• Sira

Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015

lisodan skrev 2015-02-15 12:26:33 följande:

Ja, det blir helt fantastiskt om det blir jämnåriga kusiner! Vilka kryddor och mat har du märkt triggar/dämpar illamående?

Hmm, det som triggar har jag inte riktigt kommit underfund med men jag misstänker starka kryddor, tycker jag märkt det efter tacos t ex, och även om något är väldigt sött typ riktigt söta bakverk. Men det borde vara fler saker tycker jag, kanske mer specifika kryddor?

Det som dämpar är lättare: banan (funkade dock inte alls förra gången, då kändes det bara kvalmigt), clementiner, kallt vatten med lite äppelcidervinäger i, kall Loka Crush, riskakor med chiafrön och havssalt, salta potatischips, salta katten (tablettasken), äppeljuice mm.
  • Sira

Lisodan: Förstår att du är orolig. Det enda som spelar roll för hjärnan är att det _kan_ vara ett tecken på missfall, att förnuftet säger att det lika gärna kan vara helt normalt är svårare att ta till sig... Men jag hoppas verkligen att det inte kommer mer blod och att allt fortfarande är ok. Det borde verkligen inte få vara så himla orättvist, det är ju inte rimligt nånstans.

• Sira
    Blomflugan skrev 2015-02-17 11:12:25 följande:

Hur har ni andra i tråden haft det med blödningar under graviditeten? Nån som kan peppa? (Slipper gärna höra om de gånger blödning fortsatt med missfall...)

I förra graviditeten hade jag bara lite ljusrosa på papperet en gång. Berättade det för min bm som sa att det inte var någon fara och att jag kunde vara helt lugn. Det var kanske i mitten av graviditeten och allt gick bra. Den här gången har jag haft riktigt blod en gång i v 5. Trosskyddet var helt blodigt och jag fick panik. Sov med dubbla bindor (eller sov och sov...) och var så rädd att det skulle vara över. Det kom inget mer blod sen. På vulet i v 9 var där ett litet hjärta som slog så fint. Hade lite ljusrosa/aprikosfärgat på papperet för en vecka sedan men inget mer sen. Symptomen är kvar och jag känner mig väldigt gravid så jag tror att allt fortfarande är ok.
  • Sira

Bell13: Det närmar sig verkligen för dig nu. Spännande!

Maryomary: Grattis till graviditet och välkommen till tråden!

Det diskuterades blodtrycksfall, det har jag också märkt av litegrann. Och det låga blodsockret kommer snabbt när det kommer! På två sekunder, känns det som, går det från "hungrig" till "borde redan ätit"... Annars mår jag ganska bra nu. Tyckte illamåendet avtog ganska mycket när jag gick in i v 12. Äter fortfarande Postafen men inte alltid två per dygn, SeaBanden är alltid på och jag behöver inte längre äta precis hela tiden. Jag kan ev ha börjat känna lite fosterrörelser men det är ju fortfarande rätt så tidigt. Eller jag har känt nåt som känns precis som de allra första rörelserna gjorde förra gången. Liksom ett pickande ganska långt ner flera gånger efter varandra.

• Sira

Bell13: Mardrömmar har jag inte haft nu, däremot väldigt tydliga drömmar. Jag är ofta väldigt "med" i drömmen även om jag inte alltid kommer ihåg den när jag vaknat.

Angående sömnproblem: Har inte haft det denna gången. Än, kanske ska tilläggas... Förra gången hade jag det i slutet. Kunde vakna kl 04 och vara tvärpigg. Så där att jag bara inte kunde ligga kvar utan var tvungen att gå upp. Ofta var det att jag hade något jag behövde göra och tydligen inte kunde vänta med... Förlossningsbrevet är t ex skrivet en sådan morgon.

• Sira

Ni som är längre gångna än jag (v 13): När började ni med mammabyxor? Jag har fortfarande några jeans med låg midja som funkar. Känner mest att det blir lite fånigt med mammabyxor, även om jag börjar få mage, eftersom det än så länge inte är barnet som gör magen stor. Är inte så jättestolt över att jag har mycket gaser i magen att jag vill visa upp den...

• Sira

Spammar tråden lite nu men vill inte riskera att ett megainlägg försvinner innan jag hinner skicka så därför delar jag upp det. Det här blir i kategorin Ego.

Har haft lite problem med förstoppning. Det är forfarande bara vitt rostbröd som funkar, progesteronet hjälper väl till lite och sen själva graviditeten också så det är väl inte så konstigt egentligen. Testat Microlax och det funkar ganska bra men det som funkar bäst nu är katrinplommonjuice. Den sorten jag hittade var blandad med äpple och citron så helt ok att dricka. Dock känns det ju ändå lite som att dricka flytande sviskon...

Idag har jag varit på inskrivning. Förra gången gick jag på specmvc men nu är det ju vanliga mvc. Eftersom det är äd är det ändå lite som skiljer. Jag har fått en läkartid och tillsammans ska vi planera hur ofta jag ska gå. Det räknas fortfarande som en riskgraviditet. Hur är det för er andra? Går ni på specmvc eller vanlig och vad har de sagt om hur ofta och så?

• Sira

Lokattis: Oj, vecka 23, haha! Det var länge du kunde vänta! Förra gången började jag i v 16 men det var mycket för att jag liksom skulle kunna ta till mig graviditeten, för att jag verkligen skulle fatta att jag var gravid och "fick" göra sånt som gravida gör. Jag hade nog klarat mig ett par veckor till med gummisnodd och lågt sittande jeans.

Lisodan: Bra tips med glutenfritt rostbröd! Det är värt att testa. Dock är det enda som jag verkligen får kväljningar av bara tanken på just nu mitt hembakta glutenfria kesobröd men jag kanske kan lura mig med rostbrödet...

• Sira

Moolie: Jo jag vet. Jag gick över till glutenfritt bröd ett par månader innan jag blev gravid och bara på att byta ut frukostmackan mot glutenfritt märkte jag stor skillnad på magen. Lite läskigt faktiskt. Det var verkligen det enda jag bytte ut, fortsatte äta vanlig pasta och ändå märkte jag stor skillnad... Det känns som att kroppen skriker efter kolhydrater just nu men det är nog värt att prova ändå.

Svar på tråden Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015