• Pojkmamma2

    lågbegåvad..

    Hej. Har utrett min pojke på 5,3 år på bvc hos deras psykolog med Wppsi-lll testet. De kom fram till att han var lågbegåvad, iq 75-80. Gränsen för utvstörning går vid 70. Har nån av er barn som är lågbegåvad och kan det mynna ut i en utvstörning om de gör om det vid skolstart? (1:an)

    Han skulle bli remitterad till barn habiliteringen för ev vidare utredning då man även misstänker autism av nån form då han är väldigt speciell socialt.

    Mina frågor är mest,
    *hur har era "lågbegåvade" barn klarat sig?
    * fick de nån hjälp vid skolstart el i förskola?
    * gjordes testet om senare å hade de isf kommit ikapp eller hade det gått bakåt så utvstörning kunnat diagnostiseras alt oförändrat?
    *har era barn extra stöd i skolan/dagis o vad krävs för det?
    *har denna information mynnat ut i dyslexi / dyskalkyli diagnos senare el annan npf ?

    Tacksam för svar då de blev stopp i huvudet för mig hos psykologen så kom knappt på några frågor.

  • Svar på tråden lågbegåvad..
  • Frontline

    Och du litar på dessa test?


     


    Barn är olika och det händer mycket från dag till dag...


    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Pojkmamma2

    Jag kanske inte litar på testet fullt ut men jag litar på psykologen o att hon hat den kunskap son krävs för att utreda barn!

  • Pojkmamma2

    Det var hela aituationen hon bedömde inte bara testets olika delar. Leksituationer, koncentration, uppmärksamhet, snabbhet, arbetsminne osv osv. Samt de olika delarna av testet då som visade svag begåvning i nedre gränsen. De används av både bvc, bup o hab så tror nog de e ganska så tillförlitligt tillsammans med andra situationer.

  • sagström

    På vems initiativ gjordes testet? Är det ni eller kanske förskolan som sett något de funderat över?

    (Jag har inga personliga erfarenheter av detta och kan inte svara men är intresserad.)

  • Pojkmamma2
    sagström skrev 2014-02-21 20:30:08 följande:

    På vems initiativ gjordes testet? Är det ni eller kanske förskolan som sett något de funderat över?

    (Jag har inga personliga erfarenheter av detta och kan inte svara men är intresserad.)


    Både vi föräldrar, förskolan och öppna förskolan har sett o reagerat. Vi har misstänkt sen han va Lilliten att de varit nått pga bristande ögonkontakt, bristfällig socialt samspel med både oss vuxna och andra barn osv. Han är oxå väldigt bokstavlig, tar allt väldigt bokstavligt o har svårt med instruktioner, fastnar lätt i mönster osv
  • UnikFamilj

    Tester är svåra att göra med alla barn, och påverkas av många faktorer. Har man någon form av tilläggssvårigheter så tas ofta ingen hänsyn till detta, rent krasst. Har man tex DCD kan tankarna vara jätteklara i huvudet men inte alls vilja komma ut ur munnen eller via handen - då går det inte att visa på test. Har man autism är de extra svårigheterna ofta jättemånga i en testsituation, och då blir testresultatet sällan rättvist!

    Vi har tre barn med autism, och ingen av dem skulle kunna testas rättvist idag (7, 5 och 3 år nu ungefär). Tidigare, hade det varit HELT omöjligt. Sonen har trots att många inte märker det i hans vardag så oerhört svår motorisk problematik att han omöjligt kan koncentrera sig på både motorik och kognitiva övningar samtidigt utan REJÄL anpassning. Äldsta dottern har språkstörning och selektiv mutism som gör att hon ALDRIG skulle klara testsituationen alls.. Lillan har jättestora svårigheter med delar av sin visuella perception, vilket gör att hon rent krasst visar helt galna svar rätt ofta. 

