Inlägg från: frucgsvensson |Visa alla inlägg
  • frucgsvensson

Fler som gör hormonbehangling för att få ägglossning, utan IVF?

Nja inte riktigt attlangta01. Jag använder ju inte upp HELA. Preparatet heter så, menopur 1200IE. Jag antar att du har fått en hälften så lite än det jag har, men jag använder som sagt inte allt det jag blandar ihop. Använder ungefär två tredjedelar :)

Vattenlilja: vad jag har läst när jag googlat på skillnaderna (då vid IVF, vilket inte är samma för oss ju), så har puregon gett fler ägg men med "sämre" kvalité, och menopur har gett mindre ägg men bättre kvalité. Jag vet ju inte om detta stämmer men det är det jag själv kommit fram till när jag läst en massa forum osv. Sen innehåller de lite olika hormoner som jag förstår. Menopur innehåller hormonet LH, som vi med pco lider brist på.

Jag säger alltså inte att nån av dom är bättre, läkarna må ju bedöma vilket som är bäst för var och en :)

Här kan du läsa lite vad andra som gör ivf tycker om de olika.

www.familjeliv.se/forum/thread/38475128-hjalp-mig-kring-aggkvalite-puregon-vs-menopur

• frucgsvensson

Vad jag läst omkring så är det väldigt olika. Vissa har fått falskt positivt 12 dagar efter osv, men de allra flesta får äkta plus efter de där 10 dagarna har gått. Alltså på 11 dagar efter.

• frucgsvensson

Blandar du alltså tre "glasburkar" med pulver (är det de som är ampullerna)?.

Jobbigt att vara seg i starten! Hur lång blir dina cyklar?

• frucgsvensson

Åh vad tråkigt! :( jag är på min 9:e dag idag med sprutor, menopur 50IE. Ska på VUL på tisdag. Eventuellt så blir det en höjning till 75IE i fyra-fem dagar och sen tillbaka igen på VUL. Jobbigt det här med farandet och jobb osv.

Vi tänker ev vänta med en tredje omgång om det inte blir något nu, till efter vintern. Vi har precis köpt hus och ska renovera lite grann i vinter. Känns som att det blir för mycket med alltihop :/

• frucgsvensson

Vattenliljan: åh! Spännande. Förra månaden var jag på VUL på dag 12, då hade jag en blåsa på 11mm, höjde dosen till 75 i fyra dagar och då växte den till 18mm. Denna gång ska jag på VUL på dag 11, så lär ligga i samma utveckling kanske. Fast man vet ju aldrig, man reagerar väl olika alla gånger kanske.

Är det någon annan här som kört menopur som upplevt att ni tappar hår? Sen jag började med det så rasar mitt hår alltså! Vet inte om det hänger ihop eller om det kan bero på annat.

• frucgsvensson

Jag vet faktiskt inte om det har någon koppling, jag drog den själv, hehe. Det står faktiskt ingenting om håravfall som biverkning på fass såg jag nu.

Ja, jag blev lite medtagen och ledsen sist när jag upptäckte att blåsorna inte växt så mycket som jag trodde förra månaden. Första gången jag testade menopur för två år sedan, då hade jag 37IE och upptäckte i samband med en äggledarspolning på dag 7 i cykeln att jag redan var redo att ägglossa! Då gick det undan. Och nu har det gått lite segare. Men hade äl på dag 16/17 så inte så mycket senare än en normal cykel på 28 dagar.

Jag har en hyfsad regelbunden cykel även utan hormoner så jag vet inte om jag faktiskt hjälper till lite själv också med hormoner och sånt.

• frucgsvensson

Tänkte precis fråga detsamma! :) Allt såg fint ut! Jag hade ställt in mig på att behöva åka dit på ett andra besök denna veckan, men det slipper jag! Hade en äggblåsa på 14 mm nu på dag 12, så det var mycket positivt. Jag kommer att fortsätta med samma dos menopur t.om lördagkväll (50IE), sen ska jag ta ägglossningssprutan på söndagmorgon, så även denna helg kommer bli en helg i sänghalmen, samma som sist ;)

Tog upp frågan om våra möjligheter och eftersom jag bara fick tre uttag av menopur, jag har nämligen trott att det var MAX de försöken vi fick göra, men tydligen inte. Han trodde egentligen inte att vi behöver ivf, men att möjligheten finns. Vi får fortsätta med menopur så länge vi orkar, och eftersom de ger bra chanser och jag får ägglossning så kan vi ge det några omgångar till. Han trodde att det behövdes några omgångar kanske innan det tar sig. Vi är egentligen inte toppenkanditater till ett landstingsbetalt ivf eftersom det bara är jag som behöver hjälp att få en ägglossning, och det får jag ju av den här metoden. Lät väldigt positivt!

• frucgsvensson

Han var lite osäker på om de skulle godkänna ansökan. Det kanske beror på lite hur svår pco man har. Jag vet inte. Men han sa att det absolut inte skulle vara några problem att ansöka, och det är inte alls omöjligt att det skulle gå igenom :)

• frucgsvensson

Usch :( jag tror säkert att den kommer snart! Det är väl inte så ovanligt att det kan ta några dagar? Har ingen egen erfarenhet av provera, men är säker på att den kommer snart! :)

Svar på tråden Fler som gör hormonbehangling för att få ägglossning, utan IVF?