Fler som gör hormonbehangling för att få ägglossning, utan IVF?
Ja precis. Det är knepigt det här. Ja, vi tänker köra nu så får vi se hur det går :) sprutstart imorgon!
Ja precis. Det är knepigt det här. Ja, vi tänker köra nu så får vi se hur det går :) sprutstart imorgon!
Jag har faktiskt inte frågat varför jag ska börja på dag 2 och varför jag just fått menopur. Har liksom bara hängt med och inte fungerat så mycket. Men borde inte cykeln blir rätt lång om man börjar på dag 5? Det beror väl förstås på hur hög dos man har och hur många dagar man behöver spruta. Jag vet ju att puregon och menopur har olika "mått", men jag använder 50IE menopur i ca. 10-14 dagar. Min cykel blir på 30 dagar då.
Attlangta01: på vilket sätt mår du dåligt av menopuren? Jag mår toppen av det. Mår precis som vanligt. Inga biverkningar. Eller jo förresten! Jag har rätt mycket huvudvärk, men det är hanterbart.
Attlangta01: usch vad jobbigt!! Men huvudvärken brukar ju vara ett gott tecken på att det händer något i äggstockarna iallafall. Men ja, inte roligt att få SÅ ont i huvudet. Man fungerar ju inte som människa kan jag tänka mig. Jag har, utan sprutorna väldiga problem med yrsel som tydligen beror på PCO'n, men nu när jag tagit sprutorna så är den borta och det är jag såååå glad över. Jag antar att hormonerna är mer balanserade och "normala" nu.
Heobea: vad duktig du har varit med viktnedgången! Jag undrar bara hur det har fungerat för dig med lchf OCH metformin? Min läkare har rekommenderat att INTE ta metformin när jag ätit lchf pga att de egentligen gör samma saker åt sockersuget och balansen i insulinet.
Heobea: jag antar att läkaren inte har sån stor koll på lchfkosten och hur den hjälper insulin och annat i kroppen. Okunskap alltså.
Är lite nervös inför att börja med metformintqbletterna dock. Jag blev så jäkla risig i magen av dem sist.
Jovisst är det så. Lchf överhuvudtaget är ju diskuterat, både i och utanför vården.
Jenmark: jag har inte så mycket problem med behåring, men kan få några hårda svarta strån under hakan, dom noppar jag bort med pincett. Hur pass mycket behåring har du och vart?
Jag vet ju att många med pco har olika problem med behåring och annat men min pco syns bara på vikten än så länge.
Jag lider verkligen med er som har sån behåring, det måste vara skitjobbigt. Jag är själv väldigt svårt för hår på mig själv, så fort jag får stubb någonstans så måste jag ta bort det. Jag noppar t.om raggarsträngen som en gång i tiden var väldigt ljus och fin, nu kommer det dock svarta hårda strån.
Heobea: vad konstigt att inte vikarien kunde titta ordentligt! Klart att du har rätt till ett nytt VUL?! Nu vet du ju inte när ägglossning kan ske! Ska du ta ovitrelle eller? känner igen den känslan då man känner att man inte har tid att misslyckas eller vad man ska säga. Jag och min man har haft oskyddat sex i sju år och har aktivt försökt i fem ungefär. Tog kontakt med vården 2012 och påbörjade behandling samma år. Har dock tagit låååånga pauser imellan så egentligen kan man säga att vi försökt i sammanlagt kanske ett år, med mediciner. Kämpa på!
Heobea: vad skönt att du fick komma dit och träffa en riktig gynekolog! Kan ju knappast kalla den andra för en riktig.
Ni kör alltså på utan ovitrelle? Du äter pergotime va?
Är det någon här som sett om det finns någon sorts statistik eller så kring hur många försök med hormonbehandling man kan tänkas behöva för att bli gravid?
Det känns just nu som en never ending story det här. Visst, det är tredje gången i följd jag sprutar nu, men det känns ändå sååå himla långt bort. Ska man räkna som en med egen ägglossning tro? Det tar ju i snitt sju månader för en som har egen ägglossning att bli gravid. Kan man räkna med sju månader även här + eller -? Jättesvårt att veta såklart. Men man söker ju svar heeeela tiden!
Jobbigt när kroppen betér sig konstigt. Jag tror dock inte att det kan vara ett missfall. Det har väl inte hunnit fästa än? Ja, visserligen om det är en nidblödning då. Hoppas att du får någon klarhet i det hela! :)
Jenmark: man räknar ca 14 dagar från ägglossningen till mensen. om du tog din ovitrelle i torsdags var det va? Då borde du ha BIM kanske runt den 19 eller 20 november. Det beror ju på när ägglossningen skedde förstås. Jag verkar få min ägglossning dagen efter ovitrellesprutan, jag har exakt 14 dagar till mens dagen efter ovitrelle.