Inlägg från: Mentat |Visa alla inlägg
  • Mentat

Varför hatar folk MP?

Quintus Zebra skrev 2014-10-03 09:07:49 följande:
    Ja. Att motsäga sig ett projekt som ledande forskare från flera inriktningar kritiserar. Som till och med kanske bryter mot lagen. Som går emot ingågna avtal om klimathotet. Som är dåligt genomarbetat och därmed innebär enormt slöseri med skattepengar. Det är i din värld sabotage?
    Att miljöpartister klagar och kritiserar det är inget förvånande men det innebär inte på något sätt att det skulle råda något som ens liknar konsensus kring denna kritik. Förbifarten har planerats i åratal. Att (mp) inte gillar resultatet betyder inte att det är dåligt genomarbetat. Det där är mest snömos.

Att stänga kärnkraftverken däremot, där kan vi verkligen tala om att ignorera klimathotet!
  • Mentat
    Quintus Zebra skrev 2014-10-03 12:56:35 följande:
    Har du några belägg för detta?

Läs mina länkar ovan. Det är inte bara MP som kritiserar. Utan massor av forskare och jurister. Och kritiken har funnits från början.
    Självklart finns det folk som har protesterat i alla tider. De behöver inte vara medlemmar i (mp) för den sakens skull även om (mp) har varit motståndare till alla vägprojekt jag kan minnas att det varit någon som helst diskussion om.

Förbifarten har planerats och utretts i olika skepnader sedan 60-talet, i nuvarande form förordades den av Trafikverket redan 2006: www.trafikverket.se/Privat/Projekt/Stockholm/Forbifart-stockholm/Om-projektet/Bakgrund/

Vad man än kan säga om projektet så inte är det att det är dåligt underbyggt i alla fall.
  • Mentat
    Quintus Zebra skrev 2014-10-03 17:13:47 följande:
    Har du läst vad statens egna kontrollinstanser tycker om trafikverkets utredning?

Finns i min länk ovan.

Nu framstår du kanske som oinsatt. MP sitter som sagt i massa kommunledningar runt om i Sverige och röstar igenom bilsatsningar. Men självklart röstar de emot sådana som de anser strider mot ingångna avtal och lagar. Det borde ju alla göra?

Varför skriva på klimatavtal om man sen ska  skita i den i praktiken?
    Det kan man ju fråga sig - (mp) skiter bevisligen i allt vad klimatet heter när de som första prioritet vill lägga ner kärnkraften!
  • Mentat
    Tom Araya skrev 2014-10-25 01:51:43 följande:
    MP-toppen: Inget svek att köra över folkviljan

www.expressen.se/gt/mp-toppen-inget-svek-att-kora-over-folkviljan/
    Lustigt med tanke på hur viktigt det vara att följa folkomröstningen i Stockholm, som gav ett "Ja" till trängselskatt - åtminstone så länge man höll sig till enbart Stockholms kommun och inte räknade in kranskommunerna.

Det är väl så att det är viktigt för (mp) att följa en folkomröstnings resultat när det stämmer överens med den egna uppfattningen, inte annars...
  • Mentat
    Tom Araya skrev 2014-11-10 00:56:52 följande:
    Kul slagord men inte riktigt sant. Det beror förstås på vad man menar med "förbifart". Essingeleden skulle ju kunna klassas som en sådan, om än våldsamt överbelastad. Sofia har en ringled men den ser inte rolig ut, en smal landsväg med dålig asfalt.

Annars ser jag ingen förbifart runt Chisinau, Valetta eller Reykjavik för att ta några exempel.
  • Mentat
    Tom Araya skrev 2014-11-27 06:13:23 följande:

Inte helt rätt...

Essingeleden har sina brister, bl.a. i vilka färdriktningar den erbjuder en förbifart för Stockholms innerstad.

Flera av städerna du räknar upp finns möjlighet att ta sig förbi utan att köra igenom, även om det inte är en regelrätt förbifart samt att vissa ligger så till att det endast finns en mindre ort vid kusten kvar att åka vidare till, ingen stad.
    I övrigt känns det väl sådär att bli jämfört med länder som Moldavien exempelvis.

Jag påstår inte att situationen i Stockholm är bra på något sätt eller att man vill bli jämförd med Moldavien, bara att det där med att förbifart saknas bara här och i Albanien inte riktigt stämmer även om det är klatschigt.
  • Mentat
    KillBill skrev 2015-04-08 12:34:47 följande:

Nu går multinationella läskgiganten Coca-Cola och bensinjätten Statoil i bräschen för högre koldioxidskatt ? med högre klimatmålsättningar än regeringen.

Fast det där diagrammet visar alltså andel miljöskatter av totala skattekvoten. Att Sverige ligger lågt där kan ju lika väl bero på att vi har en hög skattekvot rent allmänt. Myket riktigt ligger Slovakien, med låg skattekvot, högst på listan. Beligen och Frankrike har också ett högt skatteläge generellt sett.

Så värst mycket visar därför inte det diagrammet.
  • Mentat
    FDFMGA skrev 2015-04-08 13:21:37 följande:
    Men om du läser artikeln i SvD så framgår det att Sverige ligger på den lägre halvan avseende miljöskatter även sett till BNP.

Tyvärr var det väl så att den enda anpassningen till klimatförändringar från alliansregeringarna bestod i munväder - och särskilt mycket bättre lär det knappast bli med ett svagt MP i en svag regering.

Det är väl heller inte bara avseende praktisk miljöpolitik Sverige håller på att halka efter utan även avseende industriell miljöteknik.

Trist! 
    Jo, men Sverige har också ett högt BNP / capita. Det är litet grand deet jag invänder emot, att man måste se till vad diagrammet egetnligen mäter.

Ja, jag håller med om att Alliansregeringen kunde ha gjort mer för klimatet. Man kunde ha initierat byggandet av nya kärnkraftverk, kärnkraften är ett viktigt skäl till att vi har så låga CO2-utsläpp / capita, och man kunde ha satsat pengar på forskning kring alternativa bränslen.

Det är helt riktigt att det knappast blir bättre med (mp) i regeringen.
  • Mentat
    FDFMGA skrev 2015-04-08 15:13:35 följande:
    Nu förstår jag inte.

Dels tvivlar jag på att Sveriges BNP/capita ligger så särskilt högt i EU-sammanhang - och de är ju EU-länder som utgör jämförelseobjekten om jag inte minns fel och dels förstår jag inte din koppling  till per capita, alltså vad den tillför jämfört med andelen miljöskatter av BNP.
    Vad fastställer miljöskatterna idag? Är det inte EU-regler som ligger till grund för dem? Med någotsånär lika miljöskatter i hela EU blir både BNP och skattetryck relevant eftersom det är det man jämför med.
  • Mentat
    Rataxes skrev 2015-04-28 18:53:20 följande:
    Tom Araya skrev 2015-04-28 18:42:15 följande:
    Att det är vansinne eftersom vi blir tvungna att köpa in tysk kolkraft för att ersätta den under vinterns toppar. Knappast ett steg framåt för miljön.

Man tar sig för pannan... Består regeringen verkligen av fullblodsidioter? Ska folk behöva börja frysa ihjäl innan vanligt folk vaknar?
    Svar: Ja.
Svar på tråden Varför hatar folk MP?