Inlägg från: Flash Gordon |Visa alla inlägg
  • Flash Gordon

    Varför hatar folk MP?

    Det som kommer att hända, det som kommer att tvunget hända, är att priset på el kommer att gå upp.

    Vi kan inte låta elpriset subventioneras för all framtid utan elkonsumenterna måste betala det fulla priset förr eller senare.

    Då, när vi kommit upp till kanske en 0:80-1:10 per kWh så kommer åtminstone kärnkraften att vara kraftigt lönsam igen.

    Den redan utbyggda vattenkraften, olja/gas/kol ännu mer så.

    Men då behövs det politiska åtgärder för att stoppa just olja/gas/kol.

    Om man nu bryr sig om det där med växthusgaser, vill säga.

  • Flash Gordon
    Rataxes skrev 2015-05-22 20:17:27 följande:
    Sist jag tittade efter gjorde miljöpartiet anspråk på att vara ett politiskt parti i regeringsställning. Därmed har man makten att ändra på lagar och regler. Måhända jag är bristfälligt underrättad om de senaste tidenderna från det hållet och man nu har fullbordat övergången till trossamfund....

    Nja, hur mycket de än låtsas om det så gäller detta dock inte de fysikaliska och matematiska lagarna och reglerna.

    De där som de behöver ändra på för att få ihop sin politik.

    Tji för dem.
  • Flash Gordon

    De fd cheferna för Volvo, Saab och Ericsson vill att MP kastas ut ur regeringen. De "hatar" MP för att MP har en sådan urusel näringslivspolitik som hotar hela samhället.

    De vill se antingen en regeringsombildning eller ett extra val:
    http://www.di.se/artiklar/2015/6/11/debatt-nyval-ar-battre-an-pakten/

    " MP:s och V:s destruktiva näringslivspolitik, inklusive energipolitiken, skadar inte bara näringslivet kraftigt och direkt utan leder snabbt till att den generella välfärden försämras. Vår välfärd är helt beroende av ett starkt och konkurrenskraftigt näringsliv."

  • Flash Gordon
    Tom Araya skrev 2015-06-15 21:01:09 följande:
    Vad kostar det att bygga om befintliga banor för att klara 200 km/h med X2000?
    En bana till ökar ju även kapaciteten för fler tåg och tätare trafik.
    X3000.

    De nya snabbtågen heter X3000 och är de som gäller från och med nu.

    De går att köra snabbare än X2000 men saknar det här med lutande vagnar vilket gör att de kräver rakare banor för att köra snabbt.

    Det är givetvis omöjligt att säga exakt vad det skulle kosta att fixa till befintliga banor för att få upp hastigheten på X3000 men vi har ju ett färskt exempel i Botniabanan. Där byggde man 190 km helt ny järnväg, enkelspår med mötesstation, för 15 miljarder. Den är dimensionerad för 250 km i timmen, dvs fullt blås med X3000.

    Så säg att man kan bygga en mil ny järnväg för en miljard.

    Avståndet till Malmö från Stockholm är 60 mil.

    Skulle vi bygga en helt ny järnväg för 250 knyck, parallellt med befintliga spår skulle det alltså landa på runt 60 miljarder. Det är en hyfsad gissning.

    *det förbilligande faktumet att kostnaderna för infrastrukturen runt banorna till stor del redan finns kan man gissa motverkas av högre priser idag och kanske mer kostsam mark söderut i landet - så det kanske jämnar ut sig - men ungefär*

    En tredjedel av kostnaden alltså för de nya spåren för höghastighetståg som skall kunna köra i runt 300-360 som toppfart.

    .
    Två raka fina dubbelspår mellan landets större städer och gott om mötesstationer där godstågen och regionaltågen kan rulla undan när X3000 kommer skulle räcka gott. Till en långt billigare penning än vad man nu lägger ned på höghastighetståg.

    Och ju fler mötesstationer - desto högre kapacitet på banan.

    Höghastighetståg är en politisk grej (MP förstås). Det låter fint och modernt men är egentligen inte vad vi behöver.

