• villsågärna38

Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015

Krvik skrev 2014-03-13 07:49:55 följande:
    Hej, gravid i v25 efter ÄD i Riga. Villsågärna tipsade om denna tråd. Har precis gjort NOTCH UL på Huddinge med god syregenomströmning, puh!

Va kul med NOTCH!! Grattis!! Hur mår du annars? Börjar magen bli stor eller är du fortfarande Hollywoodgravid Kommer ihåg att man var sådär snygg-gravid runt v 25!! Kram
  • villsågärna38
    tusa skrev 2014-03-13 19:12:04 följande:
    Danisen grattis till Er med!!...Visst var det fantastiskt att se?..Ja v7+1 idag med!Jo, jag vet hur man räknar och klinikens beräkning stämde i v.5 med min egen. Gjort flera uträkningar på flera sidor och alla faller mellan 28-31/10. Deras pappersnurra visade på mitten av november, 12-14e/11 "och det stämmer ju åldersmässigt med mätningen som vi gjorde också" säger hon och då blev jag jätteförvirrad OCH superstressad så klart. I mina lekmanna öron låter det illa om man säger att embryot ser ut att vara knappt 6v när jag ju VET att det är över 7. Det känns som att det är en ganska stor diff när det är så tidigt? Kliniken ringer väl förhoppningsvis i morgon med nån form av förklaring, men ja,jag tänker begära ett till VUL om någon vecka

Ja det låter verkligen konstigt. Bra att du begär fler vul. Men huvudsaken är ju att hjärtat slog Njut av det nu!!! Kram
  • villsågärna38
    mammsen 2012 skrev 2014-03-13 18:33:14 följande:
    Vill så gärna, tack bara bra med mig.Men nån "Hollywoodmage" har jag inte, känner mig som en valross ungefär ;) Magen har blivit stor mycket snabbare än förra graviditeten så jag måste nog göra en liten shoppingtur snart :) Gått upp 6 kilo redan :O)

Men det låter ju inte mycket!! Jag har gått upp 3 kg och är i v 10!! Ha, ha!! Kram
  • villsågärna38
    Pluttemor skrev 2014-03-14 06:49:02 följande:
    Fredagar är bra dels är det helg men så går jag även in i ny vecka

Oh härligt!! Har du skrivit in dig på mvc ännu? Jag skrev in mig igår. Samma bm som förra gången. Känns jättebra!! En milstolpe till. Kram
  • villsågärna38
    Pluttemor skrev 2014-03-14 07:51:36 följande:
    Villsågärna: ja jag skrev in mig redan innan jag hade gjort VUL. Det var min fertilitetsenhet som ville att jag skulle göra det jag har tid hos bm i slutet på mars för att ta blodprov mm inför KUB.

Så ni ska också göra KUB. Vi har tid i början på april och jag tog alla proverna igår. Känns väldigt pirrigt den här gången så vi pratade mkt fosterdiagnostik igår. Jag är ju 42 så högre risk så klart. Förra gången var ju ägget 30 år och vi fick risken 1:20000. Har förstått att min ålder automatiskt gör att vi kommer att få en dålig siffra den här gången. Frågan är bara hur dålig... Gränsen för hög risk går vid 1:200. Det där snurrar i mitt huvud nu sen igår. Har ni funderat på fostervattenprov osv? Kram
  • villsågärna38
    johjen skrev 2014-03-14 08:57:59 följande:
    Vi funderar på fostervattensprov om resultatet är under 1:200.. Är ju också lite "äldre" (38 år) så bara min ålder drar ju ner en del.. Ska lämna blodprov nästa vecka och sen har jag för mig att vi hade KUB tid samma dag, 3 april?

Förstår dig!! När man är äldre blir det ju en annan grej. Får man en hög risk så kan ju barnet dels ha Downs/Trisomi 21. Och det är väl en sak men det kan ju även vara Trisomi 13 och 18 och då överlever inte barnet utanför livmodern. Då är det ju ett helt annat läge. Usch, pirrigt!! Vi får peppa varandra!! Grattis till v 11 Kram
  • villsågärna38
    mammsen 2012 skrev 2014-03-14 10:01:13 följande:
    Ni som gjort KUB, är det nåt ni blivit erbjuden att göra el måste man själv begära det? Det är ingen bm som ens nämnt nåt sånt för mig varken denna graviditet eller förra. Beror riskerna på ens ålder el äggdonatorns ålder eller hur funkar det? Lite nyfiken blir man ju då det verkar som om de flesta gör det eller?

I Stockholm erbjuds man det om man är över 35 men vi fick göra det även då vi gjorde äd även om ägget så var yngre. Då gjorde vi det bara för ett extra ultraljud egentligen. Det man kollar är risken för kromosomfel. Vid 35 är risken 0,5% och vid 40 är den 1,5% så låg men ändå ökande. Man väger in ålder, vikt hos mamman, gör ett blodprov där ett visst hormon mäts och sen gör man ett ul då man mäter nackspalten på fostret. Sen vägs all är ihop och man får en riskprocent. Om du har ett ungt ägg behövs det eg ute göras så det är nog ingen fara Kram
  • villsågärna38
    Pluttemor skrev 2014-03-14 08:40:26 följande:
    Vi ska oxå göra kub, det blir den 9/4. Jag vill egentligen göra KUB för att träffa knodden mitt barn kommer att vara älskat oavsett vad restultatet visar. Ser det mer som ett tillfälle att se att allt e ok och att man får se det lilla livet sprattla Vi går inte vidare med fostervattenprov.
    Två har blivit tre! Jag tackar GUD varje dag!!!

Förstår att det är ett helt annat läge för dig om du är under 30. Då är ju riskerna jättesmå. Trodde inte ens man blev erbjuden det då. Hade jag blivit erbjuden i din sits hade jag också gjort det bara för att få kika Kram
Svar på tråden Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015