    Det hindrar inte att äldsta dottern med anpassning går i vanlig klass och klarar sig jättebra. Hon ligger långt fram på alla områden som inte innefattar verbal prestation och trivs som fisken i vattnet. Sonen kommer vara hemma till skolstart eftersom han inte klarar någon annan miljö ännu. Han läser och skriver helt flytande med anpassning, räknar matte på högstadienivå, läser engelsk facklitteratur och gör saker som andra bara skrattar åt när jag berättar. Lillan läser och räknar, och har bra koll på det mesta..

    Vi har fått stå för "tron" själva på våra barn. I perioder har det varit mycket mycket arbete, men vi har lärt oss att all fungerar om man bara hittar rätt "kanal" - förklarar och erbjuder kunskap på rätt sätt. Även hab är chockade i dagsläget. Värt att nämna är att hab inte alls haft något att göra med att vi "hittat rätt väg" med barnen utan att vi föräldrar löst detta. De har heller inte kunnat erbjuda den träning som barnen behövt, utan den har vi fått hitta själva. Och då har vi ändå ett bra team på hab... De kan inte allt, och just det här området kan man faktiskt väldigt lite om. Misstänker de autism hos din son, så ta det här resultatet med en STOR nypa salt... Hitta "hans väg", så ska du se att det går bra.

    Jag bloggar en hel del om just detta, och om en del pedagogiska tips. Vill du läsa hittar du oss på www.unikfamilj.se.

  • Jenita659

    Det värsta man kan höra som förälder till barn som avviker / utvecklas sent etc. är att alla barn är olika... Det höll alla anhöriga till oss på med i flera år trots att hon avvek mkt. Ja alla barn är olika, men det är ingen hjälp eller tröst att höra när barnet inte hänger med jämnåriga.

  • Kodia

    Jag är lärare, bara vanlig grundskollärare, men ger mina tankar. Jag tror att de andra svårigheterna han har kommer att påverka honom och hans skolsituation mer än begåvningsnivån. Min erfarenhet är att barn kan vara låg- eller högbegåvade, men det är saker som autism, adhd, dyslexi osv som sätter de största käpparna i hjulen.

    Det är jättebra att ni utreder honom nu, så ni och skolan kan få hjälp att se hans styrkor och svagheter, och kan ge honom en så bra skolgång som möjligt. Se till att få kontakt med hans skola innan han börjar förskoleklass så de och han är förberedda.

  • Pojkmamma2

    Tack för alla era svar. Vet att barn är olika men han är väldigt sen på alla plan, o nån form av kurva även för lite sena barn borde finnas. De finns inte hos min son. Han är sen i allt å då menar ja verkligen allt.

    Talet då han har expressiv språkstörning, grovmotorik, finmotorik, begåvningsmässigt, socialt. Ja de mesta. Dock har han vissa specialintressen som han är väldigt duktig på, tex vissa spel, pussel o ett tv-spel. Han kan räkna lite lätt ca till 10 sen blir de svårt, typ 11, 16, 20, 2011 osv. Kan några få bokstäver men annars inte några. Försöker träna honom i motorikdelen men är så svårt då han e totalt ointresserad av å rita, klippa klistra springa gå balansgång mm mm..

    Klart man är orolig inför skolstarten då han trotsallt ska gå 9 år i skolan och jag anser den ska vara rolig o lustfylld inte tvärtom som är risken om han inte hänget med :(

    Grundskolelärare, tack för ditt svar ska ta kontakt med skolan så snart ja vet mer o jag vet att han ska börja. Psykologen å fsk diskuterar just nu om han ska gå kvar ett år extra på dagis el inte. Vad som är bäst för honom o hans utveckling. Dock kab ja tro att de skulle bli ett nederlag för honom då han går på fsk med sina kusiner som är lika gamla som honom o de jämnför sig ofta med varandra o att de snart ska börja skolan mm mm.

