• Anonym (frustrerad)

Vad "får" man av att ha barnen skrivna hos sig? Pappan är tjurskallig..

Om några månader kommer barnen bo mer hos mig, vilket kommer göra att de bor 50/50 hos mig och hos pappan. Jag bad då mitt ex om att de skulle få skrivas hos mig eftersom det gör en STOR skillnad för mitt bostadsbidrag. Jag har en väldigt, väldigt liten inkomst och är ensamstående, medan han lever ihop med sin fru i hus och har god inkomst. De har alltså ändå inte rätt till bostadsbidrag.

Nu menar han att det är inte ett bra skäl till att byta folkbokföringsadress, för att jag ska få högre bostadsbidrag (och därmed kommer slippa dryga ut min låga inkomst med pengar från soc).
    Det enda JAG kan komma på som skiljer i övrigt är att viktiga papper skickas till folkbokföringsadressen, och det sa jag till honom med. Vad MER kommer det förändra för honom att de flyttar på pappret?

"Det bara känns bäst att de är skrivna hos mig" säger han då. "De har ju alltid varit det".
    KÄNNS bäst..? Men det påverkar mitt liv enormt mycket om de skrivs hos mig. Barnens livskvalitet den tiden de bor hos mig ökar. Det handlar om en skillnad på nära 2000 kr per månad. Jag skulle kunna hitta på fler saker med dem, och jag skulle slippa soc.

Tänker jag fel? Finns det något annat viktigt skäl till att de borde vara skrivna hos honom? ("Viktiga papper" kommer ju inte hem i brevlådan titt som tätt heller, och även om de gjorde det så har vi en god kommunikation och scannar och mailar allt som den andra föräldern bör få ta del av).

Och nej, jag vill inte ha barnen mer FÖR att få mer pengar! Det handlar inte om det, även om jag vet att jag kommer få såna kommentarer. Jag kommer ha barnen boende hos mig mer oavsett om de skrivs hos mig eller ej, för att jag VILL ha dem mer hos mig.

• Svar på tråden Vad "får" man av att ha barnen skrivna hos sig? Pappan är tjurskallig..
  • Anonym (frustrerad)
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-02-13 21:14:20 följande:
    Har han nya barn med sin nya fru?
    Isf förlorar de flerbarnstillägget om barnen blir skrivna hos dig.
    Nej, de har inga barn tillsammans (än). Och det om något är hade väl varit en fråga om pengar? Hade läget varit sådant hade man kanske kunnat fråga sig vem som hade behövt pengarna mest...
    Han är civilingenjör och hon socialsekreterare. Jag jobbar 75% som lokalvårdare.
  • krompa

Förtur till skolor påverkas av var du bor, men jag hade inte heller velat släppa att vara "förälder nr 1".
    Varför går du inte upp i arbetstid? Det borde ju dryga ut din ekonomi med minst 2000:-/månad.

• Anonym (frustrerad)

Man är inte mer förälder för att barnen är skrivna på ens adress...

Jag är sjukskriven 25%, det är därför jag inte jobbar mer.

• sholof
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-02-13 21:14:20 följande:
    Har han nya barn med sin nya fru?
    Isf förlorar de flerbarnstillägget om barnen blir skrivna hos dig.

Nej flerbarnstillägget har inget med folkbokföringsadressen att göra.
    Har man barnbidragen för barnen, så får man flerbarnstillägg även om barnen inte är folkbokförda hos den föräldern.
    ♥Världens bästa Max 28/3-07♥♥Världens underbaraste Felix 11/12-08♥
  • sholof

Hur bor ni i förhållande till varandra och skola/dagis? Det är något som påverkas av folkbokföringen, vilken skola men har förtur på.

i vår kommun går även barnomsorgsavgiften enbart på den förälder där barnen är folkbokförda, så i TS fall så borde isåfall avgiften bli betydligt lägre. Men jag vet att det i många kommuner även går att dela på barnomsorgsavgiften.

♥Världens bästa Max 28/3-07♥♥Världens underbaraste Felix 11/12-08♥
  • mr me
    Anonym (frustrerad) skrev 2014-02-13 20:54:25 följande:
    Han vill bestämt att vi ska diskutera saken hos familjerätten
    Det tycker jag verkar klokt gjort av honom med tanke på hur du resonerar i trådstarten.

