• blubbblubb

    lågbegåvad..

    Hej.
    Känner igen dig från någon annan tråd?

    Min dotter är lågbegåvad enligt samma test och har även en ADHD-diagnos och språkförsening. Jag tror att man ska väga ihop de slutsatser man får från förskola, vården etc till sin egen bild.
    Det är ju naturligtvis hopplöst svårt att väga in barnets övriga diagnoser i en utredning om begåvning. Om barnet inte svarar rätt kan man ju testledare svårligen veta om det beror på språk, autism, koncentration eller vad de må vara.  Vad jag förstått är det ganska klarlagt att barn med autism underdiagnoserats.

    Jag upplever att jag framförallt fick lite mer pusselbitar till mitt eget pussel. Dottern hade enligt testen en relativt jämn begåvning inom samtliga områden, det stämmer nog med min bild. Provsitationen ger en bild av hur skolan kan komma att fungera om man inte ligger på om rätt stöd och hjälp. Provsitationen visade också att det där med att tänka efter är inget flickan ägnar sig åt. Antingen vet hon direkt eller inte alls.

    Sen tyckte jag också många frågor ställdes på ett sätt som gjorde det väldigt svårt att veta om barnet greppat frågan eller inte. T.ex ett delkapitel där man skulle ange likheten mellan olika saker. Röd och grön är färger. Moln och stjärnor är vadå? Min dottern svarade absolut nej för att hon inte hittade rätt ord men inser antagligen att det handlar om något som befinner sig på himlen. Det säger kanske en del om barnet och hennes utvecklingsnivå, men kanske inte riktigt det provet var ute efter.

     

       

  • blubbblubb
    Pojkmamma2 skrev 2014-02-26 09:52:37 följande:
    Hej vi har pratar förut ang min större son o även min lilla vi ha mailat varandra oxå. :)
    Jo så är de nog men fsk nekar till alla problem pga platsbrist, de e livrädda att han ska få gå kvar ett år om de säger son de är. Helt vansinnigt men sant.. Då de e flera månaders kö till förskolan nu så vill dom bli av med barnen som börjar i fsklass så de kan ta om nya barn.

    Jo klart de e svårt o avgöra när de har svårt med andra saker med. Han kunde inte sitta stila särskilt länge o ibland fick vi ta rast Mutt under ett deltest.. Han blev fort trött o ville då inte delta. Kunde inte göra sista deltestet då jan va helt slut. Hela testet skulle ha tagit 2 gånger på ca 1 timme vardera. Slutade med 5 besök för sonen o 1-1,5 timme per gång pga alla raster han va tvungen å ta..

    Svårast hade sonen för verbala frågor upplevde jag då han verkligen har svårt för ögonkontakt o när nån kollar på honom. Så där svarade han ofta fel.. Men de vet ja inte om de beror på det. Han låg ialf samma på båda delarna så.
    Vi gjorde också testet uppdelat i 4-5 gånger.

    Vill ni ha honom kvar i en förskola som inte ser problemen?   

    Jag tror inte lågbegåvning märks så tydligt i förskolan, för de har inte sådan koll på barnet inlärningsmässigt. De vet inte om bristande kunskaper beror att barnet har svårt att lära sig eller om det helt enkelt aldrig hört det hela tidigare.  Det enda jag fått gehör för är extra språkträning, en liten stund (en halvtimme), flera gånger i veckan. 
    Det går sådär, det som fungerar att be förskolan träna på enstaka delar som vi kört fast med hemma, men som egentligen borde kunna lossna ganska snabbt. Men att de skulle avlasta med att göra logoped-övningar eller annat mer regelbundet är en utopi. 
Svar på tråden lågbegåvad..