  • UnikFamilj
    Pojkmamma2 skrev 2014-02-23 16:36:58 följande:
    Tack för alla era svar. Vet att barn är olika men han är väldigt sen på alla plan, o nån form av kurva även för lite sena barn borde finnas. De finns inte hos min son. Han är sen i allt å då menar ja verkligen allt.
    Talet då han har expressiv språkstörning, grovmotorik, finmotorik, begåvningsmässigt, socialt. Ja de mesta. Dock har han vissa specialintressen som han är väldigt duktig på, tex vissa spel, pussel o ett tv-spel. Han kan räkna lite lätt ca till 10 sen blir de svårt, typ 11, 16, 20, 2011 osv. Kan några få bokstäver men annars inte några. Försöker träna honom i motorikdelen men är så svårt då han e totalt ointresserad av å rita, klippa klistra springa gå balansgång mm mm..
    Klart man är orolig inför skolstarten då han trotsallt ska gå 9 år i skolan och jag anser den ska vara rolig o lustfylld inte tvärtom som är risken om han inte hänget med :(

    Grundskolelärare, tack för ditt svar ska ta kontakt med skolan så snart ja vet mer o jag vet att han ska börja. Psykologen å fsk diskuterar just nu om han ska gå kvar ett år extra på dagis el inte. Vad som är bäst för honom o hans utveckling. Dock kab ja tro att de skulle bli ett nederlag för honom då han går på fsk med sina kusiner som är lika gamla som honom o de jämnför sig ofta med varandra o att de snart ska börja skolan mm mm.
    När min son fick sin diagnos vid två års ålder, låg hans utveckling mellan 8-18 månader ungefär på de olika områdena. Ironiskt nog, låg han bäst till gällande motoriken - vilket är ett av hans största problem... I dagsläget är han 5,5 år gammal och jag skulle tippa att en "vanlig bedömning" skulle lägga honom på en 1-årings nivå språkligt, en 3-åring drygt grovmotoriskt numera men drygt 2-åring finmotoriskt. Kognitivt kanske som max 3-åring om testet var helt ickeverbalt och strukturerat/anpassat rejält. Socialt..? Som en 2-åring max. Han har ett fåtal meningar som han kan säga mycket otydligt till de få personer han är trygg med, han kan inte ens svara ja/nej på frågor. Han kan i stort sett inte hämta några saker på uppmaning, följa i stort sett några instruktioner alls ännu (även om det nu börjar röra på sig) utöver de få saker han dagligen tränar - och då går han mer på rutinen än språket. Han kan inte pussla mer än 4-6 bitar själv, han kan inte bygga stapeltorn i rätt ordning, han har relativt nyligen lärt sig att använda bultbräda för bebisar. Om han ska ta mat eller dryck själv, spiller han nära nog alltid. Han kan inte kontrollera sina impulser, vilket gör att han är en livsfara i trafiken och vi måste ha dökoll om vi är ute någonstans eftersom han bara vandrar iväg. Nya miljöer klarar han inte alls om man inte anpassar och har full koll, och att tex vänta eller bryta planen i sådana situationer funkar inte bra. Ska han klä på sig själv, kan allt komma baklänges och även om det börjar reda ut sig nu så kan tröjan fortfarande hamna på benen. Skulle jag be honom att bara klä sig själv (typ stå utanför rummet) skulle han max ta på sig kalsonger och sen dra iväg. Han kan inte rita/skriva med penna, han kan i stort sett inte hålla pennan alls. När någon frågar honom saker, visar han långt ifrån alltid att han uppmärksammar att de talar till honom och han ger ingen respons. Han har fortfarande svårt vid enkla matchningsövningar, om det är fler än två alternativ. Då har vi ändå tränat intensivt i tre års tid... Things aren´t always how they seem - tro mig..