Det här är som upplagt för en vårdnadstvist och då vill han nog se till att allt går rätt och riktigt till så att det inte drabbar honom negativt.
  • Anonym (hej)

har ni något avtal eller liknande nu? på barnens vistelse

• Alexi

Ts om du får pengar från soc nu lär ju de minska om du får bistadsbidrag, dvs totalen blir ju inte högre.

• Anonym (x)

jag tror det helt enkelt handlar om hans känsla, att han "förlorar" barnen på ett sätt även om han förstås inte gör det i verkligheten. Kanske tänker han, om det behövs nån ändring i framtiden, att då kommer du vägra och det blir världskrig.

• Anonym (jo)
    Alexi skrev 2014-02-14 08:49:57 följande:
    Ts om du får pengar från soc nu lär ju de minska om du får bistadsbidrag, dvs totalen blir ju inte högre.
    Jo, det kan det bli. Om hon idag har en norm på 10000 kr och har ett litet bostadsbidrag, så kan hon efter höjning hamna på 12000 kr utan bostadsbidrag så att säga. Det kan nämligen skilja väldigt mycket.
  • straw2008

Vi bor i sthlm o här påverkar folkbokföringsadressen vilken skola du får gå i. Det är så pass viktigt för vissa att man skriver hela familjen hos kompisar eller farmor o farfar. Skulle aldrig i livet släppa att vara boendeförälder.

I kinamockaskogen.....
  • SupersurasunkSara

Antagligen är det som någon skrev, att han känner sig som 'mer' förälder när barnen är skrivna hos hoonom. Det som kan påverka annat är bostadsbidrag är skolan sen. Om ni inte är överens om om vilken skola de ska gå i skrivs de in i den skolan de hör till genom sin folkbokföringsadress.
    Viss post går bara till folkbokföringsadressen, tex brukar inte vårdcentraler vara så pigga på att skicka till två, men ofta kan man kräva det och få det.

Du kan också söka underhåll vid växelvist boende, det påverkar inte pappan på något vis och söks via FK.

• Anonym (frustrerad)

Jag flyttar till samma område som de bor i, så skolan borde inte påverkas.

Jag vet att soc kommer dra av bostadsbidraget, men sannolikt kommer jag slippa soc helt om jag får in pengar på annat håll.

Finns även en risk att jag inte blir godkänd som hyresgäst nu när jag ska skriva kontrakt om en vecka, om de anser att jag har för liten egen inkomst. Därför skulle jag vilja ha ett godkännande från pappan redan nu, så jag kan visa hur mycket pengar jag kommer få in. Har väntat på en lägenhet här i 2 år och vill inte bli riskerad att nekas. Att jag flyttar är enbart för barnens skull, för att de ska få närmare till skola och vänner.

• Anonym (näää)
    Anonym (frustrerad) skrev 2014-02-14 13:51:01 följande:
    Jag flyttar till samma område som de bor i, så skolan borde inte påverkas.Jag vet att soc kommer dra av bostadsbidraget, men sannolikt kommer jag slippa soc helt om jag får in pengar på annat håll.Finns även en risk att jag inte blir godkänd som hyresgäst nu när jag ska skriva kontrakt om en vecka, om de anser att jag har för liten egen inkomst. Därför skulle jag vilja ha ett godkännande från pappan redan nu, så jag kan visa hur mycket pengar jag kommer få in. Har väntat på en lägenhet här i 2 år och vill inte bli riskerad att nekas. Att jag flyttar är enbart för barnens skull, för att de ska få närmare till skola och vänner.

Använd inte barnen på det sättet, som en del av din ekonomi det tycker jag klingar illa. Låter nästan som att du tagit an dig de igen för att kunna ha råd med större boende. Klara din ekonomi utan att belasta barnen.
  • Anonym (M)
    Anonym (frustrerad) skrev 2014-02-14 13:51:01 följande:
    Jag flyttar till samma område som de bor i, så skolan borde inte påverkas.
    Jag vet att soc kommer dra av bostadsbidraget, men sannolikt kommer jag slippa soc helt om jag får in pengar på annat håll.

