dom skall göra någon slags utredning på min snart 3 åriga pojke
Det måste ju inte handla om att sätta en diagnos. barn är ju väldigt olika och vissa barn passar bättre eller sämre i olika miljöer. Det kan ju vara så enkelt att de behöver hjälp av en specialpedagog att möta er son på bästa sätt. Jag har två jätteolika barn. Jag har en nybliven 6-åring som går i förskoleklass och som är ett "skolbarn" på alla sätt och viss. Skolmiljö passar honom helt enkelt. Han gillar att få bestämda målinriktade uppgifter, har lätt att koncentrera sig på en sak i taget och väldigt rationell och "teoretisk". Han har en lillebror som snart fyller 6 år som inte alls är på det sättet. Han gillar att lära sig saker men inte i "skolbänken" på samma sätt. Jättestor skillnad på dem på fritidsaktiviteter också. Äldsta är först i kön med att följa instruktioner som ges. Hans lillebror "smiter" gärna undan om det inte verkar jättekul och gör något annat .
Se det som något positivt. Behöver han eller pedagogerna lite hjälp för att få hans förskolevistelse så bra som möjligt så är det ju bara bra. Vår äldsta har också varit sen med talet så har gått hos logoped. Mellansonen var tvärtom tidig, men nu har han börjat stamma så vi ska till logoped med honom med nu. Bättre att få hjälp om de behöver. Och behövd det ju inte så gör det ju inget om en pedagog eller annan specialist dubbelkollat .