    Han har motoriska svårigheter som gör att han inte alls kan styra sin kropp dit han vill att det ska, eller göra det han vill att den ska göra. Han har haft mycket stora balanssvårigheter, vilket har resulterat i att hans perception har varit helt galen eftersom all sinnesinput passerar via vestibulära kärnor (balanssinnet alltså) innan de når hjärnbarken. Hans syn var det nästan inget som var rätt med..! Så fort han ska försöka göra något med kroppen, så tar det allt hans fokus vilket resulterar i att han inte kan utföra övningar självständigt alls. DOCK, får han bara sitta hos mig så att han kan släppa lite på just balansfokuset - då gör han vad som helst i dagsläget. Han var tre när vi galet nog testade om han kunde läsa (fanns verkligen INGEN anledning att tro det), och han läste hur bra som helst. När han var fyra, hade hans balans blivit så pass mycket bättre att han med balansstöd från mig kunde visa att han kunde skriva. Då berättade han för oss att han visst förstod allt vi sa, han kunde bara inte visa det.  Hans språk är helt intakt där inne, men han är inlåst i sin kropp - hittills. Med rätt träning så börjar hans balans nu bli stabil, och hans motorik utvecklas. Perceptionen blir bättre, och han kan nu faktiskt se sin omgivning istället för bara ett visuellt kaos. Han är ännu tidigt i sin motoriska utveckling, men han kommer helt klart att klara sig bra i framtiden. Utan rätt träning, hade vi aldrig fått lära känna honom. Då hade han diagnosticerats som måttligt utvecklingsstörd och troligtvis placerats i träningsskola. Vi vet istället att han är särbegåvad och en helt fantastisk person.

    Jag må låta lite fanatisk i frågan, men innan ni har hittat "in" och förstått hur hans problematik exakt ser ut - så vet ni inget om hans kapacitet. Det finns inte en psykolog i världen som hade kunnat bedöma min son rättvist tidigare, ingen skulle kunna göra det nu heller - men i framtiden kommer det att gå hyfsat. Hans räddning är att vi tror, och att vi har hjälpt honom hitta en väg så han kan visa andra vad han kan. Finns det en motorisk problematik (lite dålig balans, sent utvecklad motorisk, dålig problemlösningsförmåga etc) och/eller en perceptuell påverkan (tycker han att det är jobbigt med höga eller plötsliga ljud? ljuskänslig? fascineras han av vissa synintryck? känner han på väggarna i nya rum..? är han motoriskt orolig? kanske slapp i kroppen, som en "säck potatis..? etc etc etc), då har habiliteringen ingen riktigt bra metod för att hjälpa honom. Barnen inom den sfären har man inte hittat "rätt väg" för ännu, det är fakta. Tappa inte tron ännu, om inte ni tror då gör ingen annan det heller.

    Eller så struntar du i allt jag skriver.. =) Jag menar inte att låta hård, jag brinner bara otroligt för de ickeverbala barnen efter att ha sett hur fel alla kan ha. Ge honom en kram från mig!Hjärta
  • blubbblubb

    Hej.
    Känner igen dig från någon annan tråd?

    Min dotter är lågbegåvad enligt samma test och har även en ADHD-diagnos och språkförsening. Jag tror att man ska väga ihop de slutsatser man får från förskola, vården etc till sin egen bild.
    Det är ju naturligtvis hopplöst svårt att väga in barnets övriga diagnoser i en utredning om begåvning. Om barnet inte svarar rätt kan man ju testledare svårligen veta om det beror på språk, autism, koncentration eller vad de må vara.  Vad jag förstått är det ganska klarlagt att barn med autism underdiagnoserats.

    Jag upplever att jag framförallt fick lite mer pusselbitar till mitt eget pussel. Dottern hade enligt testen en relativt jämn begåvning inom samtliga områden, det stämmer nog med min bild. Provsitationen ger en bild av hur skolan kan komma att fungera om man inte ligger på om rätt stöd och hjälp. Provsitationen visade också att det där med att tänka efter är inget flickan ägnar sig åt. Antingen vet hon direkt eller inte alls.

    Sen tyckte jag också många frågor ställdes på ett sätt som gjorde det väldigt svårt att veta om barnet greppat frågan eller inte. T.ex ett delkapitel där man skulle ange likheten mellan olika saker. Röd och grön är färger. Moln och stjärnor är vadå? Min dottern svarade absolut nej för att hon inte hittade rätt ord men inser antagligen att det handlar om något som befinner sig på himlen. Det säger kanske en del om barnet och hennes utvecklingsnivå, men kanske inte riktigt det provet var ute efter.

