Inlägg från: Anonym (rädd) |Visa alla inlägg
  • Anonym (rädd)

Rädd för att få missfall under semestern - peppa mig, tack!

Jag är gravid i vecka 15 och ska åka på semester i en vecka. Det är ingen solsemester utan vi ska besöka släktingar i ett annat land. Flygresan tar strax under 2 timmar, men sen ska vi åka tåg i ca 2 timmar. Jag har absolut inga tecken på att jag kommer att få missfall, men jag har fått ett missfall i vecka 9 tidigare och jag har inte varit på något UL, så jag vet ju egentligen inte om fostret lever. Graviditeten kan ju ha avstannat för länge sen utan att jag vet om det. Jag vet att jag kan få bra vård under vistelsen, men det är själva resan dit och hem som oroar mig mest. Tänk om jag förblöder på planet? Tänk om det gör extremt ont? Tänk om jag får riktiga värkar och måste "föda" på planet?

Hjälp! Har någon något lugnande att säga?

• Svar på tråden Rädd för att få missfall under semestern - peppa mig, tack!
  • Anonym (rädd)
    LillaJag06 skrev 2014-02-22 11:51:54 följande:
    Boka ett privat ul innan så du kan få lugna ner dig och se den lille.
    Det hinner jag tyvärr inte. Hade inte tänkt tanken förrän några minuter innan jag startade tråden tyvärr. Rynkar på näsan 
  • Anonym (rädd)
    Anonym (***) skrev 2014-02-22 11:53:26 följande:
    Om det är din mans släktingar, så kan du ju stanna hemma, eller så kan ni  skjuta upp resan och resa lite längre fram.
    Är inte det väldigt överdrivet? Jag har ju som sagt inga tecken på att ett missfall är på gång.
  • Anonym (rädd)
    Knota skrev 2014-02-22 12:04:28 följande:
    Jo, lite grann. Det är ingen fara att flyga. Jag var utomlands runt vecka 14, det var ingen fara.
    Även fast jag blev lite nervös när jag började småblöda, men det gick över.
    Tack! För att försöka tänka rationellt: även om ett missfall skulle sätta igång lär jag ju inte helt plötsligt förblöda. Om jag vet att det är på gång innan jag sätter mig på planet hem kan jag förbereda mig genom att ha tjocka bindor och mediciner. Om det sätter igång på planet lär det inte hinna bli så farligt innan vi landar. Eller tänker jag galet?
  • Anonym (rädd)
    Anonym (***) skrev 2014-02-22 12:13:25 följande:
    Varför är du då orolig? Du nojar ju om att barnet kanske inte ens lever i magen....
    Jag la till det eftersom folk annars skulle säga att missfallsrisken är extremt låg efter vecka 12. Eftersom jag inte har gjort något UL vet jag ju inte säkert om allt är som det ska, men jag har ingen anledning att tro att det inte är det. Det här är mest en "tänk om"-grej som plötsligt slog mig. 
  • Anonym (rädd)
    LillaJag06 skrev 2014-02-22 12:15:27 följande:
    När åker du?
    Alltså helt ärligt så är det inte så vanligt att få mf i v.15.
    Det kan vara jättesvårt att inte tänka tanken men du har gått över den kritiska tiden. Försök och njut och tänk inte på missfall.
    Jag vet hur svårt det är att koppla av. Vår dotter dog i v.25 pga en infektion och jag har svårt att vara helt avslappnad denna gång ( är v.11) men man kan inte tänka negativt hela tiden. Rädd och orolig är en annan sak.

Den lille i din är där för att stanna, du har inga tecken på att det skulle vara något fel så tänk inte så.
    Imorgon. Tsck för dina lugnande ord. Det enda som är riktigt skrämmande är tanken på att förblöda på planet tillbaka, men hur troligt är det egentligen? Att sitta med värk och blödningar kan jag ta.
  • Anonym (rädd)
    Anonym (bm) skrev 2014-02-22 12:17:47 följande:
    Be att få komma in till din BM och lyssna på hjärtljuden. Det lär du ju få göra och det går fort.
    Jag åker som sagt imorgon och jag vill inte belasta vården för såna skitsaker. Då riskerar jag att inte bli tagen på allvar om något faktiskt skulle hända längre fram. Jag tänkte köpa en sån där Angelsound, men det fanns tyvärr inte i butikerna här, så jag borde ha beställt en tidigare. Jag kanske kan kolla efter en på semestern.
  • Anonym (rädd)
    Anonym (en mamma) skrev 2014-02-22 12:30:46 följande:
    Jag förstår din känsla har man fått missfall en gång så finns rädslan kvar. Det var samma för mig!

