• Anonym (oroande)

Ska jag anmäla?

Min svåger har precis fått barn med en kvinna som har 3 barn sedan tidigare. Vilket är helt okej ju. Men till det som är oroande.

1. Hon kan inte laga mat så när svågern är borta på jobbet får ungarna klara sig.
    2. Får hon inte min svåger till det hon vill skiter hon i allt och kan sitta flera dagar i streck och tjurtitta på tvn. Hon skiter alltså i barnen.
    3. Hon lägger sin föräldrapenning på egna saker, kläder smink mm. Så min svåger som sliter häcken av sig får kanske 1500 kronor till mat (för 4 barn och 2 vuxna) efter alla räkningar.
    4. Kanske inget att anmäla men hon skiter fullständigt i deras nyfödda på 6 månader. Det är ett barn hon "gav" min svåger (alla vet att hon vägrade abort för att han va påväg att lämna henne, samt att hon ljög ganska hårt om preventivmedel)
    5. Vi ska inte tala om pengarna dom har "lånat" av mig och min man. Senaste gången lånade dom till barnmat, dagen efter ser jag henne från mitt arbete gå in på märkesbutiker och när hon går ut så har hon klädeskassar med sig.

Jag skiter nog i pengarna då vi har det bra ställt men när kläder går före mat så blir man skeptisk...

• Svar på tråden Ska jag anmäla?
  • whydoyoucare

Absolut borde ju en sådan förälder få en orosanmälan på sig hos socialen. Dock vet jag inte hur säkert det är att göra en orosanmälan på sådana grunder, om du förstår vad jag menar. 

• Anonym (oroande)
    whydoyoucare skrev 2014-02-12 00:26:33 följande:
    Absolut borde ju en sådan förälder få en orosanmälan på sig hos socialen. Dock vet jag inte hur säkert det är att göra en orosanmälan på sådana grunder, om du förstår vad jag menar. 
    jo jag förstår, samtidigt ser jag hur svågern kämpar och jag vill att han sk ha tillgång till sitt barn men hon...nej usch...tanken på att jag betalar hennes kläder gör mig illamående...
  • whydoyoucare
    Anonym (oroande) skrev 2014-02-12 00:32:05 följande:
    jo jag förstår, samtidigt ser jag hur svågern kämpar och jag vill att han sk ha tillgång till sitt barn men hon...nej usch...tanken på att jag betalar hennes kläder gör mig illamående...
    Det förstår jag absolut! Det där är ju dock någonting som han kan ta upp hos familjerätten hos socialen. Skulle man ta kontoutdrag från bådas konto, om det nu är så pass grovt som du säger att det är, så skulle det synas ganska tydligt vem det är som sköter livet och vem som lever livet, om man säger så. 

Vad säger mannen när du tar upp det här med honom? Varför sätter inte han ner foten själv? 

Han riskerar inte att bli av med barnen om han har vårdnad/umgängesrätt till barnen. Det är hon som kan åka dit på det, men han behöver inte oroa sig för att bli fråntagen dom pga hennes idioti. 
  • målvakten

går det inte att konfrontera henne?  du och din svåger och någon mer och ställa krav på henne med konsekvenser?

Prata med soc och rådfråga anonymt om vad du kan göra i en sån här situation?

If I offended you, you needed it.
  • Anonym (oroande)
    målvakten skrev 2014-02-12 00:44:46 följande:
    går det inte att konfrontera henne?  du och din svåger och någon mer och ställa krav på henne med konsekvenser?

Prata med soc och rådfråga anonymt om vad du kan göra i en sån här situation?
    Jadu jag kan säga så här, jag skrev inte det här foruminlägget för kul, vi försökte idag, det hela slutade med att jag va nära att dränka människan i fanta...För det var massa skit mot mig då...sitter här och är frustrerad med huvudvärk, jag gråter när jag är arg. därför huvudvärk..
  • Anonym (oroande)
    whydoyoucare skrev 2014-02-12 00:40:32 följande:
    Det förstår jag absolut! Det där är ju dock någonting som han kan ta upp hos familjerätten hos socialen. Skulle man ta kontoutdrag från bådas konto, om det nu är så pass grovt som du säger att det är, så skulle det synas ganska tydligt vem det är som sköter livet och vem som lever livet, om man säger så. 

Vad säger mannen när du tar upp det här med honom? Varför sätter inte han ner foten själv? 

