• snerkan

Att föda när barnet ligger i säte, hur vanligt?

Nu är jag inte ute efter statistiken, utan mest andras erfarenheter!:)

Av de inlägg jag läst hittills verkar det som att de flesta får planerat snitt när barnet ligger i säte. 
    När våran son som precis fyllt två år föddes upptäckte de när de tog hål på fosterblåsan(eller vad det heter) att han låg med rumpan ned. Ingen hade haft minsta misstanke om detta innan. 
    Men han föddes vaginalt och allt gick bra, klart att det gjorde ont men det gör väl alla förlossningar. De behövde bara sy två stygn på mig.

Det var  en del uppståndelse runtomkring, läkare, barnläkare osv stod med på rummet och någon barnmorskestudent var med bara för att hon ville se en sätesförlossning.

Men jag är ganska glad att jag inte läste något om det innan, med de som får göra röntgen o så innan. Nu hade jag ju bara personalen och läkarna på förlossningen att lita på att det skulle gå bra.

• Svar på tråden Att föda när barnet ligger i säte, hur vanligt?
  • cosinus

Det är väldigt olika från sjukhus till sjukhus. Där jag har fött mina 3 yngsta barn så är de väldigt positiva till sätesförlossingar.

Mina trea är född i säte. Han kollades massor med UL eftersom han var tillväxthämmad så de hade ju stenkoll på läget. Jag verkligen laddade upp för att vägra snitt och blev helt paff när läkaren var helt överens med mig om att vaginalt var att föredra. Senare fick jag då veta att på just mitt sjukhus föder många i säte, även förstföderskor. De tvingar ingen men uppmuntrar till vaginal förlossning.

Det gjordes en bäckenröntgen även om överläkaren sa att hade det bara varit upp till honom hade vi kunnat skippa det men han visste inte om han skulle vara i tjänst när bebis skulle ut. Men han menade på att hade jag nu fött två barn innan helt utan problem så skulle väl en liten kotte på 2.5 kg komma ut också. Det gjorde han såklart utan minsta bekymmer.

Det jag fick lära mig då var att för att man som omföderska ska "få" föda i säte vill de att man ska ha haft förlossningar sen tidigare som inte avstannat mot slutet. Man fick inte sättas igång utan skulle gå tiden ut och jag fick heller inte föda upprätt utan det var benstöd som gällde men det var ju bara precis på slutet. Gick jättebra. Lite mer folk i rummet men annars ingen skildnad.

Jo föresten, föda i säte var mycket behagligare än med huvudet först. Mjuk rumpa är skönare att ha först än hårt huvud. När jag väntade fyran låg hon ett tag också åt fel håll och jag hoppades på säte igen men hon vände sig med huvudet före mot slutet.

• snerkan

cosinus: Precis, jag var också tvungen att ligga ned med benstöd. Men jag hoppas inför nästa gång att det kanske känns lite lättare att föda med huvudet före, om det nu blir så. Det kanske blir säte igen när det är så dags:P
    Det här var ju mitt första barn så jag hoppas att läkaren hade koll och inte bara hoppades att det skulle gå.
    Iofs så upptäckte de ju inte att han låg i säte förrän han redan var på väg ut så att säga så de kanske inte kunde göra så mycket.. 

Nickenyfiken76: Visst menar du rumpan först även om du skrev fötterna?:P

• nicke nyfiken76

Nä, jag menar med fötterna först.

snerkan skrev 2014-02-18 17:33:49 följande:
    Nickenyfiken76: Visst menar du rumpan först även om du skrev fötterna?:P
  • cosinus

Min son kom, om man ska vara petig, även han med fötterna först. Då sa man att det bör vara rumpan som vidgar livmodertappen men sen ramlade liksom fötterna när när han var i kanelen och han kan liksom i skräddarställning med fötterna snäppet före rumpan.

Det man är rädd för om fötterna kommer först är som jag förstått det att fötterna och resten av kroppen slinker ut innan man vidgat sig nog för att få igenom huvudet. Det är ju minst sagt obra om det inträffar

• snerkan

Jahaa då förstår jag! Min lille skrutt kom med pungen först så det klämde åt runt den mellan värkarna så den var alldeles svart när allt var klart. Så det blev ett pyssel med massa undersökningar av den för att se att den var hel:p och det var ingen fara som tur var!:)

Kollade de höfterna på era barn efteråt med anledning av att de föddes i säte?

• cosinus

Japp sonens höfter kollades med UL när han var några veckor. Lät dock som att den rutinen var på väg att försvinna och att de bara skulle kolla sätesbarnens höfter om de kändes dåliga när läkaren tryckte.

Min son hade inga problem. Hört att vissa sätesbarn är som fällknivar i början men min lille var aldrig fixerad i säte (fullt rörlig till förlossningen startade) så jag tror att det bidrog till att han inte ö h t verkade påverkad av att ha legat i säte.

• Fjonkis

Min kompis födde i säte. De viste inte att bebisen låg med rumpan först. De trodde det var huvudet. Det var på förlossningen de märkte att barnet låg i säte. Men hon hade kommit långt i förlossningsarbetet och födde i säte. Det var första barnet och allt gick bra med både henne och bebisen förutom att barnet fick ha en sån rosen skena för höfterna var inte som de skulle, det var tydligen för att han hade legat fel i magen hela tiden. Men efter 3 månader tog dom av den och allt gick bra. Jag själv tycker det låter hur läskigt som helst att föda i säte.

• snerkan

Jag fick faktiskt födas med kejsarsnitt pga sätesbjudning och fick även ha en sån ställning för höfterna i ett par månader, av den anledningen tillsammans med att min son låg och föddes i säte så har de kontrollerat hans höfter noggrant:)

• snerkan

Nu är tråden kanske lite gammal men nu är det snart dags för bebis nummer två här, och även han ligger med rumpan ner.

Den här gången har de gjort vändningsförsök o bäckenröntgen så det blir det mer planerat och förberett vilket känns jätte skönt.:)

Svar på tråden Att föda när barnet ligger i säte, hur vanligt?