Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015
Jag ville ju också må illa och känna alla symtom för att lättare kunna ta till mig att jag verkligen var gravid, även om det sen är rätt jobbigt och begränsande när väl illamåendet kommer. Men innan jag började känna sparkar var ju det det enda jag kunde gå efter för att det skulle kännas verkligt. Hade jag haft lätt att bli gravid hade jag nog inte "behövt" symptomen på samma sätt... Förstår ni hur jag menar?
Just nu är jag inne i en riktig svacka. Jag gillar att vara gravid och jag älskar att sitta/ligga med händerna på magen när barnet sparkar. Varje gång jag känner en rörelse blir jag både glad och tacksam. Tänk att jag får vara med om detta en gång till trots allt! Men samtidigt är jag så trött och orkeslös, har ingen energi alls. Orkar egentligen bara ta hand om mig själv och det nödvändigaste här hemma men har förutom det även en tvååring och ett heltidsjobb. Min man och jag har dessutom väldigt olika arbetstider så vi har båda två mycket ensamtid med dottern. Han avlastar så mycket han kan men tja, med de här arbetstiderna är det rent praktiskt väldigt svårt... Och jag vill verkligen inte bli sjukskriven så här tidigt, är bara i v 24. Dessutom börjar det rent fysiskt bli tungt. Jag har redan gått upp tio kg. Jag gick upp mycket förra gången också, 20 kg, och gick ner allt plus lite till snabbt så det borde inte vara något problem. Jag är bara orolig att det ska bli ännu mer och att det frestar på kroppen för mycket. Jag väger inte så mycket från början så 20 kg är en ganska stor del av min ursprungliga vikt, jag är orolig för knän och leder. Har börjat få ont i ryggen och känner mig allmänt värdelös som mamma för att jag inte orkar nåt...