Inlägg från: Vattenliljan |Visa alla inlägg
  • Vattenliljan

Fler som gör hormonbehangling för att få ägglossning, utan IVF?

Välkommen hit! Jag har, av allt att döma, fått ägglossning alla gånger då jag tagit ägglossningsspruta (Ovitrelle alla gånger) men har aldrig haft konstaterad ägglossning på egen hand, eller med bara Pergotime. Läkarna har sagt att det är mycket möjligt att jag har egen ägglossning någon gång ibland, men i så fall har vi aldrig lyckats fånga den när jag tagit blodprov, så jag tror inte det hänt särskilt många gånger av sig själv. Har du gjort någon annan typ av behanding innan? Jag tror säkert att hormonstimulering med ägglossningsspruta ska göra susen! :)

• Vattenliljan

Jag har inte fortsatt ta Provera nu, har du? Tänkte att det inte kan göra någon större skillnad när mensen redan är igång.

Jag ska nog fråga dem nästa gång jag är där om de stoppar en efter en viss tid/antal behandlingar eller om det är olika från par till par.

Nu är ju inte du så mycket äldre, det är bara fem år mellan oss. :P Men jag förstår vad du menar, och visst har jag hört det sen vi började försöka när jag var 22. Men man ser det inte riktigt så ju. Jag vill ha ett till barn NU! ;) Har inga planer på att starta upp igen senare utan blir det inget nu så blir det inga fler barn. Enda tills jag fött Tyrion hade jag ALLTID sagt att jag bara ville ha ett barn, så jag kanske ändå kan ta mig tillbaka till den inställningen då, även om det är mycket tveksamt nu när man är inne i vevan igen, så att säga.

Har storpudel nu, men kommer gå tillbaka till mellanpudel, främst för att storpudlarna får så himla många valpar. :P

• Vattenliljan

Kram och heja till dig med Tesen!

Jag har legat på luren i tre dagar men jisses vad de måste varit nerringda på fertilitetskliniken för det har då inte gått att komma fram! Idag fick jag ÄNTLIGEN vanlig signal och någon som svarade. :D Jag fick ju min mens lite väl tidigt (är på cykeldag 11 idag) så jag förstod direkt att jag inte skulle kunna starta några sprutor den här månaden. Men nu när jag förklarade läget för sjuksköterskan så sa hon att jag kan få komma på UL ändå, så jag ska in och träffa Arthur i eftermiddag. OM det är så att min kropp fått en äggblåsa att växa utan sprutor, så kan jag få en ägglossningsspruta! Woho! Nu ska man inte hoppas för mycket, men tänk om! I så fall kan vi ju få ett försök den här månaden ändå, och utan allt jäkla Puregon! Jag uppdaterar i eftermiddag när jag varit där, men håll tummarna för mig!

• Vattenliljan

Vad konstigt att bitar fallit bort ur din journal Tesen!

Jag var orolig att jag skulle ha en cysta nu efter sommaren, men det hade jag inte! Woho! Dock fanns det inte heller några "ledande" äggblåsor på nån av äggstockarna (bara ett tiotal små äggblåsor på varje sida). Eftersom min mens kom dagen efter att jag tagit första Proveratabletten trodde Arthur att det var en "egen" mens, som kommit efter en spontan ägglossning! Jag hade ju faktiskt ÄL-sekret hela dagen, 13 dagar innan min mens nu kom, så han sa att jag säkerligen haft ägglossning. Så häftigt! Visste inte ens om min kropp kunde det. Men självklart sexade vi ingenting den veckan så ja... Så kan det gå. :p Nu ska jag vänta en vecka eftersom jag bara är på cykeldag 11, och sen får jag börja med Provera igen på onsdag. Så med lite tur blir det sprutstart för mig i början på september.

• Vattenliljan

Åh vad typiskt att det lossade för tidigt för dig! Jag vet precis hur du känner - varför i all världen kan inte kroppen någonsin samarbeta? Alltid är det något som går knasigt. Men nu håller vi alla tummar att det lossade tidigt bara för att det ville bli befruktat på naturlig väg! :) Och jag håller med dig helt, Claes är toppen! Ibland kan jag bli irriterad på att läkarna är så himla positiva, man får liksom falskt hopp för att de hela tiden är så överpositiva. Men Claes kan jag tåla det från. :P

För mig händer det inte så mycket just nu. Tog första Proveratabletten idag. Imorse gjorde jag lite statistik på mig själv. :P De andra gångerna jag tagit Provera har jag fått mens efter följande antal dagar (från första Proveradagen): 15, 23, 20, 20, 11, 11, 17, 11, 10. Snittet är på 14 dagar, men hoppas förstås på 10 eller 11 den här gången. :P I så fall kommer mensen vid månadsskiftet. Precis när jag börjar på en ny universitetsutbildning. Som tur är kommer jag plugga i Frescati så det är nära till Sophiahemmet i alla fall! Man måste tänka positivt! :P

