Tom Araya skrev 2015-06-15 21:01:09 följande:
Vad kostar det att bygga om befintliga banor för att klara 200 km/h med X2000?
En bana till ökar ju även kapaciteten för fler tåg och tätare trafik.
X3000.
De nya snabbtågen heter X3000 och är de som gäller från och med nu.
De går att köra snabbare än X2000 men saknar det här med lutande vagnar vilket gör att de kräver rakare banor för att köra snabbt.
Det är givetvis omöjligt att säga exakt vad det skulle kosta att fixa till befintliga banor för att få upp hastigheten på X3000 men vi har ju ett färskt exempel i Botniabanan. Där byggde man 190 km helt ny järnväg, enkelspår med mötesstation, för 15 miljarder. Den är dimensionerad för 250 km i timmen, dvs fullt blås med X3000.
Så säg att man kan bygga en mil ny järnväg för en miljard.
Avståndet till Malmö från Stockholm är 60 mil.
Skulle vi bygga en helt ny järnväg för 250 knyck, parallellt med befintliga spår skulle det alltså landa på runt 60 miljarder. Det är en hyfsad gissning.
*det förbilligande faktumet att kostnaderna för infrastrukturen runt banorna till stor del redan finns kan man gissa motverkas av högre priser idag och kanske mer kostsam mark söderut i landet - så det kanske jämnar ut sig - men ungefär*
En tredjedel av kostnaden alltså för de nya spåren för höghastighetståg som skall kunna köra i runt 300-360 som toppfart.
.
Två raka fina dubbelspår mellan landets större städer och gott om mötesstationer där godstågen och regionaltågen kan rulla undan när X3000 kommer skulle räcka gott. Till en långt billigare penning än vad man nu lägger ned på höghastighetståg.
Och ju fler mötesstationer - desto högre kapacitet på banan.
Höghastighetståg är en politisk grej (MP förstås). Det låter fint och modernt men är egentligen inte vad vi behöver.
Dessutom, med fler banor kommer en ökad underhällskostnad. Man bygger nu fast sig i högre framtida kostnader.
.
Skulle vi istället lägga pengarna på att rusta och bygga om befintliga spår skulle vi dessutom förmodligen kunna få trafikverket att acceptera högre hastigheter. Dagens max 200 styrs ju av deras regelverk. Rent tekniskt skull man kunna köra 250.
.
Så säg att man rustar upp och kan hålla en snittfart på 200 med X3000. Då skulle vi ha:
Stockholm - Västerås på 0:30 timmar
Stockholm - Örebro på 1:00 timmar
Stockholm - Gävle på 0:50 timmar
Stockholm - Sundvall på 1:50 timmar
Stockholm - Jönköping på 1:40 timmar
Stockholm - Karlstad på 1:30 timmar
Jag menar, hur pass mycket fortare måste du resa och hur mycket ska det få kosta i så fall?
Alliansen var emot höghastighetståg hela tiden, fram till just innan valet. Då presenterade man någon slags jobbpaket där byggandet av dessa höghastighetsbanor ingick. Helt obegripligt flirtande - mot bättre vetande. Men inte vann man valet för det, inte.