Inlägg från: Flash Gordon |Visa alla inlägg
  • Flash Gordon

Varför hatar folk MP?

KillBill skrev 2017-05-27 19:34:38 följande:
    Det är väl inte så konstigt att kritik från en organisation som undersöker sig själv blir lite slätstruken skulle det stå..
    Kritiken har alltså enligt dig gått från att vara "stark" till att bli "slätstruken" när jag väl förklarat för dig vad kritiken handlar om.

För du hade ju själv aldrig läst konsultrapporten och chansade på at tingen annan heller ahde gjort det när du klämde i med "stark".
  • Flash Gordon
    KillBill skrev 2017-05-28 11:19:49 följande:
    Kalla det för vad du vill..

"Under måndagen kom beskedet att avtalet om förbrukningsmaterial som Stockholms läns landsting har med företaget Onemed Sverige sägs upp i förtid, efter avslöjanden om att företaget bland annat levererat stödstrumpor för 6.000 kronor paret"

www.dn.se/sthlm/beslut-om-avslutningsavtal-me.../
    Tja, ska vi kalla det för ej uppsagt?

Det finns de som önskar säga upp det men det verkar inte gå riktigt som de vill.
    KillBill skrev 2017-05-28 11:22:59 följande:

En rapport av det här slaget är sprängstoff för media och politisk opposition. Därför måste du läsa rapporten mellan raderna..

Du berättade aldrig vad du har för erfarenhet av offentlig upphandling. Saknar du sådan erfarenhet eller?.

Läsa mellan raderna? Är det alltså någon slags konspiration där innehållet i rapportens styrts och kritiken lindats in? Eller var det bara du som läste en rubrik och chansade?

Till skillnad från dig har jag varit inblandad i ett tresiffrigt antal offentliga upphandlingar. Från bägge håll. Därav att jag inte är särksilt upprörd då jag har fungerar.hýfsad koll på vad som är vad i detta.
  • Flash Gordon
    klyban skrev 2017-05-29 11:11:28 följande:

Uppfattar det mer som att flash säger det är inte så lätt och komma ifrån avtal och att de är komplicerade inom det statliga/län/kommun.

Dock råder det noll tvekan om att avtalet var katastrofartat dåligt skrivit.
    Men onemed måste vara en jävla bluffare också, för ingen med gott samvete kan göra så, även om avatalen är som de är.

Frågan är vart hittar jag stödstrumpor som kostar 6000:- paret?
    Är det ens möjligt? (länk krävs om ni ska svara på den).

Nä, det är inget märkligt med avtalet egentligen.

Däremot har debatten efteråt kommit att bli som den om Carema som vägde blöjor. Folk utan insikt har åsikter medan vad det egentligen handlade, som var fullt logiskt och rimligt, försvann i skränet från flocken.

(man vägde blöjorna för att kunna bedöma behovet för varje enskild patient/boende)

6000:- per stödtextilier (som det egentligen handlar om) finns beskrivet av mig innan. Med länk. Det är till och med billigt enligt folk i branchen.
  • Flash Gordon
    KillBill skrev 2017-05-28 15:11:33 följande:
    Målsättningen med avtalet var att stoppa landstingets ökade kostnader för förbrukningsvaror och kostnaden med det nya avtalet skulle bli lägre än 2013 års utfall.

Landstingets har totalt misslyckats med denna målsättning och har därför kommit överens med leverantören Onemed att avsluta avtalet i förtid.

Det är förvånande att du försvarar denna misslyckade upphandling för inte ens allianspolitikerna gör det.
    Jaså, så nu är det "målsättningen", som är vinkeln för kritiken. Vad är det? Fjärde, femte vinkeln du kommer med?

Som du inte läst i rapporten så lyckades alltså landstinget till hälften med sin målsättning.

Man har lyckats få ned kostandsökningen till att vara lägre per år än under föregående persiod.

Däremot lyckades man inte fullt ut med att få kostnadsökningen att bli mindre än ökningen av förbrukningsmateriel, dvs man har fortfarande en kostnadsökning per faktisk inköpt enhet.