    Dessutom, med fler banor kommer en ökad underhällskostnad. Man bygger nu fast sig i högre framtida kostnader.

    .
    Skulle vi istället lägga pengarna på att rusta och bygga om befintliga spår skulle vi dessutom förmodligen kunna få trafikverket att acceptera  högre hastigheter. Dagens max 200 styrs ju av deras regelverk. Rent tekniskt skull man kunna köra 250.

    .
    Så säg att man rustar upp och kan hålla en snittfart på 200 med X3000. Då skulle vi ha:

    Stockholm - Västerås på 0:30 timmar
    Stockholm - Örebro på 1:00 timmar
    Stockholm - Gävle på 0:50 timmar
    Stockholm - Sundvall på 1:50 timmar
    Stockholm - Jönköping på 1:40 timmar
    Stockholm - Karlstad på 1:30 timmar

    Jag menar, hur pass mycket fortare måste du resa och hur mycket ska det få kosta i så fall?

    Alliansen var emot höghastighetståg hela tiden, fram till just innan valet. Då presenterade man någon slags jobbpaket där byggandet av dessa höghastighetsbanor ingick. Helt obegripligt flirtande - mot bättre vetande. Men inte vann man valet för det, inte.
  • Flash Gordon
    Rutgers skrev 2015-06-16 19:35:38 följande:
    Men idag kör X2000 snabbare än X3000. X3000 har dock mer folk per meter. Det går säkert bygga om X2000 för 250 om man nu vill. De kan köra i 250 men det är inte bra i längden. 
    Nä, inget tåg i Sverige får köra fortare än 200 idag och det klarar både 2000 och 3000 av.

    Oavsett vilket tåg man vill köra i 250 måsta man punktvis bygga om de befintliga banorna.
  • Flash Gordon
    Tom Araya skrev 2015-06-16 19:14:28 följande:

    Här haltar din teori en aning. Om X3000 kräver en annan dragning än X2000 för att nå 250 knyck så lär en sådan bana inte gå parallellt med befintliga spår annat än undantagsvis.
    Byggnation av en ny bana i direkt anslutning till befintlig skulle dessutom störa trafiken i densamma, vilket måste tas med i beräkningarna.


    Flash Gordon skrev 2015-06-16 08:59:59 följande:
    .
    Två raka fina dubbelspår mellan landets större städer och gott om mötesstationer där godstågen och regionaltågen kan rulla undan när X3000 kommer skulle räcka gott. Till en långt billigare penning än vad man nu lägger ned på höghastighetståg.

    Och ju fler mötesstationer - desto högre kapacitet på banan.

    Höghastighetståg är en politisk grej (MP förstås). Det låter fint och modernt men är egentligen inte vad vi behöver.

    Dessutom, med fler banor kommer en ökad underhällskostnad. Man bygger nu fast sig i högre framtida kostnader.
    Här håller jag med dig, dock handlar det ändå om en ny bana, inte bara ett eller två extraspår till befintlig bana.Om du med "rusta upp" menar att bygga om befintlig bana till X3000-standard så kommer det att leda till oerhörda störningar i befintlig trafik, är det hållbart och till vilken kostnad?





    - Så himla mycket skillnad blir det inte. Långa sträckor är redan ok för 250 (även om max tillåtet är 200) och däremellan finns det flaskhalsar som hindrar full hastighet. Sedan finns det längre sträckor med kurvigare bana som skulle behöva läggas om längre sträckor.

    I extremfallet skulle vi kunna säga att vi bygger ett tredje spår längs med befintliga dubbelspår, och ett andra spår längs med befintliga enkelspår.

    Alldeles oavsett hur vi räknar på det blir det bra mycket billigare att justera till nuvarande banor för 200/250 än att bygga helt nya höghastighetsbanor.

    .
    - Ev trafikstörningar vid arbetena är självklart något man kalkylerar in när man räknar på samhällsnyttan.

    .
    Men det är inte lika flashigt med ombyggnation och uppgradering som med "höghastighetståg".

