• Danisen

Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015

Äsch det ringde så jag råkade skicka iväg innan jag skrivit klart.

Då gör jag om och gör rätt nu då

Jo, det är bättre idag. Ammat mycket på det dåliga bröstet. Haft mycket feber trots piller. Svettats som en gris, så har väl svettats ut en del av infektionen/inflammationen nu. Amningsmottagningen ringde aldrig tillbaka, jäkligt dåligt. Ska höra av mig dit och meddela att ingen ringt tillbaka, kanske att telefonen är trasig eller nåt?! Jag hoppas att jag slipper kontakta sjukvården, är ju bättre tackar som frågar.

Kram

• Danisen

Jodå jag är bättre. Men bröstet är inte helt normalt än. Får se om jag kan gå utanför dörren idag. Suger ordentligt i det när jag bara öppnar dörren, så tråkigt att sitta här och glo... har ingen feber mer iaf

Tackar som frågar

• Danisen
    johjen skrev 2015-01-17 09:50:58 följande:

Kampen mot kilona forsätter för mig och efter ha gråtit en skvätt efter ha sett mig naken efter duschen imorse var jag tvungen att googla på om fler har samma problem. Verkar vara ganska vanligt att man inte går ner i vikt när man ammar även om den vanliga uppfattningen är att de flesta rasar i vikt. Skönt att läsa men jobbigt ändå att ha en kropp som man inte trivs i. Om jag hade lagt på mig några kilo innan jag blev gravid kunde jag med hjälp av att skippa onyttigheter och röra på mig gå ner ganska lätt men har nu gått ner 300 gr (!) sen nyår med samma metod.. Jaja börjar fatta att det inte kommer gå så lätt denna gången men ska ändå fortsätta med det jag gör ett tag till så får vi se. Ska snart börja träna så smått igen med bobybalance och efter mama fitness boken också.

En positiv sak är dock att läggningen funkade mycket bättre Igår! Testade att lägga Adam kl 21 istället, bytte blöja och satte på pjamas, pratade lugnt med honom, ammade honom i sängen liggandes och kl 21:30 sov han. La honom i hans säng med en fleecefilt som jag brukar ha på mig när han ligger bredvid mig på natten och sen sov han till kl 01! Så jag fick min efterlängtade egentid på kvällen och sambon och jag satt och mös i soffan!

Nu ska jag snart iväg till frisören så härligt!

Ha en fin dag alla!

Kram

Här är en till med vikten . Gråter med ibland när jag kollar miig i spegeln. Magen putar, kärlekshandtagen väller över ser åven ut som en zebra. Hoppas verkligen att dom bleknar. Mina bristningar kom efter förlossningen. Undra varför? Jag ska börja träna efter mamma fitness boken nu med, hoppas att jag kan det? Min bm sa att jag inte fick träna förrän 4 månader efter förlossningen. Men har läst att bara snittet är torrt så kan man börja. Jag har dock börjat dra in naveln mot ryggen på kvällarna när jag ska sova. Och knipövningar. Sen har jag inte vågar mer än iom att jag haft problem med snitte. Vi kommer att lyckas du och jag också även om det tar lite tid. Massa kramar

(Ursäkta för rörigt inlägg )
  • Danisen
    lelle75 skrev 2015-01-18 09:59:39 följande:

Tack Irma!

Den mesta oron har släppt och jag somnar bredvid henne. Men tyvärr vaknar hon allt för ofta av kraftig nästäppa vilket gör att jag måste ta upp henne upprätt, det är så illa att hon knappt kan andas och hon ligger och kvider, det är så hemskt att se. Jag sover i eget rum första passet ibland (oftast) men då vaknar jag lätt (inte inatt) och undrar om hon vaknar snart. Känner en ständig stress för att behöva vara tillgänglig med bröstet, även när jag äter så känner jag mig stressad över att hon ska vakna snart eller skrika om pappa har henne, så att jag inte hinner äta klart.