Han riskerar inte att bli av med barnen om han har vårdnad/umgängesrätt till barnen. Det är hon som kan åka dit på det, men han behöver inte oroa sig för att bli fråntagen dom pga hennes idioti. 
    Han har försökt det vet jag, han gråt i telefonen härromdagen då jag sa att det blir inge mer pengar för deras del. Hon hotar en massa med barnumgänge, eftersom ungen är så liten och allt. Hans första barn så jag förstår att han är skraj. Det sjuka är att min man är gudfar åt ungen med. Och jag har själv valt bort det här med barn, i alla fall tills jag är runt 37 års åldern eftersom jag vill göra karriär först. Så om vårdnaden skulle gå till gudfadern eller så sitter jag också i en båt då jag inte vill ha barn just nu.

Nu vet jag inte hur sånt där fungerar dock. rätta mig om jag har fel om gudfadern får vårdnaden...
  • whydoyoucare
    Anonym (oroande) skrev 2014-02-12 01:47:56 följande:
    Han har försökt det vet jag, han gråt i telefonen härromdagen då jag sa att det blir inge mer pengar för deras del. Hon hotar en massa med barnumgänge, eftersom ungen är så liten och allt. Hans första barn så jag förstår att han är skraj. Det sjuka är att min man är gudfar åt ungen med. Och jag har själv valt bort det här med barn, i alla fall tills jag är runt 37 års åldern eftersom jag vill göra karriär först. Så om vårdnaden skulle gå till gudfadern eller så sitter jag också i en båt då jag inte vill ha barn just nu.

Nu vet jag inte hur sånt där fungerar dock. rätta mig om jag har fel om gudfadern får vårdnaden...
    i dagens samhälle "har man inte" ens gudföräldrar längre. Idag kallas det fadder vad jag har hört.

Jag förstår att pappan känner oro ändå om det är första barnet och allt är nytt. Men det krävs ändå rätt mycket för att ta barnet ifrån honom. Det räcker inte med att snacka lite skit om honom så tas barnet ifrån honom utan det ska finnas bevis för allting och liknande. Hon kan inte ta ifrån barnet om han inte är våldsam mot dom eller på något sätt utsätter dom för psykisk eller fysisk fara/våld. 

Jag kan inte ge dig mina kunskaper om området riktigt då jag inte är utbildad inom ämnet, men jag tycker du/ni ska ta kontakt med socialen angående henne och fråga hur man ska gå till väga. Sådär kan det ju inte fortsätta
  • Anonym (hu?)

Hur familjen sköter sin interna ekonomi kan soc. inte göra mycket åt. Det som låter problematiskt när det kommer till barnens behov (svågern är vuxen och får fäkta för sig själv) är om hon "skiter i" sin 6-månaders och att hon inte ger barnen mat.

Låter mer som att de skulle behöva parterapi....

Jag tror det är MYCKET ovanligt att en gudfar/mor får vårdnaden om ett barn i första steget, så det tycker jag du kan släppa. 

• Anonym (oroande)

tack för era svar om fadder/gudfar saken, för det är mest det jag är nojig över. För kärringen skulle förmodligen springa runt här om så va fallet.

• Tow2Mater
    Anonym (oroande) skrev 2014-02-12 02:56:56 följande:
    tack för era svar om fadder/gudfar saken, för det är mest det jag är nojig över. För kärringen skulle förmodligen springa runt här om så va fallet.
    Ungarna får klara sig (utan mat), de blir "skitna i" (inkl en nyfödd), etc hemma och det du oroar dig mest over är om din man ska ges vårdnaden om dessa barn och behova ta hand om dem och du då få dras med deras mamma i ert hus?
  • Anonym (oroande)
    Tow2Mater skrev 2014-02-12 17:46:46 följande:
    Ungarna får klara sig (utan mat), de blir "skitna i" (inkl en nyfödd), etc hemma och det du oroar dig mest over är om din man ska ges vårdnaden om dessa barn och behova ta hand om dem och du då få dras med deras mamma i ert hus?
    Ja faktiskt, eftersom jag valt bort att ha barn. Jag vet med mig att jag inte skulle vara en bra "vårdnadshavare" på grund av att jag inte vill ha barn.
    Jag står för det och ni kan tycka att jag är en dålig människa för det, men det finns dom som skaffar barn och är dåliga föräldrar. Vilket inte jag gör.
  • Anonym (oroande)
    puss skrev 2014-02-12 17:53:55 följande:
    Vad är det för skitkarl som accepterar detta?
    lätt att döma utan att känna personen eller hur?
    Vi är bara människor allihopa. och jag vet själv hur mycket hon manipulerar honom. Så sluta med ditt "hata män som inte gör något åt saken" när du inte känner till hela situationen. den tänker jag inte heller dra här...
Svar på tråden Ska jag anmäla?