Inlägg från: Andrers |Visa alla inlägg
  • Andrers

Varför hatar folk MP?

themia skrev 2014-04-09 16:36:32 följande:
    Du har nog inte förstått en politikers uppgift i samhället.
    Politiker ska inte vara experter eller företagsledare.

Politikers uppgift är att som allmänhetens representanter se till att våra gemensamma resurser fördelas så rättvist och effektivt som möjligt.
    Eftersom allmänheten består av människor med många olika behov och åsikter, så behöver vi flera politiska partier för att alla ska känna sig någorlunda hemma nånstans.

Nu kan jag genom min utbildning en hel del om elproduktion i olika former, men det är inte viktigt.
    När jag behöver expertkunskap frågar jag experterna, kanske rent av dig, vem vet.

Jag har en vision om ett samhälle, som jag arbetar för. Du delar säkert inte min vision, men det är helt ok för mig.
    Det är det underbara med demokrati och yttrandefrihet.
    En politiker måste alltid veta vad som sker i det egna partiet. Din okunnighet om detta är skrämmande.

Et politiskt parti måste öppet redovisa vilka frågor de kommer att driva. Det funkar inte när språkrören och partiprogrammen säger en sak när detta inte gäller när dessa konstiga politiker fått sina mandat. Detta är ett hot mot demokratin.

Det funkar inte heller när du bara vill ha yttrandefrihet för dem som tycker som du och inte de som är kritiska till dig.

Det verkar som om du varken är för demokrati eller yttrandefrihet.Kan du förklara för mig hur Gun Moss Bjärling kunde Gun Moss Bjärling bli sjukvårds politiker för MP med  de åsikter som hon har? När vi avklarat henna så har jag flera frågor till dig. Gun Moss Bjärling är inte ett undantag som du kan vifta bort hur lätt som helst. Alla politiker i miljöpartiet kan inte vara undantag.

Jag tycker att personer som dig inte borde vara politiker. 
  • Andrers
    effemgea skrev 2014-04-10 07:59:16 följande:
    Nja, det är inte något komiskt med att försöka ha en helhetssyn.

Själv anser jag att MP för helhetssynens skull borde bortse från kärnkraftkramarnas brist på helhetssyn och göra en bedömning av kärnkraften relativt klimatförändringarna och pragmatiskt återuppväcka lden slogan linge 2 hade inför folkomröstningen om kärnkraft - Avveckling, men med förnuft.

För övrigt så finns det väl relativt många kärnkraftkramare som förnekar klimathotet. Men en förnuftig politik kan ju inte lägga skulden för brist på mänskligt förnuft hos vissa kärnkraftkramare på kärnkraften.
    Helhetssyn är en floskel som homeopaterna använder. Och den är väl lika användbar på miljöpartiet. Och ni är ju väldigt positiva till denna humbug och vill gärna att den skall användas på våra sjukhus. 

Alla annan politik som  ni talar om kanske låter bra men det är lika lite förnuft i den so det är medicin i homeopatiska piller.
  • Andrers
    themia skrev 2014-04-10 08:53:47 följande:
    (Jag hade egentligen lämnat tråden, men eftersom jag uppskattar din sakliga hållning vill jag ge ett svar.
    M.a.o. kommer jag inte att svara dem som bara vill tala om hur dum jag är)
    Det är fegt när politiker smiter från svåra frågor. Det är uppenbart att MP har andra prioriteringar än miljö och klimat. Miljöpartisterna vill satsa på alternativmedicin och annan humbug. De vill införa homeopati och zonterapi i vården. De tror på pseudovetenskap och detta kan medföra enormt slöseri med pengar.

Du måste känna till Gun Moss Bjerling och Pernilla Hagberg. Det är de två mest kända och de värsta. Men de är bra några få av många.

Jag tror att en knasig politik där man slösar bort pengar på dåliga investeringar är farligt för miljön.  Om man inte vill gå tillbaka till stenåldern så måste alla investeringar vara smarta och ekonomiskt försvarbara.  Det är nödvändigt för att ha råd med en bra miljöpolitik.

