Inlägg från: attlangta01 |Visa alla inlägg
  • attlangta01

Fler som gör hormonbehangling för att få ägglossning, utan IVF?

Jag tycker om positiva ord från alla läkare : ) Blir alltid lika hoppfull. 

Claes sa för många många år sedan till mig: "jag lovar dig att du kommer bli gravid en dag. Jag kan inte säga när, men du måste bidra med ett ofantligt tålamod, det är det som krävs av dig. : )"
    Han kunde ju självklart inte veta det, men det gjorde mig positiv och nu har jag ju trots allt världens finaste lilla kille hemma : ) 

Jag har inte fört någon statistik alls över sprutorna. Men vet att det är jätte olika. Ibland har jag bara behövt spruta i 7 dagar, ibland upp till tre veckor tror jag. När jag blev gravid med lillen så vet jag iallafall att jag sprutade 9 dagar : )

Den här hösten tror jag blir magisk : )

Kram på er

• attlangta01

Jag har varit gravid tre gånger. 
    1a gången blev jag gravid i okt (MA)
    2a gången i dec (MF)
    3dje gången i april. (Bebis)

Men jag hoppas ändå på att denna hösten ska bli magisk för oss alla : ) 

• attlangta01
    annaw85 skrev 2014-08-21 12:53:25 följande:

Hej på er! Får man vara med i den här tråden? :) Slutade med p-piller februari -13 och har hittills provat Pergotime tre ggr. Nu ska vi till Sophiahemmet och Claes i september, vad kul att han verkar vara så bra! Min gynekolog skickade remiss dit redan i april men det blev fel flera ggr så egentligen har vi tid för IVF nu också! Men vill gärna prova med sprutor först. Får se vad han tycker :)

Du får jätte gärna vara med här. Claes är super, favoriten bland oss tre här (som går där) : ) Men alla där är bra skulle jag säga.

Har du också PCO? Eller är det ngt annat som försvårar den här naturliga processen? : ) 

Har ni landstingsbetalade IVF?
  • attlangta01
    annaw85 skrev 2014-08-21 13:29:27 följande:

Tack för det :) Roligt att ha flera i samma situation som man kan bolla med! Ja jag har PCO, har vetat om det i flera år och ätit p-piller så det har inte varit ett problem förrän nu. Har bara haft en egen mens sedan jag slutade med p-piller. Nu har jag dock haft en liten blödning med nästan precis 4 veckor emellan. Skulle inte kalla det mens då det är så lite men kanske kan det vara det iaf? Har gått ned 17 kg i vikt, har nu 4 kvar tills normalt BMI. Ja det är IVF genom landstinget, vi har fått tid i Uppsala men tydligen kan man avvakta ett litet tag men fortfarande behålla sin plats i kön! Står ni alla i kö för IVF också?

Jag har reda förbrukat mina landstingsförsök. Det gjorde jag i ett tidigare förhållande. Lyckades bli gravid vid andra försöket, men det slutade i MA. Sen i mitt nya förhållande blev jag gravid vid första försöket med vanliga hormonbehandlingar. Som resulterade i min lille son. Om det blir aktuellt med IVF för oss nu vid syskonförsök så får det bli för egna pengar. 

Vi gjorde våra IVF försök i Uppsala, vid universitetssjukhuset. De är jätte duktiga där.
  • attlangta01
    EnBoll skrev 2014-08-21 14:41:58 följande:

Får jag vara med här också? Har en 3åring som blev till naturligt, men det har blivit lite svårare att få till syskon nu. Provade pergotime men det gav inget resultat, så nu i dagarna börjar första omgången av gonal-f, känns spännande!:) vill plussa i september, vill vara gravid så vår dotter får sitt syskon lagom till sin 4årsdag! :)

Jag vet inte hur många man får göra. Vi har gjort 4st under första halvåret. Nu kommer vi försöka med insemination tror jag. 

Jag sprutar med menopur. Har sprutat mest med puregon, men bytte och då jag vart gravid med sonen på det så tycker läkarna att jag ska fortsätta med det. Har dock läst lite att man får mer biverkningar med menopur. Ingen aning om det stämmer, men jag mår riktigt dåligt av menopur. Trött och slö hela dagarna, ont i huvudet och illamående. Tränade bra hela sommaren (under mitt uppehåll) och kom i jätte bra form. Sen började jag med sprutorna och nu kommer jag inte över tröskeln på mina löpturer.... Jag är helt slut.

Ja, jätte kul att det är aktivitet här igen : )
  • attlangta01
    Tjockisbullen2012 skrev 2014-08-26 10:06:49 följande:

Hej alla!
    Har just varit på koll på sophia hemmet. Fick träffa Arthur idag och han är ju bara för härlig han med! Så glad och positiv. Precis vad man behöver en grå och regnig dag som denna.

För mig har det gått riktigt bra med sprutandet denna gång och jag känner mig lite förvånad. Hade en slemhinna på 12 mm och ett ägg på 22 mm och är endast på dag 13 idag. Har sprutat i sex dagar och är helt redo för ägglossning. Aldrig har det gått så här fort och aldrig någonsin har jag fått ägglossning innan dag 16 och så stort ägg. Känner mig mycket hoppfull denna gång! Nu ska det bara gå. :)

Vad kul för er! Då håller vi tummarna : ) 

Jag gillar också Arthur! : )
  • attlangta01
    melissa8601 skrev 2014-09-01 08:17:53 följande:

Tjockisbullen och vattenliljan; Tack :)
    Ja det är kul när man i alla fall får ta ägglossningsspruta.
    Nedan har jag gjort, försök 1-5 var ju helt bortkastade känns det som.

