• Patio

Lämna bort barnen till nya tjejen??

Nej, det är givetvis inte okej om det är så att denna tjejen även är helt ny för barnet. Då är det bättre om barnet får vara med dig de dagarna som pappan inte kan ha barnet. För om han ändå ska lämna bort barnet, så umgås han ju ändå inte med det!? Då är nog det bästa för barnet att vara hemma med mamma, tills dess att pappan kan umgås med barnet under sin umgängestid. Det säger ju för fasiken sig självt!!!

• Patio
    Anonym (ja) skrev 2014-02-17 19:00:45 följande:
    Att han vägrar kommunicera med mig? Nej. Att han har barnvakt som han litar på och som barnen känner? Ja.

Anonym (op) skrev 2014-02-17 19:33:41 följande:
    Hur han har det med flickvänner har du inte med att göra. och han får absolut lämna barnen till en barnvakt.

Mmm, bra farsa som lämnar bort barnet till en, för barnet, främmande kvinna (dessutom i hennes bostad), under sin umgängestid. Skiiiiiiitbra! Jävligt kul sportlov för barnet... "Vad gjorde du på sportlovet, Kalle?" - "Nä, jag fick ju umgås med pappas nya tjej medan pappa drog till Gbg..." SCHYYYYYYYSST!
  • Patio
    Slagathor skrev 2014-02-18 07:35:41 följande:
    Barnens far får själv bestämma över vad han gör med barnen under umgänget. Om han väljer att lämna dem hos sin nya tjej i två dagar har du ingenting med det att göra på hans umgänge. Jag kan förstå din känsla, men släpp det för du har ändå inget val. Försök lära känna henne istället.

Är det verkligen "för barnets bästa", som alla är så jävla noga med att kommentera ideligen!? Är det inte bättre om barnet får vara kvar med sin mamma istället, tills dess att pappan kommer tillbaka igen? Visst, han kanske har lagen på sin sida och får lämna barnet till vilken barnvakt han vill - men hur fasiken går det ihop med "barnets bästa"!?
  • Patio
    Anonym (op) skrev 2014-02-18 18:18:56 följande:
    Vem säger att hon är främmande för barnet?? De kan ju ha träffats massor? De har ju varit tillsammans ett par månader? och de kan ju dessutom ha känt varann i åratal innan??

Jag är själv ett sk "skilsmässobarn", så jag håller fast vid att jag tycker att det är helt jävla förkastligt att lämpa över ungen på sin partner, när det är meningen att barnet och föräldern ska umgås under UMGÄNGESTIDEN!
  • Patio
    Slagathor skrev 2014-02-18 18:47:41 följande:
    Jag har inte ens sagt nåt om barnens bästa. Jag har över huvud taget inte tagit parti för vare sig mammans eller pappans sida. Jag säger bara att det är så här det är oavsett vad och det är bättre att acceptera än att bråka. Jag förutsätter då att barnen inte far illa.

Jag tycker att pappan istället ska fråga om mamman kan ta deras gemensamma barn i början av lovet, då han åker till Gbg, så kan han hämta barnet när han sedan kommit hem. Att vara hos mamma är nog bättre än att vara hos pappas tjej...
  • Patio
    Anonym (Fia) skrev 2014-02-18 18:57:41 följande:
    Betyder det att barnen inte får vara med farmor och farfar eller faster och farbror under umgängstiden?

Om umgängesföräldern och barnet ses så sällan som VH, så tycker jag gott att UF kan ta tillvara på sin tid ihop med barnet, och åka och hälsa på farmor och farfar tillsammans. Bor man VV, så tycker jag självklart att barnet kan spendera en natt hos farmor och farfar, eller hos mormor och morfar, om det skulle krisa så att man behöver barnvakt. I just det här specifika fallet så hade ju några dagar hos farmor och farfar varit bra mycket bättre än hemma hos pappas nya tjej (förutsatt att f&f bor relativt nära, så det inte blir nått besvär för den sakens skull).
  • Patio
    Anonym (M) skrev 2014-02-18 21:09:26 följande:
    Men livet är inte alltid enligt ett schema - olika orsaker gör så att man ibland måste skaffa barnvakt!  Och framför allt; är mina barn de enda barnen i Sverige som självmant frågar efter att få åka till mormor o farmor?? Mina barn är 10 resp. 4 år o de har enda sedan de var riktigt små (1-2 år) kunnat sova hos mormor/farmor. I denna tråden så kan man nästan tro att det är näst intill barnmisshandel att ha barnvakt - o det är dessutom en massa tyckande hit o dit om vad man "ska" göra som förälder. Pappan till barnen ska ju (vad det verkar) herregud åka iväg med ett av barnen - är det då så konstigt att man ordnar barnvakt åt de andra - som dessutom är 6 o 8 år?!! De är ju inga spädbarn precis... Jag själv åkte utomlands med min äldste några dagar för ett år sedan o hade då barnvakt till min yngste (som då var 3 år).  Vad är problemet?! Alla jag känner har barnvakt någon gång då o då (en del oftare än andra o av olika orsaker) - varför är det så förbjudet att ha barnvakt?? O vad är det för besvär med om farmor o farfar bor långt bort - skulle barnen ta skada av att åka i en bil eller på ett tåg menar du?

Du verkar inte se felet i att låta pappas flickvän ha barnet, istället för barnets mamma. Det är barnets sportlov. Pappan ska ha umgänget under sportlovet detta år, men kan pga en Gbg-resa, inte ha barnet HELA sportlovet. Är det inte då bättre för barnet att få vara med sin mamma i början av sportlovet, tills dess att pappan kommer tillbaka från Gbg och kan umgås med sitt barn. Varför ska pappas nya tjej ta halva sportlovet när likaväl barnets mor kan det!? Jag skulle då rakt inte vilja bli överlämpad till pappas nya tjej, utan pappa - när jag likaväl kan stanna hemma med min mamma tills dess att min pappa är tillbaka och kan umgås med mig.
  • Patio
    Anonym (M) skrev 2014-02-18 21:25:56 följande:
    På vilket sätt är det bättre för barnen menar du? Barnen kanske inte ser det som att bli "överlämpade" utan att de ska få vara ett par dagar med pappas tjej o ha roligt! Men visst; jag kanske också "lämpar över" mina barn till deras mormor kommande helg när de ska åka iväg på en liten resa o roa sig utan mig (även fast jag också är hemma o är ledig - ve o fasa!)??  Om ett par veckor ska barnen vara hos en väninna till mig o hennes barn eftersom jag ska jobba - barnen älskar att vara där o längtar redan efter att jag ska "lämpa över dem" till min väninna! På vilket sätt skulle det vara bättre för barnen att jämt vara med mamma o pappa menar du? Det är väl jättebra om det finns flera bra vuxna i barnens liv!!

Dig kan man tydligen inte diskutera med. Det är en stor skillnad mellan mor och farföräldrar, än på pappas nya tjej... Det bästa är väl att fråga barnet; vill du vara med mamma tills dess att pappa kommer hem, eller vill du vara hos pappas nya tjej? Jag står fast vid min åsikt och lämnar härmed diskussionen...
Svar på tråden Lämna bort barnen till nya tjejen??