Därför bör man inte rösta på miljöpartiet om man vill värna om miljön. 
  • Andrers

En förutsättning för att kunna avveckla kärnkraften är att miljöpartisterna inte får makten. En avveckling av kärnkraften och bibehållen standard kräver  kompetenta politiker och det har inte miljöpartiet. Man måste också vara medveten om att hänsyn till miljön har ett pris och om man röstar för miljön så måste man vara beredd på att betala detta pris. Om amn vill ha så mycket som möjligt av båda så bör man inte rösta på vilda idioter.

Jag måste poängtera att jag inte håller med SD i deras kritik av MP. Jag har samma inställning till invandrare men jag är tror att MP inte bör sköta flyktingpolitiken heller. De kan förstöra den också.

Ta reda på lite mera om MP innan ni röstar. Det räcker inte med att läsa partiprogrammet och lyssna på språkrören. Om man gör det så får man en felaktig bild. Man blir helt enkelt blåst. Det finns ett litet antal duktiga och kunniga politiker i miljöpartiet men om man tittar på den stora massan så undrar man hur de hämnat där.

• Andrers
    effemgea skrev 2014-04-10 16:41:12 följande:
    H,mm, det där verkar knepigt. Jag är inte överdrivet insatt i MP:s politik - men menar du verkligen att de förespråkar att man inför homeopati som en alternativ behandlingsform på sjukhusen?

Jag har så svårt att tro på dig.

Alternativet skulle kunna vara att du är drabbad av samma mentala härdsmälta som är så vanlig bland rasister, det vill säga att man letar upp ett enskilt exempel som man sen generaliserar utifrån.

Nåväl. Ge gärna exempel på när, var och hur MP förespråkar homeopati.
    Jag måste först rätta till ett missförstånd. Jag har inte samma syn MP som SD har.  Jag tycker mer illa om SD än MP men jag anser att de är lika extrema. MP är ett större hot mot mig personligen eftersom de har så många knäppa idéer.  Visserligen så kan de inte få igenom så mycket så länge de är i minoritet men de har redan nu för mycket makt. I Göteborg vill Kia Andreasson att lagen skall ändras så att kommunen skall  få rätt att ta betalt för parkering på privat mark. Hon gillar inte att stormarknader och andra affärer har gratis parkering. Hon vill också lägga sig i hur mycket bostadsrättsföreningar tar betalt för sina p-platser. Det får inte vara för billigt. Kia Andreasson har förstört mycket på den korta tid hon varit politiker här. Som tack för besväret myglade hon till sig en skyhög pension på ett tvivelaktigt sätt trots att miljöpartiet vill sänka pensionerna ganska mycket för vanliga pensionärer. Hon ansåg att hon var värd det trots att alt hon gjort varit tokigt och hon saknar utbildning. Jag tycker det är dubbelmoral.

Jag trodde det var allmänt känt att majoriteten av miljöpartisterna vurmar för kvacksalveri och pseudovetenskap. Det vore inte bra för demokratin om de har lyckats dölja det så väl. Är folk så naiva att de bara lyssnar på språkrören och läser partiprogrammet. Alla vet att det inte funkar med SD men det är lika tokigt att göra det när det gäller MP.

Det gäller kanske alla partier i viss grad men både SD och MP är extrema i detta fallet. Varför tror du språkrören kallas språkrör. Meningen är att de bara skall försöka förmedla vad de andra politikerna tycker. Men när de andra fått sina uppdrag så kan de skita i både partiprogram och språkrören. I vår demokrati så röstar du i princip på en lista med personnamn och de personer som blivit valda på det sättet kan hävda att de fått förtroendet att föra den politik som de personligen tror på. Denna politik kan gå tvärs emot allt som står i partiprogrammet och det som språkrören säger. Problemet är att folk inte tänker så när de röstar.

I princip så har den enskilde politikern rätt att gå över till ett parti som har motsatt politik på sitt program. Vi har sett två exempel på detta, Det var när Gudrun Schyman gick till FI och tog sitt mandat med sig från V. Och det var en moderat i Göteborg som tog med sig sitt mandat till miljöpartiet. Det är helt sjukt sätt att strunta de väljare som röstat på en. Jag anser att en politiker måste respektera de väljare som valt en. Det är bara FI och MP som accepterat sådana politiker.