Finns även en risk att jag inte blir godkänd som hyresgäst nu när jag ska skriva kontrakt om en vecka, om de anser att jag har för liten egen inkomst. Därför skulle jag vilja ha ett godkännande från pappan redan nu, så jag kan visa hur mycket pengar jag kommer få in. Har väntat på en lägenhet här i 2 år och vill inte bli riskerad att nekas. Att jag flyttar är enbart för barnens skull, för att de ska få närmare till skola och vänner.
    Bostadsbidrag räknas ju dock inte som inkomst (?!) så det är väl inget som intresserar hyresvärden såvitt jag vet - eller har jag fel?!

Jag skulle inte heller vilja att mina barn stod skrivna någon annanstans om de hade varit skrivna hos mig tidigare, så jag förstår ditt ex också TS.
    Finns det inga sätt för dig att öka din inkomst på annat vis än via bostadsbidraget? Vidareutbilda dig så att du kan söka ett mer välbetalt jobb kanske?
  • Anonym (frustrerad)
    Anonym (näää) skrev 2014-02-14 15:37:31 följande:

Använd inte barnen på det sättet, som en del av din ekonomi det tycker jag klingar illa. Låter nästan som att du tagit an dig de igen för att kunna ha råd med större boende. Klara din ekonomi utan att belasta barnen.
    Det var ju precis det jag skrev i mitt ursprungsinlägg, att det kommer låta som att det är så. Men det är inte därför. Jag vill ha en större lägenhet för att kunna ha mina barn mer (och för att bo närmare deras skola). Annars hade jag gott kunnat stanna i nuvarande lägenheten, den trivs jag bra i
  • Anonym (frustrerad)
    Anonym (M) skrev 2014-02-18 21:34:07 följande:
    Bostadsbidrag räknas ju dock inte som inkomst (?!) så det är väl inget som intresserar hyresvärden såvitt jag vet - eller har jag fel?!

Jag skulle inte heller vilja att mina barn stod skrivna någon annanstans om de hade varit skrivna hos mig tidigare, så jag förstår ditt ex också TS.
    Finns det inga sätt för dig att öka din inkomst på annat vis än via bostadsbidraget? Vidareutbilda dig så att du kan söka ett mer välbetalt jobb kanske?
    Detta hyresbolag räknar föräldrapenning, barnbidrag, bostadsbidrag, a-kassa och CSN som inkomst. Men inte social-bidrag, vilket känns lite konstigt (eftersom jag pga sjukskrivning, och för att jag inte har rätt till sjukpenning, är garanterad att få hjälp av soc).

Imorgon ska jag skriva kontrakt, och jag hoppas att de anser att jag har tillräckligt stor inkomst..

Har för övrigt en oavslutad utbildning bakom mig som jag hemskt gärna skulle vilja slutföra, men jag brände ut mig under studierna och har inte orkat ta tag i det igen..
  • Anonym (M)
    Anonym (frustrerad) skrev 2014-02-19 17:33:28 följande:
    Detta hyresbolag räknar föräldrapenning, barnbidrag, bostadsbidrag, a-kassa och CSN som inkomst. Men inte social-bidrag, vilket känns lite konstigt (eftersom jag pga sjukskrivning, och för att jag inte har rätt till sjukpenning, är garanterad att få hjälp av soc).

Imorgon ska jag skriva kontrakt, och jag hoppas att de anser att jag har tillräckligt stor inkomst..

Har för övrigt en oavslutad utbildning bakom mig som jag hemskt gärna skulle vilja slutföra, men jag brände ut mig under studierna och har inte orkat ta tag i det igen..
    Hoppas det löser sig för dig.
    Försök att se till din hälsa så att du känner dig pigg o att du har ork o sen tar du upp studierna igen tycker jag! Det finns massor av bra sätt att hantera stress; allt från böcker till hjälp via din vårdcentral.

Lycka till!
Svar på tråden Vad "får" man av att ha barnen skrivna hos sig? Pappan är tjurskallig..