Inlägg från: mammasus |Visa alla inlägg
  • mammasus

dom skall göra någon slags utredning på min snart 3 åriga pojke

Jag är själv förskollärare och det har hänt att vi tagit in specialpedagog för barn som vi känner att vi behöver pedagogiskt stöd för att bemöta på rätt sätt. Det innebar inte att det blev satt någon speciell diagnos på barnet (för det krävs en mkt mer omfattande utredning via exempelvis BUP), utan att vi pedagoger ville ha vägledning för att lättast nå fram till och hjälpa/stödja barnet. Det är jättebra för barnet att pedagogerna arbetar likadant när de bemöter ditt barn. Kanske vet pedagogerna på ditt barns förskola helt enkelt inte hur de bäst ska bemöta ditt barns aggressioner och behöver vägledning. de kanske inte känner att de 'når fram'! Att de kallar in hjälp tycker jag är ett tecken på en engagerad personalgrupp och inte nödvändigtvis på att ditt barn har någon speciell diagnos. Ibland har barn det extra svårt i sina utvecklingsfaser.

Men självklart KAN det vara så att ert barn längre fram kommer att få en diagnos och att detta är er första 'varningsklocka'. Men än så länge är ert barn så litet... Det händer mycket mellan 2,5 och 3 år och det kan hända att han kommer att bete sig på ett helt annat sätt när han kommit ur denna fasen.

Mitt råd är att prata mkt med pedagogerna på förskolan (kanske finns det ngn du har extra förtroende för) och se hur det går för er lille kille. Och ha litet is i magen. Be att ta del av vad specialpedagogen ser och tipsar om.

• mammasus

Tänk på att inte prata om 'hur din som är' på förskolan med pedagogerna inför honom. Gå undan och prata! Barn blir ofta väldigt oroliga när de själva känner att 'de gjort något fel'.

Svar på tråden dom skall göra någon slags utredning på min snart 3 åriga pojke