lågbegåvad..
Hej.
Känner igen dig från någon annan tråd?
Min dotter är lågbegåvad enligt samma test och har även en ADHD-diagnos och språkförsening. Jag tror att man ska väga ihop de slutsatser man får från förskola, vården etc till sin egen bild.
Det är ju naturligtvis hopplöst svårt att väga in barnets övriga diagnoser i en utredning om begåvning. Om barnet inte svarar rätt kan man ju testledare svårligen veta om det beror på språk, autism, koncentration eller vad de må vara. Vad jag förstått är det ganska klarlagt att barn med autism underdiagnoserats.
Jag upplever att jag framförallt fick lite mer pusselbitar till mitt eget pussel. Dottern hade enligt testen en relativt jämn begåvning inom samtliga områden, det stämmer nog med min bild. Provsitationen ger en bild av hur skolan kan komma att fungera om man inte ligger på om rätt stöd och hjälp. Provsitationen visade också att det där med att tänka efter är inget flickan ägnar sig åt. Antingen vet hon direkt eller inte alls.
Sen tyckte jag också många frågor ställdes på ett sätt som gjorde det väldigt svårt att veta om barnet greppat frågan eller inte. T.ex ett delkapitel där man skulle ange likheten mellan olika saker. Röd och grön är färger. Moln och stjärnor är vadå? Min dottern svarade absolut nej för att hon inte hittade rätt ord men inser antagligen att det handlar om något som befinner sig på himlen. Det säger kanske en del om barnet och hennes utvecklingsnivå, men kanske inte riktigt det provet var ute efter.