• Anonym (rädd)

Rädd för att få missfall under semestern - peppa mig, tack!

Jag är gravid i vecka 15 och ska åka på semester i en vecka. Det är ingen solsemester utan vi ska besöka släktingar i ett annat land. Flygresan tar strax under 2 timmar, men sen ska vi åka tåg i ca 2 timmar. Jag har absolut inga tecken på att jag kommer att få missfall, men jag har fått ett missfall i vecka 9 tidigare och jag har inte varit på något UL, så jag vet ju egentligen inte om fostret lever. Graviditeten kan ju ha avstannat för länge sen utan att jag vet om det. Jag vet att jag kan få bra vård under vistelsen, men det är själva resan dit och hem som oroar mig mest. Tänk om jag förblöder på planet? Tänk om det gör extremt ont? Tänk om jag får riktiga värkar och måste "föda" på planet?

Hjälp! Har någon något lugnande att säga?

• Svar på tråden Rädd för att få missfall under semestern - peppa mig, tack!
  • Anonym (***)

Om det är din mans släktingar, så kan du ju stanna hemma, eller så kan ni  skjuta upp resan och resa lite längre fram.

• Anonym (rädd)
    LillaJag06 skrev 2014-02-22 11:51:54 följande:
    Boka ett privat ul innan så du kan få lugna ner dig och se den lille.
    Det hinner jag tyvärr inte. Hade inte tänkt tanken förrän några minuter innan jag startade tråden tyvärr. Rynkar på näsan 
  • Anonym (rädd)
    Anonym (***) skrev 2014-02-22 11:53:26 följande:
    Om det är din mans släktingar, så kan du ju stanna hemma, eller så kan ni  skjuta upp resan och resa lite längre fram.
    Är inte det väldigt överdrivet? Jag har ju som sagt inga tecken på att ett missfall är på gång.
  • Knota
    Anonym (rädd) skrev 2014-02-22 12:01:58 följande:
    Är inte det väldigt överdrivet? Jag har ju som sagt inga tecken på att ett missfall är på gång.
    Jo, lite grann. Det är ingen fara att flyga. Jag var utomlands runt vecka 14, det var ingen fara.
    Även fast jag blev lite nervös när jag började småblöda, men det gick över.
  • Anonym (rädd)
    Knota skrev 2014-02-22 12:04:28 följande:
    Jo, lite grann. Det är ingen fara att flyga. Jag var utomlands runt vecka 14, det var ingen fara.
    Även fast jag blev lite nervös när jag började småblöda, men det gick över.
    Tack! För att försöka tänka rationellt: även om ett missfall skulle sätta igång lär jag ju inte helt plötsligt förblöda. Om jag vet att det är på gång innan jag sätter mig på planet hem kan jag förbereda mig genom att ha tjocka bindor och mediciner. Om det sätter igång på planet lär det inte hinna bli så farligt innan vi landar. Eller tänker jag galet?
  • Anonym (***)
    Anonym (rädd) skrev 2014-02-22 12:01:58 följande:
    Varför är du då orolig? Du nojar ju om att barnet kanske inte ens lever i magen....
  • LillaJag06
    Anonym (rädd) skrev 2014-02-22 12:01:11 följande:
    Det hinner jag tyvärr inte. Hade inte tänkt tanken förrän några minuter innan jag startade tråden tyvärr. Rynkar på näsan 
    När åker du?

Alltså helt ärligt så är det inte så vanligt att få mf i v.15.

Det kan vara jättesvårt att inte tänka tanken men du har gått över den kritiska tiden. Försök och njut och tänk inte på missfall.

Jag vet hur svårt det är att koppla av. Vår dotter dog i v.25 pga en infektion och jag har svårt att vara helt avslappnad denna gång ( är v.11) men man kan inte tänka negativt hela tiden. Rädd och orolig är en annan sak.

Den lille i din är där för att stanna, du har inga tecken på att det skulle vara något fel så tänk inte så.
  • Anonym (rädd)
    Anonym (***) skrev 2014-02-22 12:13:25 följande:
    Varför är du då orolig? Du nojar ju om att barnet kanske inte ens lever i magen....
    Jag la till det eftersom folk annars skulle säga att missfallsrisken är extremt låg efter vecka 12. Eftersom jag inte har gjort något UL vet jag ju inte säkert om allt är som det ska, men jag har ingen anledning att tro att det inte är det. Det här är mest en "tänk om"-grej som plötsligt slog mig. 
  • Anonym (bm)

Be att få komma in till din BM och lyssna på hjärtljuden. Det lär du ju få göra och det går fort.

Svar på tråden Rädd för att få missfall under semestern - peppa mig, tack!