    .
    I Linköping håller höghastighetsbanan på att gå åt h*lvete redan innan den påbörjat.

    12-18 MILJARDER bara för att bygga stationen inne i stan:
    http://mobil.corren.se/nyheter/linkoping/forskare-tveksam-till-ostlankentunnel-7825762.aspx

    .
    Tänk vad mycket vettigare saker man skulle kunna göra inom dagens järnväg för 170 miljarder.
  • Flash Gordon
    Kung Markatta skrev 2015-08-14 22:54:23 följande:
    Ja. Åsa Romsons snack om Auschwitz och zigenare t.ex.
    Nu ska vi inte vara sådana.

    Snart nog kommer varenda unge som läst historia i Fridolins skola att veta att: "Lägret House-wish ligger i södra Tyskland".

    #miljöpartistiskutbildningspolitik
  • Flash Gordon
    Moderno skrev 2015-08-24 21:17:56 följande:

    Miljöpartiet är ett typiskt oppositionspart. Synd att det inte fick vara det. Jag uppskattade ofta Maria Wetterstrands och Peter Erikssons inlägg i debatten.

    MP och S passar inte i samma regering och nuvarande språkrören har ofta så märklig retorik.


    Fast det är rätt självklart.

    MP:s politik har alltid varit helt verklighetsfrämmande och idealistisk (om man vill uttrycka sig snällt).

    Sådant kan du hålla på att snacka om i opposition. När du inte behöver ta ansvar för vad du säger.

    .
    Helt plötsligt, i regeringsställning måste man börja ta ansvar. Då tvingas man ta tuffa beslut under mer eller mindre vånda.

    Scream piggy piggy! Scream piggy piggy!

    .
    Tydligare än vid MP:s idiot-stopp av Förbifarten blir det inte. Där kastade vi ett tresiffrigt antal skatte-miljoner i sjön bara för att MP hade ångest.

    .
    Och det finns alltså fortfarande runt 5-6 procent av svenskarna som säger att de skulle rösta på dem?!
  • Flash Gordon
    Betonghäck skrev 2015-08-31 22:34:24 följande:

    Ja, nu har (MP) kohandlat sig till en nedläggning av kalkproduktionen på Gotland, i utbyte mot ?någonting? de skall stödja Sossarna med.

    Ja, men det var väl bra att Oinareskogen (som ligger på kalkfyndigheterna) blir en naturpark. Den som gillar naturen gläds.

    Men, vad som inte framgår är *konsekvenserna* av detta beslut.

    2/3-delar av sveriges kalkproduktion slås ut. .



    Nja, riktigt så illa är det inte.

    Det rör sig om ett produktionsbortfall på 2,5 miljoner ton av ca 9 miljoner årligen i hela landet. Ungefär en fjärdedel. Men tyvärr så är det den bästa, mest högkvalitativa, kalken som nu inte kan brytas.

    Motsvarande volymer kommer istället att behöva importeras för att hålla igång bland annat stål- och skogsindustri. Det motsvarar ungefär 250 fartygsresor med den storlek på fartyg  som idag kör kalk fram och tillbaka på Östersjön.

    .
    Men något måste ju MP få av S för att inte deppa ihop totalt. De har ju förlorat i stort sett varje fråga under sitt snart första år i regeringen.

    Lite skyddad skog som symbol att visa upp för MP-fansen till priset av ett hundratal jobb och 2,5 miljoner ton importerad kalk är ett pris Löfven tydligen var beredd att betala för att hålla Åsa och Fritjof nöjda.
  • Flash Gordon
    FDFMGA skrev 2015-09-02 08:43:01 följande:
    Fritjof.

    Det där med användandet av öknamn förenar verkligen skrikhögern och SD-aktivisternaSkrattande

    Tja, inte bara det iofs.
    Look who's talking.

    "kloakdjur"

    "krakar"

    "hönsen"

    "lallarna"

    "packet"

    "klientelet"

    ...


Svar på tråden Varför hatar folk MP?