themia skrev 2014-04-10 08:53:47 följande:
(Jag hade egentligen lämnat tråden, men eftersom jag uppskattar din sakliga hållning vill jag ge ett svar.
M.a.o. kommer jag inte att svara dem som bara vill tala om hur dum jag är)
Om det verkligen vore önskedrömmar, skulle jag inte tillhöra Miljöpartiet.
Det är fullt möjligt, teoretiskt, att ersätta all kärnkraft med vindkraft, men det är knappast realistiskt, och heller inget som MP någonsin påstått. Vindkraft i bebyggda områden är inte lämpligt, men det är inte kärnkraft heller, vilket vi bryter mot i Sverige.
Det vi hävdar i MP är att alla möjliga alternativ till kärnkraft skall användas, och det alternativ som idag framstår som den stora möjligheten är solceller. där priset redan nu nått nivån att det är lönsamt att investera i på enskilda byggnader, och det finns som bekant många byggnader.
Vissa hävdar då att det inte går, eftersom vi inte har tillräckligt med vattenkraft att balansera med. Detta är dock ett tekniskt problem, (En möjlig lösning är s.k. "ellager" som är under utveckling. En annan möjlighet är en variant av rundstyrning, där producenter automatiskt kopplas bort från nätet när produktionen blir för hög.)
Jag är kärnkraftskeptiker, men jag kan möjligen vika mig för att vi blir tvungna att behålla kärnkraften under en övergångstid för att klara miljömålen, men på sikt är det en dålig, för att inte säga farlig teknik.
Vi har i princip fyra möjliga energikällor på jorden, solenergi (sol, vind, vatten,vågkraft, biogas mm), nukleär energi (fission och fusion), geotermisk energi (jordvärme) och fossil energi (kol, olja och gas)
Fossil energi i alla former måste snarast avvecklas eftersom den har för stor negativ verkan på livsrummet.
Fissionsenegin ger rikligt med energi, men dras med stora miljöproblem och är potentiellt farlig. Den är dessutom inte så billig som vissa vill framhålla.
Det experimenteras med nya tekniker, vars eventuella framtid vi inte vet så mycket om.
Fusionsenergin finns ännu inte, och ingen kan säga säkert om den kommer.
Geotermisk energi finns i riklig mängd över hela jorden. Den kräver enkel teknik, men är oftast svåråtkomlig och därmed dyr. Den finns lätt tillgänglig i vulkaniskt aktiva trakter (t.ex. Island)
Solenergin kan tillgodogöras i många former, där f.n. solceller ser ut att ha den bästa utvecklingspotentialen.
Visst kan vi och bör vi avveckla kärnkraften helt, men problemet är att vi kanske inte hinner bygga ut alternativen innan klimatkatastrofen slår till med kraft
Allt handlar om politisk vilja i alla länder på jorden. Viljan att skänka våra barnbarnsbarn en jord där dom kan leva lika gott som vi.