Det finns många exempel på kostliga idéer som miljöpartister tror på. Många av dem tror på konspirationsteorier även om det inte är lika vanligt som homeopati och pseudovetenskap.  Varje gång något poppar upp och uppmärksammas i media så tar ledningen avstånd från detta men inget händer sedan. Ledningen vet att sådana politiker stöter bort folk och de vill gärna mörklägga. Tyvärr så granskar inte pressen miljöpartiet alls. De lägger ner all möda på SD som har granskats och avslöjats så att ingen har missat vad de står för. Det vore bra för demokratin om pressen kunde göra samma sak med miljöpartiet men de är partiska. En majoritet av politikerna är miljöpartister och det anses inte fint att gräva hos dem.

Jag har inte samlat på mig länkar eller skivit upp alla namn som jag stött på när jag granskat miljöpartiet och jag behöver agna en viss tid till ytterligarara resears om jag skal kunna komma med många bevis mina påståenden.

Flera miljöpartister kan du läsa om i denna tråd(du har kanske inte läst allt)

Jag ställde en rak fråga till Themia som hon vägrade besvara.

Hur kunde Gun Moss Bjerling bli sjukvårdspolitiker för MP med de bisarra åsikter som hon har. Det är ofattbart. Jag fick inte något svar. Du kan läsa om henne i tråden.

Du borde ha läst om Pernilla Hagberg i Vingåker. Hon tror på chemtrails och många fler konspirationsteorier.  Ledningen påstår att hon är ganska unik men det stämmer inte. Hon sitter fortfarande kvar på sin post och har stöd från andra miljöpartister.
    Gunvor G Ericsson som tillhör partiets ledning har uttalat sig positivt om både homeopati och annan kvacksalveri men hon smyger med detta pga att det inte är MP:s officiella linje. 

Röstar man på MP så vet man inte vad man röstar på. Det kan bli vad som helst. Men många av deras politiker arbetar och motionerar tvärs emot den officiella linjen.

Jag skulle behöva dokumentera alla fakta för dem som inte känner till dem. För demokratins skull är det viktigt att de kommer fram. Men det finns mycket man kan googla sig fram till.  Det finns vederhäftiga källor . Riksdagens , regionernas och kommunernas webbsidor innehåller mycket information. Politikernas egna bloggar är också bra att läsa. "Gammalmedia" brukar inte ljuga. Du kan också läas om Gun Moss Bjärlings eskapader på socialstyrelsens sidor. 

Det kravs mycket av en väljare för att få frm sannjinen och hålla sig informerad.

Och tro inte att jag är höger , SD:are eller mot miljöarbete. Jag är för konstruktivt miljöarbete men det måste ske under ansvar och inte hur som helst. jag betecknar mig som ansvarsfull vänster utan parti. Jag är för ökad invandring och liberalare flyktingpolitik. Men jag tror att MP är kapabla att även sabba dessa frågor med en ansvarslös politik.
  • Andrers
    effemgea skrev 2014-04-11 07:17:12 följande:
    Jag ska läsa igenom och återkommer - men jag tolkar ditt svar som att du påstod att MP har homeopati på agendan därför att de inte har uteslutit en medlem som utövar homeopati.

I så fall anser jag att din debattteknik har vissa väsentliga brister.
    En person som håller på med ren bluffverksamhet och lurar folk bör inte vara politiker. Och det är inte bra om ett parti har många sådana personer. 

Men det är inte bara det som jag är kritisk till. Det är miljöpartiets hycklande om detta och det faktum att de enskilda politikerna kan göra precis som de vill i demokratins namn. Men detta är i själva verket rent lurendrejeri eftersom väljarna tror att de röstar på ett parti som följer r partiprogrammet och gör som språkrören säger. Politikerna måste öppet redovisa var de står och vilken politik de kommer att verka för. De vet att väljarna litar på språkrören och partiprogrammet.