Sen gjorde jag lite statistik på hur länge jag behövt ta Puregonsprutor innan jag fått en tillräckligt stor blåsa för att få ta ÄL-spruta. Då ser statistiken ut såhär: 10, 17, 23, 12 dagar med Puregon. Tänk att kroppen reagerar så olika trots att den får samma medicin, samma dos osv! Har ni skrivit upp hur det varit för er? Nån som vill dela sin statistik i så fall? Kan ju vara lite intressant.

• Vattenliljan

Jag har blivit gravid två gånger, i augusti (IVF, bidde min lilla Tyrion) och januari, slutade i tidigt MF. Men jag hoppas också att vi alla får en magisk och fertil höst! :D

annaw85: Vad duktigt av dig att gå ner så mycket i vikt! Heja heja! Jag har alltid legat på normalt BMI men kämpar för att gå ner några kilo ändå. I juli gick jag ner 2,5 kg och fick då förmodligen en egen ägglossning. Det ser jag som ett positivt tecken! Ska definivt försöka gå ner några kilo till i hopp om att det ska bli en mer optimal situation för min kropp med hormoner och ägglossningar och sånt.

Vi har som sagt en son, som blev till på vårt första IVF-försök, så vi måste också betala om vi vill göra fler försök. Men det har vi inte råd med i dagsläget i alla fall, då jag pluggar, så vi kör på med hormonsprutor. Vi tänkte köra fram till sommaruppehållet nästa år och blir det inget så tar vi en paus. Så får vi se om vi sparat ihop pengar om 5-6 år till IVF kanske, eller om vi nöjer oss med ett barn.

• Vattenliljan

Ååh vad härligt! Håller tummar och tår! Låter verkligen häftigt att kroppen varit så medgörlig och på hugget, bara sex dagars sprutande!

• Vattenliljan

Välkommen Melissa! Härlig med ÄL snart! Själv går jag och väntar på att mensen ska komma efter Proverakur. Väldigt segt. Hade typ molande värk i förmiddags, men inget har hänt än.

Jag gillar inte heller att ha sex på schema. Faktum är att jag inte haft sexlust sen jag blev gravid med min son för två år sen, men det blir liksom ännu mer osexigt när man MÅSTE ha sex. Det är väl en av de få fördelarna med IVF. Men slipper sexa om man inte vill. :P

Jag har berättat för familj och vänner att vi försöker igen. Inte jättedetaljerat för alla, men de flesta vet nog nu att vi vill ha ett syskon till Tyrion. Vi har dock bestämt att vi "bara" ska försöka till juni nästa år, så det jobbiga blir ju om det inte blir något syskon, att förklara för alla. Men man ska inte ropa hej. Jag hoppas på att bli gravid förstås!

• Vattenliljan

Oj vad det är aktivitet i den här tråden; man hinner ju inte med! Jag förstår verkligen hur ni känner er! Den där deppigheten och hopplöshetskänslan hade jag SÅ mycket när vi försökte med vårt första barn. Vi försökte i tre månader på egen hand, men då jag bara har mens 1-2 ggr/år fick vi hjälp hos gynekolog nästan direkt. Körde med Proveratabletter i typ ett år. Fick aldrig ägglossning av det. Sen skickade gyn vidare mig till Sophiahemmet och jag gjorde hormonstimuleringar där i ett halvår (tre cykler). Fick ÄL men det "tog" aldrig. Nu började jag ställa in mig helt på att vi inte skulle få några barn. Men sen fick vi brev från Karolinska i Huddinge i juni, och i augusti gjorde vi äggplock och insättning (IVF alltså) och blev gravida på första försöket! Min son är snart 1,5 år nu. Så ge inte upp, tjejer! Även när det känns som mörkast kan det bli en solskenshistoria! Hur cliché det nu än låter.

Nu har vi försökt i drygt ett år att få en tvåa och mitt hopp börjar också sina. Har blivit gravid två av tre IVF-försök (det ena blev dock ett missfall). Har blivit gravid noll av 6-7 hormonstimuleringsförsök på Sophiahemmet. Känns som att min kropp behöver IVF för att det ska gå, men vi har inte råd. :( Och jag började på en universitetetsutbildning igår så jag kommer inte ha jobb på minst 3,5 år heller. Så länge vill inte jag vänta. Håller i alla fall tummarna för att vi alla får "bullar i ugnen" under 2014!

Svar på tråden Fler som gör hormonbehangling för att få ägglossning, utan IVF?