Inlägg från: Loriyana |Visa alla inlägg
  • Svar på tråden Ett barn för mycket - pappa vill avsäga sig vårdnaden om tvillingar
  • Loriyana
    Audhild01 skrev 2014-02-13 18:13:17 följande:
    Det helt avgörande framgick ju inte i artikeln, nämligen om kliniken använde mannens spermier eller inte. Gjorde de det, så är barnen hans, och han kan inte avsäga sig faderskapet mer än en man kan, som gjort sin hustru (eller någon annan kvinna) gravid på naturlig väg. Är de inte hans biologiska, och hans namn inte heller finns på kontraktet som godkänner konstgjord produktion av barn, så ser jag inte hur han skulle kunna vara juridiskt ansvarig för barnen.

Hemskt tråkigt är det förstås ändå - både för mamman och för barnen själva, som nu blir utan en fadersgestalt. Sådant här bekräftar bara min åsikt, att det aldrig borde ha blivit tillåtet att skapa barn på konstgjord väg med donerade celler. Det straffar sig förr eller senare.
    Det var hans sperma enligt en annan artikel jag läste. Jag håller med dig om att det inte borde vara tillåtet att skapa barn på konstgjord väg. Vi ser inte barn som en gåva längre utan som nån slags accessoar, och om det inte riktigt blir som man tänkt sig...ja då vill man avsäga sig vårdnaden. Saken är den att det typ aldrig blir som man tänkt sig då det gäller barn.
Svar på tråden Ett barn för mycket - pappa vill avsäga sig vårdnaden om tvillingar