     

       

  • Pojkmamma2
    blubbblubb skrev 2014-02-24 10:48:19 följande:

    Hej.
    Känner igen dig från någon annan tråd?

    Min dotter är lågbegåvad enligt samma test och har även en ADHD-diagnos och språkförsening. Jag tror att man ska väga ihop de slutsatser man får från förskola, vården etc till sin egen bild.
    Det är ju naturligtvis hopplöst svårt att väga in barnets övriga diagnoser i en utredning om begåvning. Om barnet inte svarar rätt kan man ju testledare svårligen veta om det beror på språk, autism, koncentration eller vad de må vara.  Vad jag förstått är det ganska klarlagt att barn med autism underdiagnoserats.

    Jag upplever att jag framförallt fick lite mer pusselbitar till mitt eget pussel. Dottern hade enligt testen en relativt jämn begåvning inom samtliga områden, det stämmer nog med min bild. Provsitationen ger en bild av hur skolan kan komma att fungera om man inte ligger på om rätt stöd och hjälp. Provsitationen visade också att det där med att tänka efter är inget flickan ägnar sig åt. Antingen vet hon direkt eller inte alls.

    Sen tyckte jag också många frågor ställdes på ett sätt som gjorde det väldigt svårt att veta om barnet greppat frågan eller inte. T.ex ett delkapitel där man skulle ange likheten mellan olika saker. Röd och grön är färger. Moln och stjärnor är vadå? Min dottern svarade absolut nej för att hon inte hittade rätt ord men inser antagligen att det handlar om något som befinner sig på himlen. Det säger kanske en del om barnet och hennes utvecklingsnivå, men kanske inte riktigt det provet var ute efter.

     

       


    Hej vi har pratar förut ang min större son o även min lilla vi ha mailat varandra oxå. :)

    Jo så är de nog men fsk nekar till alla problem pga platsbrist, de e livrädda att han ska få gå kvar ett år om de säger son de är. Helt vansinnigt men sant.. Då de e flera månaders kö till förskolan nu så vill dom bli av med barnen som börjar i fsklass så de kan ta om nya barn.

    Jo klart de e svårt o avgöra när de har svårt med andra saker med. Han kunde inte sitta stila särskilt länge o ibland fick vi ta rast Mutt under ett deltest.. Han blev fort trött o ville då inte delta. Kunde inte göra sista deltestet då jan va helt slut. Hela testet skulle ha tagit 2 gånger på ca 1 timme vardera. Slutade med 5 besök för sonen o 1-1,5 timme per gång pga alla raster han va tvungen å ta..

    Svårast hade sonen för verbala frågor upplevde jag då han verkligen har svårt för ögonkontakt o när nån kollar på honom. Så där svarade han ofta fel.. Men de vet ja inte om de beror på det. Han låg ialf samma på båda delarna så.
  • Pojkmamma2
    UnikFamilj skrev 2014-02-22 09:59:21 följande:

    Tester är svåra att göra med alla barn, och påverkas av många faktorer. Har man någon form av tilläggssvårigheter så tas ofta ingen hänsyn till detta, rent krasst. Har man tex DCD kan tankarna vara jätteklara i huvudet men inte alls vilja komma ut ur munnen eller via handen - då går det inte att visa på test. Har man autism är de extra svårigheterna ofta jättemånga i en testsituation, och då blir testresultatet sällan rättvist!

    Vi har tre barn med autism, och ingen av dem skulle kunna testas rättvist idag (7, 5 och 3 år nu ungefär). Tidigare, hade det varit HELT omöjligt. Sonen har trots att många inte märker det i hans vardag så oerhört svår motorisk problematik att han omöjligt kan koncentrera sig på både motorik och kognitiva övningar samtidigt utan REJÄL anpassning. Äldsta dottern har språkstörning och selektiv mutism som gör att hon ALDRIG skulle klara testsituationen alls.. Lillan har jättestora svårigheter med delar av sin visuella perception, vilket gör att hon rent krasst visar helt galna svar rätt ofta. 