Om du inte vet vad homeopati är så bör du ta reda på det. Det är ren bluffverksamhet och det borde förbjudas. Denna bluff har faktiskt avslöjats så många gånger att det är ofattbart att de kan hålla på.
  • Andrers
    themia skrev 2014-04-12 23:32:49 följande:
    Självklart, säg det parti som inte vill regera med egen majoritet.
    Tyvärr så har MP:s inflytande i Göteborg orsakat en mindre katastrof här. Sossarna har släppt fram dem alldeles för mycket. 

Då är borgarna tryggare på den punkten. De skulle aldrig lägga sig för MP. Det största felet med sossarna är MP.
  • Andrers
    Gert skrev 2014-04-13 09:02:43 följande:
    Där har du fel. Borgarna har redan lagt sig för MP.
    Det har jag missat i så fall. Jag tror inte riktigt på det. Jag tycker att det är ok om de kommer överens med MP om bra saker. Då har jag inget att invände,

Men här i Göteborg så är det massor av dåliga beslut som innebär slöseri men pengar och besvär för alla.  Med andra ord katastrof.
  • Andrers
    Mentat skrev 2014-04-16 10:52:53 följande:
    Ja, det är därför jag menar att de inte ännu har gjort upp med sitt odemokratiska förflutna. Vi får väl se om det ändras framöver men Lars Ohly försvarade skrivningen i en radiodebatt med Peter Wolodarski för några år sedan.
    V känns nog mera demokratiska än MP i dag. MP säger en sak och gör en annan. De har "falsk marknadsföring"
  • Andrers
    themia skrev 2014-04-16 22:58:52 följande:
    Miljöpartister är inga dumbommar.
    Som bekant är miljöpartister överrepresenterade bland folk med akademisk utbildning
    Hur kan det då komma sig att miljöpartister kommer med så många konstiga motioner och att de låter kvackare bli politiker.  De kanske är välutbildade men kraven på universiteten är faktiskt väldigt låga. Man behöver inte vara speciellt duktig för att klara av en akademisk utbildning.

Och hur kan du vara politiker i detta parti utan att känna till deras inre stridigheter. Det förvånar mig faktiskt. 
  • Andrers
    effemgea skrev 2014-04-16 20:08:10 följande:
    Det har jag mycket svårt att tro.

Folk inom SD-sekten har ofta stora problem att förstå att man inte kan generalisera utifrån enstaka händelser, inte så konstigt förresten, eftersom hela toksektens omvärldsbild är konstruerad av utvalda fragment.

Tror det var i den här tråden någon sverigedemokrat skulle bevisa för mig att miljöpartister är okunniga och triumferande petade in en bild på en miljöpartist som sa att hon var ointresserad av politik

Folk som triggas av  och generaliserar utifrån fragment skulle behöva sätta sig på skolbänken igen. Där har verkligen den svenska skolan misslyckats kapitalt.
    Det är alltid samma visa med politiker. Varje händelse bortförklaras som en enstaka. Hur många enstaka händelser behövs det för att en politiker skall erkänna att det förekommer ofta? Det kallas sopa under mattan och förneka.
  • Andrers
    themia skrev 2014-04-18 11:41:11 följande:
    Och vilken är din synpunkt?
    Att antroposofiska läkemedel är giftiga, eller ...

Eller du kanske helt enkelt inte vet vad antroposofisk betyder.
    I så fall är du ursäktad.
    Antroposoferna håller på med kvacksalveri. Det vet de som är kunniga. Många miljöpartister vurmar och arbetar för både kvacksalveri och pseudovetenskap! Det vet de som är insatta i hur miljöpartiet arbetar. 

Man kan inte både vara mot homeopati och för antroposoferna eftersom de tror på och använder homeopati.

Det är skrämmande att se hur anonyma MP-politiker öppet blottar sin inkompetens på detta forum. 

Du har ju inte en aning om vad som sker i ditt parti. Ta reda på det. Jag tycker att det är det minsta man kan begära av en politiker.
  • Andrers
    themia skrev 2014-04-17 08:31:51 följande:
    Om du tog upp verkliga problem, skulle jag kunna ge ordentliga svar, men du pekar på väldigt konstiga sidospår.

"Konstiga motioner"
    Vad är det, och vem avgör att de är konstiga? Du?