Kram

Så känner jag med. Men det blir bättre. Amningen har stressat mig enormt mycket. Men jag kämpar på. Jag har inte hjärta att sluta amma eftersom det fungerar alldeles för bra för det. Men jag har tänkt tanken MÅÅÅÅÅÅNGA gånger. Jag sover som en håsa, vaknar varje natt trots att Maja sover. Går på toa sen dricker jag lite och kollar på klockan och känner att det är inte lönt att jag somnar för hon vaknar snart. Inte konstigt att man sover för lite

Även jag söver Maja med bröstet. Det är det ända som fungerar, har provat amma sen lämna över till sambon. Men det går inte. Jag får återvända till sovrummet i stress och amma igen tills hon ätit klart pch somnat djupt inför natten innan jag kan lägga ner henne i nestet. Det blir alltid runt 22-23 tiden. Sen kan jag gå och duscha och borsta tänderna eller hänga tvätt innan jag går och lägger mig m.m. det verkar vara så när man ammar. Vilket jag nog kommer göra max i 6 månader. Eventuellt att man ammar kvällen/natten. Vissa dagar är skit jobbiga och vissa är lättare.

Kramar till dig
  • Danisen
    villsågärna38 skrev 2015-01-19 14:19:50 följande:

Idag har jag haft barnvakt i tre timmar och hunnit till frisören. Härligt Lovisa var med mina föräldrar som bott här i några dar. Man får passa på Allt gick jättebra. Kram

Härligt .

Pumpar du om i fall att? Hur mycket pumpar duungefär isf?
  • Danisen

Nu börjar mitt bröst att krångla igen... hon äter av det nu och har gjort i ca 20 min. Ändå är där några knölar ... jag får gå ner och pumpa lite känns det som. Tror att min största bov är kyla och drag. T.ex när jag släpper ut och in hundarna i trädgården. Kan knappt gå ut, det gör så ont då. Blir så ledsen... vet inte riktigt vad jag ska göra. Hon tog bröstet utan amningsnapp intr hänt sen födseln. Hon slog av den sen tog hon bröstet själv . Hoppas att hon äter en stund till.

• Danisen

Phu.... hon åt 1h sammanlagt om man bortser från den powe napen på några min. Verkar som att det har släppt nu . Hoppas att det gjort det. Bröstet känns mjukt igen... har stoppat i fetvadd och har stocke tröja på med. Nu måtte dom inte bli kalla. Sov gott töser. Imorgon ska vi förhoppningsvis på babymassage, missade den förrs veckan . Kram

• Danisen

Det ska finnas någon norsk nässpray för bebisar som läkare med speciell behörighet får skriva ut. Jag ska se vart det var jag läste det.

Kan man inte ge den för 1 år egentligen? Är väl viktigt att hon får båda mat och luft menar jag?? Hade dom inget vettigt att komma med på bvc då?

• Danisen
    villsågärna38 skrev 2015-01-20 20:25:28 följande:

Ang avsvällande nässpray så kommer texten här igen från barnakuten.nu:

När det är rent i näsan (det känns, det är inget motstånd när man sprutar i koksaltlösning längre, inga snorkråkor i vägen) avslutas gärna proceduren med avsvällande näsdroppar (typ nezeril). Det är ett läkemedel och där är det viktigt att både följa dosering i antal droppar och i maxdosen per dygn. Det skall inte heller användas mer än några dygn i sträck, för då blir nässlemhinnan beroende av dem för att inte svälla upp igen. Men de första, värsta snoriga dygnen är det en guldmedicin! Tyvärr har nezeril slutats säljas för småbebisar. Inte för att det var farligt, utan för att substansen är farlig för småbebisar i högdos. I Norge finns avsvällande näsdroppar för bebisar kvar (receptfritt) och heter där Rhinox 0,1 mg/ml. Den kan skrivas ut av svenska läkare med licensmotivering.

Ah just det, där läste jag det
Svar på tråden Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015