    Det hindrar inte att äldsta dottern med anpassning går i vanlig klass och klarar sig jättebra. Hon ligger långt fram på alla områden som inte innefattar verbal prestation och trivs som fisken i vattnet. Sonen kommer vara hemma till skolstart eftersom han inte klarar någon annan miljö ännu. Han läser och skriver helt flytande med anpassning, räknar matte på högstadienivå, läser engelsk facklitteratur och gör saker som andra bara skrattar åt när jag berättar. Lillan läser och räknar, och har bra koll på det mesta..

    Vi har fått stå för "tron" själva på våra barn. I perioder har det varit mycket mycket arbete, men vi har lärt oss att all fungerar om man bara hittar rätt "kanal" - förklarar och erbjuder kunskap på rätt sätt. Även hab är chockade i dagsläget. Värt att nämna är att hab inte alls haft något att göra med att vi "hittat rätt väg" med barnen utan att vi föräldrar löst detta. De har heller inte kunnat erbjuda den träning som barnen behövt, utan den har vi fått hitta själva. Och då har vi ändå ett bra team på hab... De kan inte allt, och just det här området kan man faktiskt väldigt lite om. Misstänker de autism hos din son, så ta det här resultatet med en STOR nypa salt... Hitta "hans väg", så ska du se att det går bra.

    Jag bloggar en hel del om just detta, och om en del pedagogiska tips. Vill du läsa hittar du oss på www.unikfamilj.se.


    Tack för ditt verkligt engagerade svar! Sonen har talet men har svårt o avvända det o har även utalsvårigheter. Ja jag vet inte för bvc kollar ju mest just begåvningen o inte efter specifik diagnos men hon sa att hon va nästan övertygad om en autism diagnos. Remiss är skickad till hab men väntar på å få komma till bvc läkaren.

    Klart man tror på sina älskade fina barn <3 vill bara att han ska få den hjälp han kanske behöver så man ligger steget före skola osv.
  • blubbblubb
    Pojkmamma2 skrev 2014-02-26 09:52:37 följande:
    Hej vi har pratar förut ang min större son o även min lilla vi ha mailat varandra oxå. :)
    Jo så är de nog men fsk nekar till alla problem pga platsbrist, de e livrädda att han ska få gå kvar ett år om de säger son de är. Helt vansinnigt men sant.. Då de e flera månaders kö till förskolan nu så vill dom bli av med barnen som börjar i fsklass så de kan ta om nya barn.

    Jo klart de e svårt o avgöra när de har svårt med andra saker med. Han kunde inte sitta stila särskilt länge o ibland fick vi ta rast Mutt under ett deltest.. Han blev fort trött o ville då inte delta. Kunde inte göra sista deltestet då jan va helt slut. Hela testet skulle ha tagit 2 gånger på ca 1 timme vardera. Slutade med 5 besök för sonen o 1-1,5 timme per gång pga alla raster han va tvungen å ta..

    Svårast hade sonen för verbala frågor upplevde jag då han verkligen har svårt för ögonkontakt o när nån kollar på honom. Så där svarade han ofta fel.. Men de vet ja inte om de beror på det. Han låg ialf samma på båda delarna så.
    Vi gjorde också testet uppdelat i 4-5 gånger.

    Vill ni ha honom kvar i en förskola som inte ser problemen?   

    Jag tror inte lågbegåvning märks så tydligt i förskolan, för de har inte sådan koll på barnet inlärningsmässigt. De vet inte om bristande kunskaper beror att barnet har svårt att lära sig eller om det helt enkelt aldrig hört det hela tidigare.  Det enda jag fått gehör för är extra språkträning, en liten stund (en halvtimme), flera gånger i veckan. 
    Det går sådär, det som fungerar att be förskolan träna på enstaka delar som vi kört fast med hemma, men som egentligen borde kunna lossna ganska snabbt. Men att de skulle avlasta med att göra logoped-övningar eller annat mer regelbundet är en utopi. 
Svar på tråden lågbegåvad..