Men du kan vara helt lugn du kommer inte att förblöda och det kommer inte vara någon fara.
    Du är så mycket längre fram denna gången än förra gången du fick missfall.

Försök att släppa tankarna och var njut av semestern. 

Att du är rädd för att detta är för att du har varit med om det innan, men detta är ett annat barn och du är längre fram nu än vad du var då...
    Tack! Det är just att det är lite längre fram som skrämmer mig. Vid förra missfallet hade jag lugnt kunnat genomföra resan. Jag hade lätta blödningar länge, några klumpar kom ut i duschen och sen hade jag i princip en vanlig mens fast med lite starkare värk. Jag vet inte riktigt hur ett missfall i vecka 15 går till och jag har inte hittat någon bra information, kanske för att det är ganska ovanligt? Det verkar som att det oftast handlar om att ett MA upptäcks vid en undersökning snarare än att de plötsligt får en störtblödning och i så fall lär det ju inte vara någon fara. Men tänk om det skulle hända helt plötsligt?
  • Anonym (rädd)
    Evelina021 skrev 2014-02-22 12:31:49 följande:
    Va lugn, du är ju trots allt i v.15 :) det kommer gå jätte bra! Jag åkte till mallorca i augusti förra året och var då bara i vecka 10 (9+) :P men både jag och ungen lever, tycker faktiskt hon kan få ploppa ut nu! Haha
    Skönt att höra! Ja, jag tror ju inte att flygresan skulle orsaka ett missfall, men det är lite skrämmande att sitta på ett plan och inte kunna komma därifrån. Men på under två timmar borde ju inte mycket kunna hända oavsett var i förloppet jag befinner mig.
  • Anonym (rädd)
    dimi skrev 2014-02-22 12:35:50 följande:
    Men ärligt talat, även om det skulle hända är det ju inget man kan göra åt tyvärr Händer det så händer det, läkarna kan ju inte hindra det. Försök att slappna av och njuta av semestern istället, det är ju inget du kan påverka.
    Nej, det vet jag. Det är mer för min egen del jag oroar mig. Jag råkade läsa om folk som förblöder efter aborter och då slog det mig. Innan var jag inte orolig.
  • Anonym (rädd)
    LillaJag06 skrev 2014-02-22 12:38:40 följande:
    Ja risken är ju trots allt extremt liten.
    Om det skulle vara något finns det ju hållplatser och hjälp att få.
    Även om man får ett missfall är risken extremt liten för att förblöda.
    Glöm bara inte ditt blåa kort eftersom du ska åka utomlands.

Oroa dig inte TS.
    Ja, så är det ju. Tack!
  • Anonym (rädd)
    Anonym (en mamma) skrev 2014-02-22 12:39:18 följande:
    Det är absolut mindre risk i vecka 15, det kommer inte vara någon fara och du kommer inte att få någon störtblödning.
    Du är orolig bara för att du har varit med om det innan det är jag säker på!
    Och tänk så här man kan blöda mycket innan det blir farligt! Trots att du inte ska behöva tänka så... Men den tanken kanske lugnar dig!
    Du kan vara helt lugn jag är säker på det!!!
    Ja, jag tänker mer utifall att fostret dog precis innan vecka 12 och min kropp inte har fattat det än. Magen har dock vuxit sedan dess och det ska den väl inte göra i så fall? Tack!
  • Anonym (rädd)
    dimi skrev 2014-02-22 12:44:20 följande:
    Men det är ju väldigt ovanligt! Skulle det vara fara för livet kan dessutom flygplanet landa någon annanstans, de låter ju dig inte förblöda i kabinen. På tågresan finns det säkert också hållplatser där de kan hjälpa dig isf. Men försök att tänka förnuftigt nu, och ta det lugnt. Risken känns som minimal att något sånt inträffar, och som sagt, även då finns hjälp att få. Kommer att gå bra ska du se
    Ja, risken att jag ska förblöda är väl egentligen inte större än risken att min 50-åriga friska pappa får en hjärtinfarkt på planet egentligen. Och det är som sagt bara två timmar, sen kan vi åka till sjukhuset i värsta fall. 
  • Anonym (rädd)

Tack för stöd! Det känns bättre nu. Det finns inte en chans att jag stannar hemma och det är ju bättre att åka nu när bara min hälsa står på spel än längre fram då barnet skulle kunna räddas om något går fel.

Nu sitter jag med handen längst ner på magen och plötsligt kände svagt något som rörde sig fram och tillbaka. Förvånad Jag vet att det är tidigt, men om det faktiskt är fosterrörelser jag känner lär det ju inte vara någon fara. 

Svar på tråden Rädd för att få missfall under semestern - peppa mig, tack!