) skrev 2014-02-22 15:26:33 följande:
    Vad för verktyg?

Tack för ditt svar, ja jag hoppas jag gör de! Man är starkare än va man tror! trappade du ner? eller bytte du bara ?

Jag är så dålig på sånt och räkna ut.... Men tycker du jag ska trappa ner med dem 100 med? Som jag tror jag får ta ut rint 8:e mars kanske ? eller dessa 20?

Testa och trappa ner med dessa 20, blir det för jobbigt så tar du ut dessa och trappar ut lite saktare.

Hur svårt är det att skriva 1 till 10, sen ha 20st tändstickor eller liknande.

Sen fördelar du dessa, kommer inte ihåg hur dessa tabs ser ut.

Men borde gå att dela om man vill detta.

Sen kommer den stora frågan, har du ont fortfarande?

Och om du har ont, tror du då att alvedon eller det nu må vara kommer funka?

Har man en smärtproblematik av tillräckligt hög nivå, så är dessa mediciner enda hjälpen.

Visst finns det andra saker man kan testa också, som TENS vissa andra mediciner.

Men dessa fungerar på viss smärta.

Fattar inte varför man stigmatiserar smärtlindring.

Vad tänker man på?

När man säger fy på dig, inte äta såna mediciner.

Sen att du gråter dig till sömns för du har så jävla ont skiter dom i helt.

Bästa var en jävla SSK, som jag sa till att jag hade ont så in i helvete.

Och sa till henne att mina oxy, alvedon och voltaren inte tog smärtan.

Hennes tips var att jag skulle sluta med oxy och bara ta alvedon, va hörde du inte din idiot oxy och alvedon funkade inte.

Hur faan ska då bara alvedon funka?
    Jävla stolpskott :S

• LillaJag06
    frappa skrev 2014-02-22 16:50:05 följande:

Testa och trappa ner med dessa 20, blir det för jobbigt så tar du ut dessa och trappar ut lite saktare.

Hur svårt är det att skriva 1 till 10, sen ha 20st tändstickor eller liknande.

Sen fördelar du dessa, kommer inte ihåg hur dessa tabs ser ut.

Men borde gå att dela om man vill detta.

Sen kommer den stora frågan, har du ont fortfarande?

Och om du har ont, tror du då att alvedon eller det nu må vara kommer funka?

Har man en smärtproblematik av tillräckligt hög nivå, så är dessa mediciner enda hjälpen.

Visst finns det andra saker man kan testa också, som TENS vissa andra mediciner.

Men dessa fungerar på viss smärta.

Fattar inte varför man stigmatiserar smärtlindring.

Vad tänker man på?

När man säger fy på dig, inte äta såna mediciner.

Sen att du gråter dig till sömns för du har så jävla ont skiter dom i helt.

Bästa var en jävla SSK, som jag sa till att jag hade ont så in i helvete.

Och sa till henne att mina oxy, alvedon och voltaren inte tog smärtan.

Hennes tips var att jag skulle sluta med oxy och bara ta alvedon, va hörde du inte din idiot oxy och alvedon funkade inte.

Hur faan ska då bara alvedon funka?
    Jävla stolpskott :S

Va?? Sa de så till dig?

Herregud! Den personen kan inte ha känt på riktigt smärta. Fy fan!
  • Anonym (lll)

Om du vill vara mer eller mindre ren när du börjar nya jobbet så är det ju bara att försöka trappa ner på de 20 tabletter du har. Tror dessutom att det är en onödig frestelse att hämta ut 100 tabletter om du verkligen vill vänja dig av med dem.

Om jag var du skulle jag prova något som nedan:

Gå från de 4-6 tabletter du tar idag till
    Dag 1 och 2: 3 tabletter
    Dag 3 och 4: 2 tabletter (kan delas så det blir en halv tablett 4 ggr)
    Dag 5-7: en halv tablett 3 ggr
    Dag 8-10: en halv tablett 2 ggr
    Dag 11-15: en halv tablett 1 ggr per dag

Och sedan ta extra imodium som någon ovan skrev mot abstinens och extra alvedon mot smärta om det behövs.

Då trappar du ut med de 20 tabletter du har och är nere på en halv tablett om dagen när du börjar  nya jobbet.  

Om det blir för tufft får du hämta ut mer och förlänga nedtrappningen. Men om du inte kan hämta före 8 mars lär du ju ändå stå utan en stund.

Svar på tråden Citodon