1 (dec 2013): Tror att ägget var omoget. Fick älspruta vid 15mm. Fick inte ens mens, så tunn var slemhinnan
    2 & 3: Två mogna ägg, mens efter 6 dagar.
    4 & 5: 3 mogna blåsor. Sexförbud. Jag har fått progeseteron utskrivet. Cinone.
    6: Ett moget ägg, det fäste men stannande inte kvar, var gravid 2 dagar iaf :)
    7: Sommaren, körde själv...
    8: Nu, Älspruta idag

Hur tar familjen det? Mycket frågor?
    Jag har bara berättat för en vän, skulle inte ens gjort det om hon inte sett sprutor + medicin här hemma. Jag känner mig bara ofungerande och sviken av kroppen.

Vi står i kö till IVF. Läkaren hade glömt att skriva in oss i början, så blev inskriva 1 maj. 5-6 månaders kö. Så.. 1 okt -1 nov. Men då blir det nog huddinge, erfarenheter därifrån?

Tjockisbullen; du är färdigsexad för denna månad va? Jag har alltid ångest för "liggen samma dag som älspruta och dagen efter" Sambo får enorm prestationsångest och det är om jag ska vara ärlig inte något härligt sex.
    Hemskt men sant. Han ställer in jobbresor varje månad för att kunna vara hemma vid äl och eftersom vi aldrig vet när äl kommer vara förens dagarna innan blir det knivigt.

Reser era sambos/män/killar mycket? Hur löser ni allt?Hej och välkommen hit : ) 

Jag har en man som reser jätte mkt i jobbet. När han väl är borta så är det oftast mellan 5-14dagar. Jätte jobbigt. Så här långt (peppar, peppar) så har det alltid fallit sig så att han har varit hemma runt ägglossning. Han har ett jobb där han inte alltid så lätt kan komma hem när som, därav så har vi verkligen haft tur.  
    Nu har vi funderat på att göra insemination vid nästa försök (om inte detta blir ngt, har Bim onsdag) Men då detta kostar så har han nu pratat med sin chef om våra försök och att han måste kunna komma hem vid dessa tillfällen. 
    Ett litet tips gällande din mans prestationsångest (det går förvisso inte om han måste ta ledigt) men det är att inte säga något till honom. 
    Jag har aldrig sagt till min sambo när jag haft just ägglossning, just pga att jag inte vill att han ska få prestationsångest. (säger det ist efteråt)
  • attlangta01
    Melissa:

Hej, blev jätte konstigt när jag skulle svara på ditt inlägg.

Försöker igen : )
    Jag har en man som reser jätte mkt i jobbet. När han väl är borta så är det oftast mellan 5-14dagar. Jätte jobbigt. Så här långt (peppar, peppar) så har det alltid fallit sig så att han har varit hemma runt ägglossning. Han har ett jobb där han inte alltid så lätt kan komma hem när som, därav så har vi verkligen haft tur.  
    Nu har vi funderat på att göra insemination vid nästa försök (om inte detta blir ngt, har Bim onsdag) Men då detta kostar så har han nu pratat med sin chef om våra försök och att han måste kunna komma hem vid dessa tillfällen. 
    Ett litet tips gällande din mans prestationsångest (det går förvisso inte om han måste ta ledigt) men det är att inte säga något till honom. 
    Jag har aldrig sagt till min sambo när jag haft just ägglossning, just pga att jag inte vill att han ska få prestationsångest. (säger det ist efteråt)
  • attlangta01
    melissa8601 skrev 2014-09-01 09:34:21 följande:

Hej Attlängta01 :)!

Vad skönt att det löst sig med resor än så länge, måste kännas skönt.

Jag har tänkt tanken att inte berätta om ägglossningen men;
    En gång i början av hela karusellen var jag ledsen och tyckte att det var jag som skulle ha koll, gå på VUL stup i kvarten, hämta medicin, ha koll på vad som skulle göras osv. Ansåg att det är VI som försöker bli gravida och inte JAG. Det kändes som allt ansvar låg på mig. Sambo höll med och är nu nästan mer insatt än mig. Han försöker hänga med på alla VUL han kan för att det ska vara "lika" och förhör sig om storlekar på äggblåsor tider menopur ska tas osv. Fin gest men leder till att det nästan blir värre med prestationsångesten då han vet hur mycket det är runtomkring.

Gör du också på SH?

Ja, jag går också på SH.

Vi har det inte alls så. Min sambo är aldrig med på VUL eller har ngn koll på sprutor eller så. Jag har inga som helst problem med det. Jag tycker det är skönt på ngt sätt. Hela vårt liv handlar inte om detta, det är inte allt vi pratar om. Det är inte därför vi har sex, om ni förstår vad jag menar. Han vet att jag tar sprutor, men mer än så är det inte och det passar oss båda väldigt bra. I ett tidigare förhållande där vi försökte bli gravida så var han mer involverad, men till slut så kändes det som att det var allt vårt förhållande handlade om, allt vi pratade om. 

Nu blir det mest prat om det, varje jävla gång som tant röd dyker upp. Som den gjorde idag redan ; (

Det var riktigt tungt denna gången, sitter på jobbet och måste verkligen bita mig i läppen för att inte börja gråta. Är så less på allt idag, på hur jävla orättvist det är!
Svar på tråden Fler som gör hormonbehangling för att få ägglossning, utan IVF?