ScillaBlå skrev 2014-04-10 15:19:32 följande:
Pratade just med kvinnokliniken och nu vill jag bara bryta ihop och grina. Men det är min dotters födelsedag så det är uteslutet. Läkaren sa att det är uteslutet att vi skulle erbjudas IVF PGD. Detta pga att vi har två friska barn. Ha sa även att vi inte behöver göra en genetisk rådgivning eftersom vi inte kommer få IVF ändå. Och att få några siffror på procents chans är omöjligt, även på en genetisk rådgivning. Istället erbjuds vi pregnylsprutor/vagitorier om vi blir gravida. Men det hjälper väl inte mot kromosomfel, eller hur?! Jag blev så arg att jag grinade i telefon. Jag tror inte läkaren riktigt förstår mig rent språkligt, han kommer från Grekland. Därför hade jag bett att få prata med en annan läkare när jag ringde förut. Nu sa han att han skulle rådfråga sin överläkare och ringa tillbaka till mig imorgon.
Va fan, det står uttryckligen i provsvaren från akademiska att vi bör erbjudas genetisk rådgivning. Jag måste få veta vilken chans vi har att lyckas naturligt. Annars vågar jag inte prova igen. Orkar inte missfall på missfall.
Undrar vilken skillnaden på mig och er som erbjudits PGD är. Är det att jag har två barn och ni ett, eller? Är det landstinget? Läkaren? Jag tillhör Västmanlands läns landsting. Finns ni i Sthlm och Lund eller hur var det?
Jag är så jävla ledsen. Fan.
Nej vad tråkigt!
Förstår att du är ledsen och besviken! Jag vet inte vad pregnyl är men sprutor och vagiatorer kan ju inte stoppa ett missfall som beror på att det blivande barnet har ett kromosomfel och stöts bort av kroppen för att det inte är livsdugligt eller slutar utvecklas på grund av att det inte har förmågan att överleva.
Jag tillhör Dalarnas landsting och vi har ett barn bara. Jag tänker att ni borde erbjudas en genetisk rådgivning. I vårt fall tror jag att det var det vi fick hos läkaren vi träffade på klinisk genetik i Uppsala. Denne läkare uttalade sig om hur vår chans såg ut procentuellt (25 %) att lyckas på egen hand och han sa att vi var "typexemplet" på ett par han skulle rekommendera PGD, vilket han också gjorde. Det tror jag inte berodde på hur många barn vi har utan på chansen att lyckas på egen hand, att den är så pass låg. Läkaren i Uppsala skickade ett remissvar tillbaka till vårt landsting Dalarna. Det var sedan chefen för kvinnokliniken som sa ja till PGD, anledningen till att beslutet låg på den nivån var på grund av kostnaden för behandlingen.
Stå på dig är mitt råd! Genetisk rådgivning tycker jag ni borde få! Tror det är nästa steg på vägen! Håller tummarna för dig! Styrkekram!