Inlägg från: frucgsvensson |Visa alla inlägg
  • frucgsvensson

Fler som gör hormonbehangling för att få ägglossning, utan IVF?

Det där beror väl lite på hur många dagar till du ev behöver spruta. det är jättesvårt det där och det bästa är väl att "bunkra upp" med sex innan din man far bort. Att ni har sex senast söndagkväll eller måndagsmorgon då.

• frucgsvensson

Jag hoppas verkligen att det tar sig snart. Vi har faktiskt pratat mycket ikväll om Ivf. Kanske är det en idé att ställa sig i en kö medan man kör hormonbehandlingar under tiden? Hur lång tid kan det ta att komma fram till allting och köra igång? Vi kommer hamna antingen i Umeå eller Falun.

• frucgsvensson

Okej. Ska tillbaka till kliniken på måndag så ska ta upp frågan med sköterskan som är där, kommer ha en annan gynekolog som tittar på mig då, vill inte ta det med någon jag aldrig träffat.

• frucgsvensson

Är det förresten någon här som har som jag, bara en äggstock som levererar ägg? Upptäckte förra månaden på ett VUL att det bara verkar vara min högra äggstock som svarar på menopuren. Det är bara små ägg i den vänstra. Har det någon betydelse tror ni? Vet inte vad det innebär, men läkaren sa att det kan vara så att den ena är mer domenerade typ.

• frucgsvensson

Vattenliljan: hur menar du med om jag lyckats få en äggblåsa och ägglossa innan? Om jag haft egen ägglossning menar du, eller om jag ägglossar utan ovitrelle? Haha, trött efter nattjobb nu.

Louisep87: du kommer att få göra ett VUL (vaginalt ultraljud) någon dag i cykeln, förhoppningsvis. Har hört att inte alla gör ett VUL. Men om/när du gör det så kan man se ungefär när du kommer att ägglossa. Letrozol är ungefär som pergotime och när jag åt Pergo så fick jag sen ägglossning, runt dag 18. Och ungefär 14 dagar efter kom mensen för min del, men det är ju individuellt hur man reagerar. Har läst om många som inte fått mensen också utan att vara gravid, eller att de inte ens haft en ägglossning. Man reagerar så olika på mediciner så det är svårt att säga. Jag har aldrig haft problem med mensen, den kommer varje månad. Testa kan du ju göra när du vill egentligen, men tidigast är väl de testen som kan visa 4 dagar innan mensen är beräknad. Lycka till!

• frucgsvensson

Ja jo, det har jag ju! Men frågan är om det skulle vara negativt i framtiden, det vill säga om vi kommer till IVF? Då vill man väl ha flera bra och stora ägg? Kanske inte får fram så många i en och samma äggstock tänkte jag. Jag vet inte hur det fungerar riktigt med ivf.

• frucgsvensson

Jag har ingen aning. Spekulerar bara här hemma i soffan :) man hinner ju fundera mycket under en sån här process. Vi får se hur det blir :)

• frucgsvensson

EnBoll: jag känner också igen dina tankar. Är inne i vårt tredje försök nu och det känns jättemycket och som en never ending story. Vi kommer få ha ett break över jul och nyår, men det kanske är nyttigt också?! Jag vet inte. Jag försöker tänka att det känns som att det tar så mycket längre tid för oss eftersom vi behandlar enda från mensens start med sprutor (dag två i mitt fall). Vi får ju aldrig något lugn i försöken. Jag kan tänka mig att en normal fertil människa inte ens tänker på det här med ägglossning och det förrän någon dag det är dags ca 14 dagar efter mens. Vi tänker och oroa oss över om äggblåsan växer, eventuella biverkningar på sprutan och springa på VUL. Jag tänker också på det som vattenliljan skrev, att vi faktiskt bara försökt tre ägglossningar, det är ju ingenting egentligen!

Vattenliljan: förstår att du är rädd för missfall. Det är jag med. Först ett jäkla problem att BLI gravid och sen oron över om man får behålla det. Ksn det inte bara vara så att man faktiskt ÄR gravid, PUNKT!?

Men nu väntat du ju faktiskt barn, inte missfall, inte sant?! Önskar dig verkligen lycka till och hoppas att du hänger kvar hör som ett ljus för oss! Det är inte alls jobbigt på något vis för mig, när någon av er blivit gravid, det är betydligt jobbigare då en vän eller så blir det. Nu känner jag bara stor lycka och hopp.

• frucgsvensson

Jo men så tänker jag med. Men kanske kroppen hinner landa ett tag och sen blir riktigt boostad av hormonerna igen? Kan ju hoppas!

• frucgsvensson

Jobbigt att varken vara gravid eller att inte få mensen! Man lever ju på hoppet och jag kan tänka mig att du hinner tänka en miljon gånger att du kanske är gravid ändå, även fast det står ett minus på testet.

Jag var på VUL igår. Jag visste att jag skulle få en annan läkare men jag föreställde mig en till som var lite äldre, typ. När jag kommer in och ska heja så är det värsta unga hunken som står där! Gud så pinsamt det var att fläka upp benen framför han. Egentligen spelar det väl ingen roll, men jag är rätt ung själv (25) så det kändes jätteknepigt.

Hur som helst så var inte han så erfaren tror jag. Det gick liksom segare än vanligt, gjorde lite mer ont och jag sa som det var, att vi aldrig hittat en mogen äggblåsa i den vänstra äggstocken, utan alltid i den högra. Men, han hittade den största i den vänstra?! Jag vet inte om jag är dum men kan jag lita på det? Allt kändes så osäkert på något vis. Hur som helst så bestämdes det att jag ska fortsätta spruta med 50enheter menopur och samtidigt ta ägglossningstest (blåsan var ca 15 mm). Ska spruta fram till att jag får positivt och när jag fått positivt ska jag ta ovitrellen. Har jag inte fått positivt fram till torsdag så tar jag ovitrellen då, på torsdagen.

Svar på tråden Fler som gör hormonbehangling för att få ägglossning, utan IVF?