Pojkvän sexmissbrukare
Jag fick för ett tag sedan reda på att min pojkvän är sexmissbrukare. Jag fick reda på detta genom att han själv berättade för mig, inte för att han har inte varit otrogen mot mig eller liknande utan för att han ville att jag skulle veta om vad jag "gav mig in på". Han har varit otrogen i tidigare förhållanden. Hans senaste förhållande tog slut pga att han var otrogen mot henne, trots att han egentligen inte ville och hon var väldigt viktig för honom. Han berättade, de gjorde slut och han sökte hjälp.Han har varit nykter i ca 2 år nu. Han vill inte bagatellisera sitt problem och säger att jag måste veta om att han kämpar mot detta varje dag, att han ständigt måste tänka på vad som skulle kunna hända i en situation och undvika det, och att det är möjligt att han får ett återfall. Jag undrar om det är någon som är i samma situation som jag? Han har som sagt aldrig gjort något mot mig, och han är väldigt öppen med detta, men jag har läst om så många kvinnor som har blivit i princip förstörda pga deras mäns missbruk (även vice versa såklart). Är det möjligt att leva med en sexmissbrukare? Eller är att stanna hos honom i sig ett destruktivt beteende? Vi har inte varit tillsammans så länge, vi bor inte tillsammans och har inga barn, därför tänker jag att det kanske "inte är värt det", att jag borde ta mig ur i tid. Men samtidigt vet jag att han hanterar detta, och det för sin egen skull, och att han aldrig har varit otrogen mot mig. Han pratar som sagt också med mig när han börjar känna att hans missbruk påverkar honom på något vis. Och jag älskar honom väldigt mycket och vill inte kasta bort något bra.
Undrar även om någon kan förklara vad en medberoende är? Hittar en del info om det men förstår inte om man måste vara medberoende om man är tillsammans med en sexmissbrukare?
Är det möjligt att ha ett normalt förhållande med en sexmissbrukare?