Att föda när barnet ligger i säte, hur vanligt?
Det är väldigt olika från sjukhus till sjukhus. Där jag har fött mina 3 yngsta barn så är de väldigt positiva till sätesförlossingar.
Mina trea är född i säte. Han kollades massor med UL eftersom han var tillväxthämmad så de hade ju stenkoll på läget. Jag verkligen laddade upp för att vägra snitt och blev helt paff när läkaren var helt överens med mig om att vaginalt var att föredra. Senare fick jag då veta att på just mitt sjukhus föder många i säte, även förstföderskor. De tvingar ingen men uppmuntrar till vaginal förlossning.
Det gjordes en bäckenröntgen även om överläkaren sa att hade det bara varit upp till honom hade vi kunnat skippa det men han visste inte om han skulle vara i tjänst när bebis skulle ut. Men han menade på att hade jag nu fött två barn innan helt utan problem så skulle väl en liten kotte på 2.5 kg komma ut också. Det gjorde han såklart utan minsta bekymmer.
Det jag fick lära mig då var att för att man som omföderska ska "få" föda i säte vill de att man ska ha haft förlossningar sen tidigare som inte avstannat mot slutet. Man fick inte sättas igång utan skulle gå tiden ut och jag fick heller inte föda upprätt utan det var benstöd som gällde men det var ju bara precis på slutet. Gick jättebra. Lite mer folk i rummet men annars ingen skildnad.
Jo föresten, föda i säte var mycket behagligare än med huvudet först. Mjuk rumpa är skönare att ha först än hårt huvud. När jag väntade fyran låg hon ett tag också åt fel håll och jag hoppades på säte igen men hon vände sig med huvudet före mot slutet.