Inlägg från: Vattenliljan |Visa alla inlägg
  • Vattenliljan

Fler som gör hormonbehangling för att få ägglossning, utan IVF?

snorklan: Okej, intressant! Min äggblåsa växte väl ganska "lagom" fort och allt såg fint ut vid sista VUL:et. Och som sagt fick jag ÄL-sekret dagen efter att jag tagit Ovitrelle. Men det kanske man kan få utan att man lossar?

• Vattenliljan

Jag gjorde förresten aldrig något test idag. Vill hellre ta med morgonurin så jag kan känna mig mer säker på att resultatet stämmer.

• Vattenliljan

Jag har bestämt mig för att gravtesta imorgon och så får det gå som det går. Försöker ställa in mig på att det är negativt för att inte bli så himla besviken, men jag vet ju med mig att jag kommer bli jätteledsen ändå. Sen ska jag ringa fertilitetsmottagningen. Blir det inget nu tänker jag be om Provera för att starta igång mensen igen till när de öppnar i augusti. Jag hoppas förstås också på spontan ÄL under sommaren, men det är högst osannolikt tyvärr.

• Vattenliljan

Testet var väldigt tydligt negativt precis som jag trodde, men man blir ju ändå ledsen. Jag antar att det betyder att jag inte haft någon ÄL, eftersom jag är på BIM+8 och inte fått någon mens. Så orättvist! Utan ÄL har man ju 0 chans. Ska ringa fertilitetsmottagningen så fort de öppnar. Är rädd att de inte har några lediga tider före stängning, men då hoppas jag att de åtminstone kan skriva ut Provera.

• Vattenliljan

Jag fick faktiskt en tid imorgon bitti, och med min absoluta favorit av läkarna på Sophiahemmet (Claes Gottlieb), så det känns bra! Hoppas på att vi ska kunna få några klartecken av ett VUL. Funderar på vad som kan komma fram. Det mest troliga är nog att ägget inte lossat, och att äggblåsan kanske också utvecklats till en cysta istället (haft det flera gånger innan, så jag har nog rätt lätt att få dem tror jag). Eller så har jag haft jättesen ÄL och mensen är på intågande nu? Har haft ont i huvudet igår och idag och funderar på om det är mens på gång. Eller så blev jag gravid, men fick MA. Men då borde gravtestet fortfarande ha visat positivt tycker jag. Blir intressant imorgon att se vad "the verdict" blir.

Och tack, attlangta01! Kul att du gillar vloggen! :) Har som mål att lägga upp en vlog varje dag under ett år. Mindre än två månader kvar nu tills jag nått målet!

• Vattenliljan

Är det förresten någon mer här som går på Sophiahemmet? Ni måste ju inte säga det då om ni inte vill, jag är bara nyfiken i en strut. :)

• Vattenliljan

Vad kul att du också tycker bäst om Claes! Har alltid gillat honom och du har rätt, han pratar på nåt speciellt sätt som jag gillar. :)

Och vill du se mer av vloggen kan du gå in på min YouTube-kanal (vad löjligt allt låter på svenska xD): www.youtube.com/TyrionVlogs. Du får gärna "subscribea" :p om du har ett konto och vill se när jaG lägger upp nys videos. Från början var de bara fokuserade på min son Tyrion och hans utveckling men nu handlar det även om min "fertilitetsresa". :)

• Vattenliljan

Nu såg jag ditt inlägg också, attlangta01. Knasigt att vi alla gillar Claes så mycket! Men kul för honom att vara populär. :p Jag har inget emot nån av läkarna, men Claes har alltid varit favvosen genom åren.

• Vattenliljan

Håller med om att karlarna på något sätt känns mer positiva. Claes är så försiktig också. Jag har alltid ont vid VUL och han är alltid så himla försiktig och säger alltid vad han ska göra innan och sånt där.

Men vad kul egentligen att vi tre går på samma klinik! Tänk om vi suttit i väntrummet samtidigt utan att veta det. :D

• Vattenliljan

Kan säga redan nu att detta kommer bli ett ganska långt inlägg. Sowwy... :p

Men då har man i alla fall varit och träffat Claes på morgonen. Och jag hade visst haft ägglossning! Tydligen ligger det till såhär: När jag gjorde sista VUL:et innan Ovitrellesprutan hade jag en stor, mogen äggblåsa och många små (som alltid, eftersom jag har PCO-äggstockar). Jag tog Ovitrelle, och den stora äggblåsan lossade, men de små var helt enkelt FÖR små för att reagera på sprutan. Istället för att tillbakabildas som de brukar göra. så har minst en (han mätte bara en och jag hann inte se så bra) av de små äggblåsorna börjat växa mer. Denna/dessa utsöndrar då östrogen, som hindrar kroppen från att stöta ut slemhinnan och allt det där, så det är därför mensen lyser med sin frånvaro. Superkonstigt! Har aldrig hört förut att det kan bli så, har ni?

Så nu har jag i alla fall en äggblåsa på 10 mm. Han sa att den KAN växa på sig och lossa, även om det inte är så troligt eftersom min kropp inte brukar ägglossa av sig själv. Men ändå. Möjligheten finns! Så nu blir det sexy time under sommaren och den första augusti börjar jag med Provera. Han var dock riktigt noga med att jag MÅSTE ta ett gravtest innan jag börjar med Proveratabletterna. Jag frågade om det, för i bipacksedeln står det ju att man kan ta Provera när man är gravid och han sa att det kan öka risken för missfall. Så det kan ju vara bra för er andra att veta också om ni inte redan fått den infon. Alltid gravtest innan Proverastart (om man inte vet säkert från VUL eller liknande att man inte är gravid)!

Det känns faktiskt jätteskönt nu. Ett bättre "resultat" från läkarbesöket hade jag inte kunnat tänka mig och jag känner mig framförallt väldigt lättad att jag ändå KAN lita på att min kropp ägglossar av Ovitrelle. Så idag är jag glad igen. :)

Hur många är vi nu som kör igång igen i augusti? Jag fortsätter gärna hålla kontakten här, men förstår om tråden kanske dör ut när resten av gänget blir klara med sina behandlingar och antingen går vidare till gravidtrådar (hoppas!) eller måste vänta till augusti.

Svar på tråden Fler som gör hormonbehangling för att få ägglossning, utan IVF?