Cal XVI Gustf skrev 2015-04-16 22:32:26 följande:
Ja, du kunde hålla dig nästan en timme
FDFMGA skrev 2015-04-16 17:38:12 följande:
Tydligen är det Säpo och Försvarsmakten som fattat beslutet om hur transporten skulle ske.
Jag misstänker att det är mot bakgrund av att två svenska ministrar har mördats och att det i efterhand förts fram synpunkter om just säkerheten för dessa.
På text-tv läser man följande:
Gustav Fridolin säger till SVT att han inte visste att planet som hämtade honom den 11 december kom från Arlanda:
- Hade jag fått veta det hade jag självklart tagit tåget dit i stället för att flyga från Bromma.
Enligt ministern själv går det alltså utmärkt att åka tåg till Arlanda utan risk för liv och lem. Då borde ju inte Säpo anse att det är alldeles för farligt att åka till hemska Arlanda utan att flyget med nödvändighet måste gå från rosaskimrande Bromma eller hur?
Det man undrar är då varför inte Gustav Fridolin i egenskap av ny minister kunnat ta tag i frågan om onödiga flygresor med regeringsplanet utan nu i efterhand bara slår ifrån sig med "jag visste inte" och "jag åkte dit jag blev tillsagd".
Efter att ha läst på lite måste jag faktiskt försvara Herr Frigo...jag menar Fridolin (
). Regeringsplanet stod på Bromma och därför skulle Fridolin dit. Dock stod det på underhåll, varpå ett ersättningsplan sätts in, men det stod på Arlanda.
Man beslutade då att lätta från Arlanda och plocka upp folk på Bromma.
Detta gjordes utan att Fridolin visste eller kunde påverka det. Man löste helt enkelt ett problem som uppstod p.g.a. underhållsbehov och dålig framförsikt och det är Försvarsmakten som ansvarar för regeringens flygtransporter.