Ett inte optimalt resultat, men ändå ett resultat. Ett första steg mot bättre kostnadskontroll.
  • Flash Gordon
    klyban skrev 2017-05-29 12:54:28 följande:

Jo, om man får stödtextilier(ska jag bara anta stödstrumpor ingår här?)som man måste betala 6000:- för, då är det nått fel.
    Är dom gjorda av guld?

Så hur motiverade man det som billigt?
    Det finns u trots allt sånt här för bråkdelen av dessa priser.

Du är så engagerad i att försvara deras beteende, så jag direkt undrar om du har direkta intressen i dessa affärer.

Om du läser länken jag lagt in så förstår du varför det är billigt med 6000:-.

Det går åt många mantimmar för att designa och sy dessa textilier efter varje enskild människa och varje enskild skada.

Men tänker du inte ens bemöda dig om att läsa en beskrivande artikel om saken är det inte så mycket mer att säga.
  • Flash Gordon
    KillBill skrev 2017-05-29 13:04:04 följande:
    Larva dig inte. SLLs upphandling resulterade både i ökade kostnader mot tidigare år och mot de målsättningar som SLL hade satt upp för upphandlingen.
    Jag har just beskrivit hur det var i verkligheten, finns i rapporten du inte läst, och ditt svar är "larva dig inte" ...
  • Flash Gordon

Miljöpartistisk Ungdom i dagens Epstein och Nordegren:

"Väljarna har bara inte föstått hur världsledande vi är på detta."

Jo men så är det förstås.

Det är bara väljarna som inte har föstått hur genialisk MP:s politik är och det är därför MP har 2,9% i senaste mätningen.

Bra, fortsätt så MP så blir allt bra. Jag lovar.

• Flash Gordon
    KillBill skrev 2017-05-29 17:59:53 följande:
    sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=...

P4 stockholms reporter Björn Lindberg beger sig till en butik som säljer stödstrumpor och andra hjälpmedel. Strumpor för 6000 kr har butikens strumpexpert aldrig hört talas om..

"En sådan strumpa har jag aldrig hört talas om, som kostar 6 000 kronor. Det var chockerande, säger strumpexperten Ingmarie Melin och skrattar"
    Du är välkommen att informera dig själv du också. Länken finns i ett mina tidigare inlägg.
  • Flash Gordon
    KillBill skrev 2017-05-29 20:15:02 följande:
    Du är välkommen att ta del av mina länkar du med .

Vad är din kommentar till att alliansens politiker beslutat sig för att avsluta avtalet där landstinget hade "förmånen" att köpa strumpor för endast 6000 kr per par i förtid. Vad är det som du men inte allianspolitikerna har förstått?
    .
    Vad är det du inte förstår med att avtalet inte är uppsagt, blir väl motfrågan då.
  • Flash Gordon
    nattuw skrev 2017-05-29 23:16:20 följande:
    Såg på nyheterna att Miljöpartiet skall bli ett miljöparti och hoppas att det skall göra så att de lyckas klamra sig kvar i riksdagen. Frågan är om inte det tåget redan gått. Deras trovärdighet i miljöfrågor torde numera vara lika med noll eller däromkring. ( www.sydsvenskan.se/2017-04-28/mp-ska-vara-ett... )

Tydligen har de även kastat ut någon ungdomspolitiker som haft fel umgänge. ( www.aftonbladet.se/nyheter/a/AK1LM/gron-ungdo... ).
    Tja, ett sista försök.

Det där med identitetspolitik och islamism blev ju ingen höjdare.

För MP gäller det att styra bort folks tankar från Kaplan och Yasri Khan inför valet. Strunt samma att det sitter mängder med liknande mörkerfigurer kvar i partiet.

Samtidigt finns det inte många pluspoäng att hämta på exempelvis Bromma- och Förbifartenfrågorna.

Då får man hitta andra miljöfrågor att lyfta fram, men dessa får inte samtidigt styra över väljarnas tankarna till Bromma, brunkol och Förbifarten.

Kan bli knepigt det där, men de lär försöka.
Svar på tråden Varför hatar folk MP?