"Låter kvackare bli politiker"
    Alla får bli politiker, som vill göra en insats för sitt parti. Vilket yrke man har spelar ingen roll, så länge man inte ägnar sig olagligheter, och homeopati är inte olagligt i Sverige.
    Samma gäller i alla alla partier utom SD som utesluter folk för att dom vågar säga högt vad dom tänker.

Att kraven på universiteten är för låga håller jag med om. Det är ett problem som bottnar i att kraven i grundskolan och gymnasierna också är för låga.

Såklart jag känner till "partiets inre stridigheter". Sådana avgörs på kongressen varje år.
    Men ett lokalt bråk i någon lokalavdelning nånstans i landet är ingen "inre stridighet". Det är bara någon medlem som kommit på kant med sin lokala ledning.

Tror du inte att sånt förekommer i andra partier?
    Eftersom du är (eller påstår) politiker för miljöpartiet så anser jag mig ha rätt att kräva av dig att du känner till vad som händer i ditt parti och jag skall inte behöva länka till fakta.. Du skall känna till dem.

Jag  tolkar din okunskap som ytterligare ett bevis på att MP-politiker är inkompetenta. Det är lite tråkigt att du är anonym. Det är svårt att använda anonyma politiker som bevis mot miljöpartiet. Men det är nog best för dig att du förblir anonym.
  • Andrers
    themia skrev 2014-04-17 08:31:51 följande:
    Om du tog upp verkliga problem, skulle jag kunna ge ordentliga svar, men du pekar på väldigt konstiga sidospår.

"Konstiga motioner"
    Vad är det, och vem avgör att de är konstiga? Du?

"Låter kvackare bli politiker"
    Alla får bli politiker, som vill göra en insats för sitt parti. Vilket yrke man har spelar ingen roll, så länge man inte ägnar sig olagligheter, och homeopati är inte olagligt i Sverige.
    Samma gäller i alla alla partier utom SD som utesluter folk för att dom vågar säga högt vad dom tänker.

Att kraven på universiteten är för låga håller jag med om. Det är ett problem som bottnar i att kraven i grundskolan och gymnasierna också är för låga.

Såklart jag känner till "partiets inre stridigheter". Sådana avgörs på kongressen varje år.
    Men ett lokalt bråk i någon lokalavdelning nånstans i landet är ingen "inre stridighet". Det är bara någon medlem som kommit på kant med sin lokala ledning.

Tror du inte att sånt förekommer i andra partier?
    Menar du på fullt allvar att en  politiker i ert parti kan syssla med vad som helst bara det är lagligt. Jag tror knappast det. Tänk efter nu. Är det verkligen så. Gjorde du inte en groda nu. Strata porrklubb är lagligt. Hur vore det med en ekologisk porrklubb som gör reklam för miljöpartiet. Oavsett vad man tycker om porrklubbar så är de lagliga och de ger kunderna det de betalar för (antar jag) De bluffar inte (om de inte fuskar med hudfärgade trikåer)
  • Andrers
    themia skrev 2014-04-19 11:31:06 följande:
    Hej, jag ställde en fråga.
    Kan du försöka svara i stället för att kontra med dumheter, som bara är avsedda att provocera.

Bra skrivet!
    Themia! Du ställde en idiotisk fråga till   "Cal XVI Gustf"   och jag kan inte svara i hans ställe.  Det jag skriver är inte dumheter.! Ditt problem är att du inte kan svara eftersom du är okunnig. Ta reda på vad som sker i ditt parti. 

Tror du på antroposofi? Antroposofi inkluderar homeopati och mycket annat knasigt. Det blir lite svårt att försvara antroposofi och samtidigt ta avstånd från homeopati.

• Andrers
    themia skrev 2014-04-19 17:46:23 följande:
    Du behöver inte svara på frågor jag ställer till andra personer.
    Det räcker om du svarar på frågor jag ställer till dig - se #487

Jag har skrivit flera gånger i tråden att jag inte tror på homeopati. Hur många gånger krävs för att du ska fatta?
    Antroposofi vet jag väldigt lite om, och jag är helt ointresserad.

