Ett barn för mycket - pappa vill avsäga sig vårdnaden om tvillingar
www.sydsvenskan.se/malmo/ett-barn-for-mycket--pappa-vill-dra-sig-ur/
Undrar lite vad ni tycker om detta?
www.sydsvenskan.se/malmo/ett-barn-for-mycket--pappa-vill-dra-sig-ur/
Undrar lite vad ni tycker om detta?
Jag tycker det var fruktansvärt fel av mamman att gå bakom ryggen på honom. Men jag tycker det är ännu mer vidrigt det pappan gör. För all del, dumpa frugan. Men lägg ALDRIG vuxna problem på ett barns axlar. Vill man nu bara ha ett enda barn så lär det väl betyda att man gillar barn iaf. Så om det kommer ett till på samma gång så förstår jag inte hur man kan bli så tvär att man vänder det ryggen. Det verkar som att frugan ville ha barn mer än honom och gjorde något desperat.
Det helt avgörande framgick ju inte i artikeln, nämligen om kliniken använde mannens spermier eller inte. Gjorde de det, så är barnen hans, och han kan inte avsäga sig faderskapet mer än en man kan, som gjort sin hustru (eller någon annan kvinna) gravid på naturlig väg. Är de inte hans biologiska, och hans namn inte heller finns på kontraktet som godkänner konstgjord produktion av barn, så ser jag inte hur han skulle kunna vara juridiskt ansvarig för barnen.
Hemskt tråkigt är det förstås ändå - både för mamman och för barnen själva, som nu blir utan en fadersgestalt. Sådant här bekräftar bara min åsikt, att det aldrig borde ha blivit tillåtet att skapa barn på konstgjord väg med donerade celler. Det straffar sig förr eller senare.
En separation som slutar i tjafs.Det är tufft med tvillingar.Jag vet.
Det är inte alls ovanligt att sätta in 2 ägg om man misslyckats flera gånger.
Jag tycker det låter som om mannen är besviken,och hade säkert inte räknat med tvillingar.
Så stor är inte chansen trots allt.
Men det ska alltid vara 2 namnteckningar på alla sådana dokument.
Jag har själv tvillingar,inget vi räknat med.Men vi vart informerade skriftligt och skrev under på att vi var beredda på en ev tvillinggraviditet.
Hoppas han blir av med båda två! Han förtjänar inte att vara pappa!
I Sverige hade man aldrig tillåtit ett dylikt förfarande. BÅDAS namnteckning ska finnas på pappret, annars blir det inget. Dock skriver man också på att man förstår att det kan bli en flerbördsgraviditet, även om bara ett embryo sätts in. Därmed har han varit medveten om risken, om än från en annan vinkel och jag kan tycka att hans reaktion är överdriven. Lagligt så undrar jag dock om han verkligen kan anses vara underhållsskyldig, iom att han inte gett dit medgivande till själva behandlingen.
Jag kan förstå att man vill göra som tjejen när man längtar barn och har kämpat i åratal. Dock är det inte ok att gå bakom ryggen på pappan. Ett avtal är ett avtal.