Inlägg från: Tom Araya |Visa alla inlägg
  • Tom Araya

Varför hatar folk MP?

FDFMGA skrev 2015-04-16 20:02:16 följande:
    Nej, jag menar att det säger så mycket mer om den som använder benämningen är den det syftar på.

Det är klart att det inte enbart är en extremistisk tradition utan även en del av det fenomen man ibland finner, främst bland barn - att de man tycker om ofta får ett smeknamn medan de man ogillar får ett öknamn.

Jag tycker det är intressant att öknamnet fått en renässans i och med att så många som deltar i debatten på nätet inte har ett tillräckligt väl utvecklat språk för att kunna förmedla sin avsky utan att använda öknamn.
    Jag har inga som helst problem att argumentera för min sak, men smeknamn (eller öknamn om du hellre föredrar det) adderar humor, ungefär som Ingvar "Dojan" Carlsson.
  • Tom Araya
    Cal XVI Gustf skrev 2015-04-16 22:32:26 följande:
    Ja, du kunde hålla dig nästan en timme Glad
    FDFMGA skrev 2015-04-16 17:38:12 följande:
    Tydligen är det Säpo och Försvarsmakten som fattat beslutet om hur transporten skulle ske.

Jag misstänker att det är mot bakgrund av att två svenska ministrar har mördats och att det i efterhand förts fram synpunkter om just säkerheten för dessa.

På text-tv läser man följande:

Gustav Fridolin säger till SVT att han inte visste att planet som hämtade honom den 11 december kom från Arlanda:

- Hade jag fått veta det hade jag självklart tagit tåget dit i stället för att flyga från Bromma.

Enligt ministern själv går det alltså utmärkt att åka tåg till Arlanda utan risk för liv och lem. Då borde ju inte Säpo anse att det är alldeles för farligt att åka till hemska Arlanda utan att flyget med nödvändighet måste gå från rosaskimrande Bromma eller hur?

Det man undrar är då varför inte Gustav Fridolin i egenskap av ny minister kunnat ta tag i frågan om onödiga flygresor med regeringsplanet utan nu i efterhand bara slår ifrån sig med "jag visste inte" och "jag åkte dit jag blev tillsagd".
    Efter att ha läst på lite måste jag faktiskt försvara Herr Frigo...jag menar Fridolin (Flört). Regeringsplanet stod på Bromma och därför skulle Fridolin dit. Dock stod det på underhåll, varpå ett ersättningsplan sätts in, men det stod på Arlanda.
    Man beslutade då att lätta från Arlanda och plocka upp folk på Bromma.
    Detta gjordes utan att Fridolin visste eller kunde påverka det. Man löste helt enkelt ett problem som uppstod p.g.a. underhållsbehov och dålig framförsikt och det är Försvarsmakten som ansvarar för regeringens flygtransporter.
  • Tom Araya
    Sensitiveguy skrev 2015-04-16 23:05:36 följande:
    "Frigolit" säger väl ändå inte så mycket?
    Jag tycker det är passande. Stadig, gedigen och stabil som en bit frigolit och han flyter mest med...
    Hans argument har ungefär samma tyngd och man kan inte riktigt ta honom på allvar....som att bli slagen i huvudet av en bit frigolit. Skrapar man på ytan så smular den sönder....{#emotions_dlg.djavulsk}Flört
  • Tom Araya
    Tom Araya skrev 2015-04-16 23:06:04 följande:
    Efter att ha läst på lite måste jag faktiskt försvara Herr Frigo...jag menar Fridolin (Flört). Regeringsplanet stod på Bromma och därför skulle Fridolin dit. Dock stod det på underhåll, varpå ett ersättningsplan sätts in, men det stod på Arlanda.
    Man beslutade då att lätta från Arlanda och plocka upp folk på Bromma.
    Detta gjordes utan att Fridolin visste eller kunde påverka det. Man löste helt enkelt ett problem som uppstod p.g.a. underhållsbehov och dålig framförsikt och det är Försvarsmakten som ansvarar för regeringens flygtransporter.
    Lite ironiskt faktiskt, då Fridolin företräder det parti som vill lägga minst på försvar....ja, efter Fi då förstås...
  • Tom Araya
    Sensitiveguy skrev 2015-04-16 23:27:27 följande:
    Själv tycker jag vi helt borde avskaffa (militärt) försvar.
    Jag skulle gärna avskaffa behovet, för att inte göra saker i fel ordning....
  • Tom Araya
    Sensitiveguy skrev 2015-04-17 13:36:07 följande:
    Jag ser inte behovet, men det gör uppenbarligen du.
    Allt våld i världen och osäkerheten kring hur, var, när det kommer att spridas, ja.
    Jag har svårt att bortse hur verkligheten ser ut.
  • Tom Araya
    Sensitiveguy skrev 2015-04-17 19:45:17 följande:
    Vi har olika verkligheter.
    Nej, det är samma, bara vissa saker du inte vill se.
    Ärligt talat skulle jag också vilja slippa, men för den sakens skull blundar jag inte.
  • Tom Araya
    Romson pressad om att leva som man lär
    Publicerad 20 apr 2015 19:45

Åsa Romson pressades hårt om att leva som man lär som miljöpartist i första avsnittet av SVT:s ?Partiledaren.

Bland annat fick hon frågor om

? Jag är ju människa som alla andra, jag ställer frågor och får inte alltid rätt produkter när jag köper, säger Åsa Romson i programmet.

www.expressen.se/nyheter/romson-pressad-om-att-leva-som-man-lar/
  • Tom Araya
    KillBill skrev 2015-04-24 18:17:26 följande:
    Förstår du inte?

1. I USA är tåg och buss ungefär lika bra alternativ sett till miljön eftersom bägge dessa färdmedel drivs av fossila bränslen. Varför är det då fel att välja det billigaste alternativet?

2. Det var inte han som skulle åka, det var hans sambo.

Jag tycker att du tramsar
    Allt tåg i USA drivs inte med diesel.

Såklart är det skillnad på tåg och buss, även om båda drivs av fossila bränslen, eftersom de tar olika mängd passagerare och gods, annars hade man lika gärna kunnat ta bilen.

• Tom Araya
    KillBill skrev 2015-04-27 17:35:51 följande:
    Inte alla men de flesta tåg drivs med disel i USA.

Det är möjligt att det är viss skillnad i miljöpåverkan mellan diseltåg och buss men den kan inte vara särskilt stor. Den stora vinsten uppnår man genom att ersätta bil med kommunalt färdmedel och det har man gjort vare sig man tar tåget eller bussen.
    Du menar väl KOLLEKTIVA färdmedel?
    Du verkar inte ha förstått vad i det som ger miljövinster.
Svar på tråden Varför hatar folk MP?