Men din springande punkt har hela tiden varit att MP borde utesluta en medlem som ägnar sig åt homeopati.
    Jag har svarat att homeopati inte är olagligt i Sverige, och att MP inte har homeopati i sitt partiprogram.

Om en medlem ägnar sig åt homeopati (om uppgiften stämmer, jag har bara dina ord på det) är från MP:s synpunkt totalt ointressant så länge medlemmen inte motarbetar partiet eller bryter mot lagen.

Förstår du nu, eller måste jag skriva det ytterligare en gång?
    Jag tycker att du väldigt tydligt att du bagatelliserar bluffverksamhet och att du försöker smita från ansvar. Hur var det med porrklubben är det också okej?  Är allt lagligt okej. Du verkar lite dum. Du borde veta att det finns väldigt mycket som är lagligt men ändå inte okej. Du försvarar i princip homeopati på samma sätt som Gunvor G Eriksson gör. Hon påstår att hon är neutral till homeopati. Hon vill likställa homeopati med övrig sjukvård . Det är väl på detta sätt som miljöpartister försöker sitta på två stolar samtidigt.  Det stinker dubbelmoral.  

Svara gärna på frågan om det är okej för en miljöpartist att driva en porrklubb. Du undvek den frågan.  Är det okej att driva företag som alltid balanserar på gränsen till det lagliga och blir ökänt som opålitligt.  Är miljöpartiets gräns för vad som är acceptabelt allt som är lagligt?
  • Andrers

Det går inte att ta upp homeopati med en miljöpartistisk politiker utan att denne  förnekar , bagatelliserar och sopar under mattan. 

De försöker att ge sken av att vara mot  homeopati men sedan brukar det krypa fram att de faktiskt inte är så mycket emot trots allt. Homeopati är ju "lagligt" då måste man acceptera att....... Ja! Hur mycket måste man acceptera då. Att många av deras politiker tror på humbug? Att flera av deras politiker lever på humbug? Att flera av deras politiker arbetar politiskt och motionerar för humbug? 

En röst på miljöpartiet är en röst på dubbelmoral och kvacksalveri.

• Andrers
    themia skrev 2014-04-19 23:42:35 följande:
    Det är meningslöst att diskutera med dig.
    Du kan inte förstå skriven svenska.
    Du bekräftar bara mina tankar om MP-hatarnas intellektuella förmågor.

Bye-bye
    Och du Themia bekräftar min bild av en miljöpartistisk politiker som.

1. är  okunnig om vad de andra politikerna i partiet tycker och gör.

2. tror på pseudovetenskap men förnekar det för att få röster.

3. är arrogant och vägrar svara på känsliga frågor.
  • Andrers
    grind skrev 2014-04-21 07:09:42 följande:
    Vad är det du inte förstår?

Allt utgår från den mindre gruppen. Detta är ren och skär logik då du utgör en större andel av familjen än världen. Du spenderar också majoriteten av den fria tiden med dem. Som familjefar (och ledare av familjen) är det självklart att tänka utifrån:

* Familjens intressen i första hand.
    * Statens intresse i andra hand.
    * Världens intressen i tredje hand.

MP:s politik är som om jag skulle säga till mina barn att de måste flytta ut ur sina rum och in i klädkammaren för att jag måste öppna härbärge då staten vill förbättra situationen för uteliggare. MP har fokus på världen och inte de människor de företräder.
    Typiska SD argument. Är du emot vår flyktingpolitik?  Men om MP får regera så slipper du det problemet. Då kommer flyktingarna att söka sig någon annan stans. Vem vill fly till ett u-land om det finns bättre alternativ?

Jag har för mig att MP är för en ganska restriktiv flyktingpolitik. Men jag kan ha fel. Jag tycker att vi skall ta emot mera flyktingar. Men för att rädda vår ekonomi så bör MP hållas borta från politiken.
  • Andrers
    effemgea skrev 2014-04-21 11:07:02 följande:
    När en miljöpartist talar om "Drastiska åtgärder" blir man lite rädd. Det kan bara betyda elände. Det är för många tokar i det partiet.

Drastiska åtgärder får drastiska konsekvenser.  
Svar på tråden Varför hatar folk MP?