akb skrev 2014-02-21 12:12:18 följande:
Men om ni åker extremt mycket skidor hade hon ju inte lärt sig något av att åka iväg en dag på det ni annars gör ofta ;)
Nä, nu till lite mer seriöst :)
Tanken bakom friluftsdagar tror jag är att "tvinga" skolorna att var ute med eleverna i naturen/friska luften.
Det finns en enorm massa positiva effekter av att vistas i naturen, både sociala, fysiska och psykiska samt att man upptäckt att man blir mer miljömedveten om man har ett aktivt friluftsliv.
Att vara ute en dag per termin eller läsår har ingen direkt effekt om skolan inte är duktig på att fånga elevernas intresse för att fortsätta med friluftsliv på egen hand (såklart kan det vara roligt och skapa gemenskap osv även med endast en dag).
Hade det varit upp till mig att bestämma över skolorna hade eleverna varit ute mer regelbundet så eleverna fick direkta effekter (bättre koncentrationsförmåga till skolämnen, bättre nattsömn, mindre stressrelaterade problem, starta ett hållbarhets/miljötänk man kan arbeta med på lektionerna, gemenskap, en övergripande bättre hälsa osv).
Att det inte får kosta pengar (i skolan) var ett beslut som togs för att barn som inte hade tillgång till pengar inte skulle hamna i situationer där de inte har ett val att välja aktivitet eller att inte kunna följa med på vissa skolaktiviteter. Bra tankar och ett omtänksamt beslut, men hade såklart gått att lösa på andra sätt.
Nu till ditt barns skola. Tycker nog att lärarna skulle kunna göra något mer spännande på en heldag än promenad och skridskor. En friluftslivsdag behöver inte vara en "sportaktivitet" (om nu promenad räknas dit) och just de aktiviteterna du nämner skulle man lika bra hinna med under en två timmars tid.
Det finns kanske inte riktigt intresset och inspirationen från lärarna på skolan, de ser det kanske som de måste fylla en dag med något (som inte får kosta) istället för att se möjligheter. "En hel dag, nu kan vi äntligen...", bjuda eleverna på ett äventyr med skattat, matlagning, gruppövningar, ... det finns mängder att göra som även går att koppla till ämnesplanerna, men det krävs betydligt mer än att tänka "jaha, vilka aktiviteter finns det i vår kommun".
Hade kunnat lägga upp flera förslag på inspirerande, roliga och spännande friluftsdagar, men det är ju inte du som skulle behöva den inspirationen :) Finns fortbildning för lärarna att få inom friluftsliv, men första steget är kanske att se att det finns mer att göra än gå och åka skridskor som man lika gärna kunde gjort en halvdag eller på en idrott och hälsa lektion.
Håller alltså med dig om att friluftsdagen är ganska tam, men om de aldrig är ute annars så blir det såklart viktigt att de väl kom ut en gång i alla fall.
Föräldraledig var det ju för min del ja... ;)
Du har absolut rätt i att min dotter får åka så mycket skidor ändå att en dag i Romme inte ger henne någon ny erfarenhet (hon har ändå runt 100 skiddagar per år eftersom det är hennes idrottande). Men att varit med och tagit hand om och hjälpt andra barn som kanske aldrig åkt förut, DET hade varit en positiv erfarenhet för henne OCH för de andra barnen.
Men visst - jag känner mig nog mest frustrerad över lärarnas bristande fantasi och kreativitet runt dagen som sådan. Tyvärr får det nästan omvänd påverkan på barnen än den ursprungliga meningen med friluftsdagar. Min dotter älskar vintern och alla utomhusaktiviteter som hör vintern till. Förmodligen kan det vara det trista tövädret som gjort att både lärare och barn tappade gnistan.